Inlägg från: The Morticia |Visa alla inlägg
  • The Morticia

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

Herregud! Jag hade fått ett frispel från helvetet kan jag ju säga. Den ungen måste de ju isolera på något vis så att det inte upprepas, samt se till att rätta till whatever som är fel i huvudet på ungen för något är det ju alldeles uppenbart. Ingen frisk 4-åring gör så. Att man ens har störda barn med normala kan jag inte för mitt liv fatta.

• The Morticia

Vi lever redan i ett samhälle där man isolerar individer som inte kan uppföra sig som folk - om deras våldsamhet sedan beror på en våldsgen, ADHD eller whatever är helt och hållet ovidkommande - särskilt för offret. Jag kan faktiskt inte bry mig mindre om varför en person slår mig blodig eller vad hans problem är. Han ska få ansvara för sina handlingar ändå. Förstår inte varför det ska vara annorlunda för barn. Om ett barn uppenbart inte kan vara med andra barn utan att misshandla dem svårt så ska de SJÄLVKLART inte vara tillsammans med andra barn, alternativt ha en vuxen som STÄNDIGT har uppsikt över honom/henne.

Förstår inte alls varför mitt inlägg upprörde så många och fick en och annan labil att hetsa upp så till den milda grad. Jag ser det som det naturligaste i världen att man inte ska behöva ha sina barn där det finns ungar med så svåra problem att man inte kan garantera barnens säkerhet.

Sedan förstår jag om ni som har barn med ADHD tycker något annat men det är som sagt helt ointressant för offret vad barnet eller den vuxne har för diagnos . Det är precis lika fel ändå och vissa extremt våldsamma individer bör man ha i särskilda grupper istället där det finns personal som kan ha ständig koll.

Så mitt svar är ja. Om jag någonsin blir så rubbad att jag brukar våld mot en annan levande varelse så HOPPAS jag innerligt att jag blir inlåst och isolerad.

• The Morticia

Trollet Ludenben skrev 2009-11-10 09:33:38 följande:

Alla kan inte ansvara för sina handlingar, särskilt inte 4åriga barn. Jag har ett barn med ADHD och autism, ska nu utredas för asperger syndrom.Han har svårt att förstå hur hans beteende påverkar andra människor. Nu har han inte gjort detta hemska som ts beskriver men han har gjort annat så att barn har kommit till skada.Alla barn ska ha rätt att vara på förskolan, både 4 åringen och ts barn. Vad som är så fruktansvärt fel i detta fallet, det felet kommer från vuxenvärlden. Det är endast de vuxna som har ansvaret. Vet de att pojken har gjort saker förut så måste det sättas in resurs. Barnpsyk måste vara inkopplade. Denna pojken är ju i stort behob av hjälp oavsett om det handlar om diagnos eller inte.Sen är det ju klart att det är lika FEL vare sig vem som har gjort det eller inte. Men en som tex har en form av diagnos, ta tex autism har svårt att stå till svars och ta konsekvenser för sitt handlande eftersom barnet inte alltid kan greppa vad som har hänt. För att kunna stå till svars krävs det att barnet förstår.Och här krävs det defintivt att det finns föräldrar till detta barnet som tar ansvar för händelsen, likså personalen.Och du, man är inte rubbad som du skriver för att man brukar våld (även om detta var väldigt extremt som ts skriver om),  men man är i riktigt stort behov av hjälp och behandling. Det är inte rubbat att vara handikappad!! Och de ska inte isoleras från andra människor. Vilket förlegat tänkade. Men de ska ha såpass mycket resurs att de kan GARANTERA de andra barnens säkerhet.
    Det är ingen som påstått att barnet ska ansvara för sina handlingar heller. Utan det hadnlar om att sätta individer med speiella behov i grupper där det finns resurser att hålla efter dem. Man kan inte ha extremt våldsamma personer med andra barn. Det är ju inte något straff, utan en metod för att undvika att sådan som ts flicka råkade ut för händer. Så vi säger i stort sett samma sak.

Fast jag anser att ett handikapp som innebär att man gör andra illa är just att vara rubbad. Det är inget litet handikapp man har i så fall utan ganska så grova problem. Min bror hade ADHD (växte bort) men aldrig i livet att han skulle slå någon. Empatin var det inget fel på, han hade bara galet svårt för att koncentrera sig på saker.
  • The Morticia

Trollet Ludenben skrev 2009-11-10 09:51:12 följande:

resursklasser är jag med på, min son går i en liten klass. Inte för att han inte ska skada andra (det gör han iofs inte längre) utan för att HAN behöver det för att kunna tillgodogöra sig kunskap.Men tycker att det låter helt tokigt att kalla en annan människa som har ett handikapp rubbad. Tex människor med ADHD har svårt för impulskontroll. Men undrar också på vilket sätt och vart man drar gränsen med ditt tankesätt rubbat. Du skriver att "skada bågon". Om ett barn slår ett annat barn i huvudet med en spade så det blir märke eller biter ett annat barn så det går hål, är barnet rubbat då?? Det låter ju som alla barn var rubbade i så fall.Detta ts skriver om är extremt och det är verkligen inte normalt, det vänder jag mig inte emot. Det jag tycker är ganska konstigt är ditt resonemang som riktar sig till att alla som skadar någon är rubbade.
    Du läser ju heltokigt. Jag pratar inte om att barn som puttar ett annat och snor han/henens spade är rubbad utan här handlar det om regelrätt form av grov misshandel. Det är faktiskt rubbat. Ingen normalt funtad individ gör så. Det finns grader i helvetet vet du och jag trodde det framgick ganska klart att mitt resonemang inte handlade om småkivande ungar utan om de som verkligen slåss så blodet forsar. Dessutom är det direkt orättvist att säga att folk som har ADHD är på ett visst sätt. Det finns grader där med. Min bror har ALDRIG gett någon stryk trots sin diagnos. Att ha adhd och slå halvt ihjäl sina kamrater är inte en ursäkt.
  • The Morticia
    Thaleia skrev 2009-11-10 13:06:51 följande:
    Att kalla folk för labila för att man väljer att försöka se saker och ting ur ett annat perspektiv än "pöbel"-perspektivet känns ju ganska barnsligt men ja ja, det kan vi låta vara därhän Sen vet jag inte om du riktigt inser den väsentliga skillanden i ditt agerande som vuxen och konsekvenserna därefter och att det här handlar om en 4-åring. Självklart är det han har gjort absolut inte ok men huvudansvaret och dom som bör skämmas som f*n är faktiskt personalen som uppenbarligen visste om problematiken kring pojken och ändå lät det här ske! Att börja snacka om pojken som rubbad och att han bör isoleras känns ju så fel, då lägger man ju ansvaret på en stackars 4-åring och "friar" dom som bär det egentliga ansvaret dvs pedagogerna runtomkring. De visste, som sagt, om killens problematik och ändå lät dom det här hända och lät pojken misslyckas på det här katastrofala sättet. Det är faktiskt ett svek mot dom inblandade barnen.
    Jag avskyr att upprepa mig så var god läs det andra jag har skrivit i tråden. För övrigt visar man att man nog inte är helt stabil om man totalt flippar ut och blir elak bara för att någon tycker att barn med så svåra problem inte ska vara med barn utan dessa problem. Snacka om att inte kunna ta en annan åsikt.
  • The Morticia
    alvaereva skrev 2009-11-10 18:49:57 följande:
    hoppas inte du jobbar på vår dotters förskola! vår dotter ska inte behöva vara rädd för att pojken ska må bättre.jag vet att jag inte kan lasta pojken, han är liten, men trots det är jag ändå mitt eget barn närmast och just nu skiter jag blanka fan i hur pojken mår sålänge han inte skadar mitt eller någon annans barn igen.att han blir ledsen och inte förstår varför han inte skulle få träffa vår dotter igen rör mig inte ett piss. en fyraåring kan inte sägas ha fullständig kontroll, det får man först i slutet av tonåren, men en normalt funtad fyraåring har iallafall en grundläggande känsla för konsekvenser. man misshandlar och plågar inte andra och gör man det får man FAN ta konsekvenserna. sånt här jävla urskuldande av ett sjukt beteende får mig att må illa. jag önskar inte att något sånt här ska hända någons barn, men försök för i helvete sätta dig in i någon annans situation, förslagsvis min traumatiserade och sönderslagna dotter som inte ens fyllt två. fy fan.
    Förstår dig till 110%. Att pojken inte förstår varför han inte får träffa flickan är ett enormt icke-problem.
  • The Morticia
    Thaleia skrev 2009-11-10 18:56:54 följande:
    Att inte hålla med någon och komma med argument innebär inte att man är elak, flippar ut eller är "inte helt stabil" Det kallas helt enkelt att diskutera.
    Så att försöka kleta på någon en viss människosyn osv kallar du diskussion. Sorry, men en ordbok i julklapp är kanske något du borde önska dig.

För att fräsha upp ditt minne så skrev du:

"Usch vilket hemskt inlägg och vilken hemsk människosyn!! Ska vi isolera dig också så att vi slipper höra på sådant här skit?!"

Givande diskussion du.
  • The Morticia

Varför skriver man "misshandel"? Är det mindre misshandel för att den som gjorde det inte har alla hemma?

Jag blir så trött...

• The Morticia

Gaby 01 skrev 2009-11-10 20:07:52 följande:

Jag får lite rysningar när man kallar förövaren för offer. Offret i detta fallet är flickan och ingen annan. Sedan om pojken är ett offer i andra sammanhang så må så vara MEN just i detta fallet är han det INTE. Det är flickan som är offret och det är viktigt att poängtera för annars kan alla som misshandlar släta över vad de gör med en enkel axelryckning.
    Det har du så rätt i.
  • The Morticia
    Lidingöbo skrev 2009-11-10 20:51:23 följande:
    The Morticia skrev 2009-11-10 19:54:26 följande:
    Eller hur!för att de inte förmår sig skriva den påstådda misshandeln? Jag skulle gärna vilja veta hur man resonerar när man skriver "misshandeln"? Kan barn inte misshandla? Nä, hur blåögd är man då??För att lösa ett problem måste man först inse att det ÄR ett problem. Helt enkelt se verkligheten för det den är.
    Precis. Men det är nog lite så att om man har barn som har diagnos så är man helt rabiat i att försöka bortförklara, bagatellisera och släta över ett sjukt beteende. Nu generaliserar jag men det verkar ju inte bättre i den här tråden i alla fall.
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!