Inlägg från: spaceylisie |Visa alla inlägg
  • spaceylisie

Flytta från sthlm till Orsa/Mora?

Nej, men från Gagnef 7 mil söder om Mora...

Personligen skulle jag nog välja Mora framför Orsa om det stod mellan dessa samhällen. Mora är rätt fint, tycker jag, och vad man kan tänkas behöva verkar finnas där. (Klädaffärer, Willys, Jet, någon restaurang/krog osv.) Stan lever nog upp en del under Vasaloppsveckan...

Snö är ingen garanti här i Gagnef i alla fall - efter jul brukar det komma en del, eller har så gjort de senaste åren, men vintern -06 eller -07 firade vi Lucia med gröngräset framme...

Jag TROR inte att skola/barnomsorg är svårigheter - möjligen kan du inte vara lika selektiv i Mora/Orsa som du kan vara i Sthlm. Om det är lätt att hitta nya vänner vet jag inte, faktiskt. Själv är jag tillbakaflyttad och rätt ensam, men det beror nog mer på andra faktorer än Dalarna som sådant.

Skulle jag idag få välja storstad vs. landsbygd skulle jag alla gånger välja att bo där vi bor nu. I framtiden har man nog mycket större koll på barnens umgänge och man kan nog lättare odla sociala nätverk som tillsammans håller reda på varandras barn. På gott och ont, givetvis. Det är lättare att vara anonym i en storstad...

Svar på tråden Flytta från sthlm till Orsa/Mora?