Inlägg från: The Morticia |Visa alla inlägg
  • The Morticia

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

Nä, nu ska jag bada. Godnatt på er alla.

TS: Jag tänker på er. Ta nu hand om er.
    Kram

• The Morticia
    kuddmys skrev 2009-11-10 22:22:21 följande:
    The Morticia skrev 2009-11-10 22:17:54 följande:
    Det hade han inte gjort, om personalen haft koll. Och jag ogillar starkt ordet misshandel, när barn slår. Bättre fantasi har ni väl?
    Det spelar ingen roll vad du gillar eller inte gillar. Det ÄR fortfarande misshandel. Snälla, jag har så dålig fantasi - kan inte du ge mig ett eempel på vad det kallas istället för jag ser det som misshandel och enbart misshandel.
  • The Morticia
    kuddmys skrev 2009-11-10 22:42:58 följande:
    Förskolan har en värdegrund som inte regering osv har.
    Du, jag tror inte att värdegrunden har ändrats mycket sedan jag läste den och det var förra vintern. ingenstans står det att man ska romantisera eller bagatellisera när ett barn slår ett annat barn fördärvat. Du har fortfarande inte svarat på mig fråga. Vad kallar du det TS klimp blev utsatt för? Kramkalas...eller kuddmys kanske? Ge mig ett ord så får vi se om jag tycker att det smakar så pass bra att jag själv börjar använda det istället för gärningens riktiga namn.
  • The Morticia
    kuddmys skrev 2009-11-10 22:49:43 följande:
    The Morticia skrev 2009-11-10 22:46:30 följande:
    Värdegrunden säger att alla barn har rätt till stöd efter sina behov. Ord för händelsen får du själv hitta på om du vill ha ett.
    Nähä du, den släpper jag inte vind för våg. Det är DU som inte vill kalla det för misshandel trots att det är exakt vad det är. Så då undrar jag vad du vill kalla det. Att inte svara på den frågan får dig att stå i mycket dåligt dager kan jag säga. Jag behöver inte hitta på ett ord för jag har redan ett. Det är du som hävdar att det inte är misshandel och då är den spontana frågan:
    Vad är det då?

"Värdegrunden säger att alla barn har rätt till stöd efter sina behov"
    Japp, och den meningen har absolut INGET att göra med vad man kallar det pojken gjorde utan säger bara att han har rätt att få hjälp och stöd för sina problem.
  • The Morticia
    nollåtta skrev 2009-11-10 22:57:23 följande:
    The Morticia skrev 2009-11-10 22:53:51 följande:
    Tack för att du orkar. För att inte slänga datorn i vägen och det vore mycket olyckligt eftersom jag precis håller på med ett stort arbete om just lpfö-98 samt förskolans värdegrund måste jag logga ut nu. God natt
    God natt.
    Lycka till med projektet.
  • The Morticia
    kuddmys skrev 2009-11-10 23:01:04 följande:
    The Morticia skrev 2009-11-10 22:53:51 följande:
    Jag har svarat att man inte använder det ordet i förskolan, utan olika andra begrepp. T ex utåtagerande.
    SFI kurs? Att vara utåtagerande är att beskriva något generellt. Så du och dina kollegor sitter och pratar om exmpelvis ts situation och säger att pojken var utåtagerande. Jaha? Det säger ju absolut ingenting om vad som egentligen hände och jag har aldrig vart med om att personal använder så generella ord när man diskuterar en händelse. Det kan lika gärna vara att han skrikit henne i örat eller puttat henne i sandlådan. Nu talar vi om grov misshandel här.
    Herregud i himmlen, vilken rosa DiLeva - planet kommer du ifrån?
  • The Morticia

Nu är jag trött och flamsig och barnslig så nu ska jag vila ögonen och fortsätta att mosa era argument imorgon istället =)

Sov gott.

• The Morticia

Jag blir ganska irriread på att man målat ut barn med bokstavsdiagnoser som näst intill förståndshandikappade. Jag känner som sagt flera med ADHD och det finns verkligen ingen som helst anledning att hålla dem om ryggen eller försöka ursäkta eller bortförklara deras beteende.

De är oftast fullt medvetna om vad de gör och kan skilja på rätt och fel.Det finns bare en utav dessa barn som är extremt jäklig och han har mycket riktig en oengagerad mamma också som bara klappar honom på huvudet så fort något händer. Jag tror att de kommer undan med massa dumheter för att de är just curlade av sina hönsmammor - vilket faktiskt gör dem en björntjänst.

Jag undrar hur många kåkfarare som har en diagnos och hur många utav dem som hade kunnat "räddas" om det inte vore för det evinnerliga daltandet. De allra flesta skulle jag tro, eftersom de inte är just efterblivna.

Tycker det är beklämmande att slappa päron mer eller mindre anser att andra barn ska stå med sina kroppar till förfogande för att deras ADHD-ungar ska integreras.

• The Morticia
    Busbellan skrev 2009-11-11 08:03:39 följande:
    Om du nu känner flera stycken med ADHD så borde du också veta att problematiken hos varje individ är otroligt olika.Ingen ursäktar beteendet och säger att även OM barnet har nån diagnos så får han göra som han gjorde, men det kan vara en orsak.Om barnet har nån diagnos så betyder det antagligen också att han har bristande impulskontroll. Brister det i impulskontrollen är det inte alls säkert att han är medveten om vad han gör och vilka skador han orsakar.
    Det jag menar är att man inte tar tag i sakerna tillräckligt hårt. Det blir lätt att man tänker "jaja, han har ju adhd", medan ett friskt barn hade fått sina fiskar varma om han/hon hade gjort samma sak. Om man har så otroligt dålig impulskontroll så att det hör till vanligheterna att man gör andra barn illa så ska man inte vara tillsammans med dem. Dock har jags om sagt inte träffat många med adhd som inte begriper vad man säger till dem. Visst har de dålig impulskontroll när det gäller att sitta still och koncentrera sig på saker. Men från det till att slå sina kamrater är ett stort steg.

Jag har tinnitus. Det beror på en adhd-idiot i högstadiet som tyckte det var tokroligt att skrika mig rakt i öronen när jag inte var berädd. Tror du att någon sa till honom eller gjorde något åt saken? Nej, det var såklart synd om honom för att han hade en diagnos. De sa knappt till honom och han slutade aldrig. Så då skulle alltså jag och mina tjejkompisar vara verktyg för att han skulle ha ett vanligt liv? Vi skulle behöva betala med vår hörsel för att han ska få gå i vanlig skola med normala barn? Fuck that! Åt helvete med honom.

Det gick åt helvete också. Hörde att han körde ihjäl sig för något år sedan.
    Det jag menar är att det är fullständigt ointressant vad personen har för diagnos. Andra människor ska inte behöva utsättas för våld av någon typ för det. Det MÅSTE stoppas även om det innebär att barnet/ungdomen i fråga måste lämna gruppen. Men som sagt, dessa extrema fall är inte helt vanliga och de som finns måste man ta tag i på allvar.
  • The Morticia
    hannispannis skrev 2009-11-11 18:31:51 följande:
    Du verkar resonera vettigt. Självklart kan man ställa lite krav på dagis men, man måste också resonera som du gör att den som slår också behöver hjälp. Min dotter har en som biter henne på dagis.(vet säker vem det är i alla fall utom ett) Ganska många gånger har det hänt. De två sista gångerna så var det länge sedan sist och ny personal har kommit. När det hände näst sista gången så sa jag vem det hade varit innan om då sa de att de inte visste vem det var. Men jag sa att de två behöver ju inte vara ensamma ihop. Men två dagar senare så var de ensamma i en koja. Då hände det igen och nu lyssna de på mig. De får inte vara ensamma igen. Ingen av barnen ska behöva det. Vet inte hur han känner och varför just hon är den han ger sig på men hans föräldrar ska inte behöva höra att det har hänt igen. Inte kul för dem heller.
    Fast det tycker jag är ett ganska kasst resonemang. Jag som förälder vill ju veta vad min dotter har för sig på dagis. I vårt hem och i vår uppfostran är det helt oacceptabelt att man bits och slåss så om hon gör så mot någon vill jag veta det så att jag kan ta upp det med henne.

För hur ska hon lära sig att det är fel om hon inte får signaler av sina päron att så får man absolut inte göra? Jag tycker snarare det är fel att inte meddela föräldrarna vad barnet har gjort och jag hade blivit galen om jag hade fått höra på omvägar att min dotter betett sig våldsamt ochingen har sagt det till mig. För då har inte jag fått en ärlig chans att hjälpa henne på rätt spår.
  • The Morticia
    alvaereva skrev 2009-11-11 16:47:30 följande:
    Jag och dottern var ute och gungade förut och helt plötsligt sa hon att hon ville gå till dagis. Då vi bor nära tog vi en promenad ditåt.När vi kommit på utsidan så ville hon gå in. Vi mötte biträdande rektorn och hon var så glad att se oss Vi gick in och stannade och lekte en halvtimme ungefär, det gick jättebra!Hon blev lite skärrad när en pojke blev ledsen, och hon ville inte vara själv utan hade stenkoll på vart alla vuxna var någonstans. Men det gick över förväntan bra.Fatta vilken grym tuffingtjej jag har! Hon pratade därinne om håret och ont och allt det där. Men det gick faktiskt ändå väldigt bra.Innan vi varit där idag så var jag ute en sväng ensam. Kände att jag behövde andas lite. Grät som en tok när jag stängt ytterdörren och fick vara ifred en stund. Tänkte att det här kommer ju aldrig bli bra igen.Men nu efter att vi varit på dagis och dottern verkar fungera ändå så känns det såååå skönt!Vi ska såklart fortfarande fortsätta med hela karusellen. Det ger vi oss inte med. Vår dotter ska få upprättelse för vad som har hänt. Och pojken ska få hjälp.
    Gud vad skönt att hon tar det så bra. Verkar röra sig åt rätt håll. Toppen!
  • The Morticia
    hannispannis skrev 2009-11-11 19:34:13 följande:
    The Morticia skrev 2009-11-11 18:46:46 följande:
    Jag mena inte att de ska undan hålla för föräldrarna så klart de ska få veta, men jag vill inte att det ska behöva hända igen. (Det var så jag mena att de inte ska behöva höra det igen för det ska inte behöva hända igen. )Nej aldrig att man ska undanhålla för föräldrarna. Det är fruktansvärt och det tror jag inte händer så ofta.
    Ah. I see. Jag som inte hängde med riktigt.
  • The Morticia
    kuddmys skrev 2009-11-12 22:07:17 följande:
    Så lät det inte innan. De enda som bevisligen brustit är personalen. Råd o stöd har du fått, men smutskastar man ett annat barn får man räkna med motbevisning.
    Seriöst, det där var lägre än glocalnet. Att du inte skäms.

TS: Lyssna inte på sådant här idiotiskt trams. Vi är många som har empatisk förmåga och kan förstå hur du känner och tänker. Ta till dig av det istället.
  • The Morticia

Alla fattade utom kuddmys. Känns totalt överdramatiskt att hetsa upp sig över vad en person som tydligen inte ens har förmåga att sätta sig in i situationen tycker.
    De flesta är nog rörande överens om att något är galet med pojken och hoppas att det löser sig även för hans del.

Men den här tråden handlade om TS dotter och vad som är bäst för henne nu och det finns absolut ingen anledning för TS att bry sig det minsta om pojken. Det är hennes dotter som är offret för misshandeln. Att lösa pojkens problem får som sagt andra göra. TS enda ansvar och uppgift är att se till att hennes barn får all den rätta hjälpen efter detta.

• The Morticia
    kuddmys skrev 2009-11-15 18:53:59 följande:
    Smutskastning är att säga att ett barns beteende inte är normalt, att kräva saker förskolan bestämmer, att det inte är synd om ett barn som slår mm.
    Men nu får du väl ändå ge dig. Vad är detta för trams du håller på med egentligen? Skojar du med oss här eller? Det är väl inte ett normalt beteende av en fyraårig grabb att misshandla en liten kamrat så att denna måste åka in på akuten? Menar du på allvar att det är sådant är normalt och något som välmåeende barn gör?

Herregud, man blir ju mörkrädd. Det måste vara ett rent mirakel att du har lyckats med att bli pedagog om du resonerar på detta sätt på riktigt och har en så otrolig noncharlant syn på barns beteende. Jag kan knappt tro det jag läser.
  • The Morticia

Gaby 01 skrev 2009-11-15 19:18:39 följande:

Ja du kuddmys! Jag kan ärligt säga att jag blir bedrövad av att läsa det du skriver och du har inte vett till att se dig överargumenterad heller. Så pedagog?? Nähädu, det tror jag INTE!Någon som jag däremot har fått mycket respekt för och som jag skulle tycka vore underbar att ha runt mina barn är Thaleia. Du verkar ha mycket empati och står för mycket sunda ideer. Tack för nyttig, läsvärd och framförallt sakkunnig information.
    Jag håller verkligen med. Thaleia har en fantastisk förmåga att hålla huvudet kallt och resonera sakligt. Blir riktigt imponerad.
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!