• Zaria

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

Jessica24 skrev 2009-11-10 00:50:23 följande:
    Nja, inte då det kommer till dagisbarn. Att "ta lätt" på (skriva slag då det är ren och skär misshandel) sådana händelser är farligt och fel.
    Orka hålla på att märka ord, vad som hänt står i TS vilket alla förhoppningsvis läser om de läser tråden.

Sedan om du stör dig på att jag skrev "slår" istället för misshandel då jag inte orkade skriva alla TS barns skador gång på gång i tråden får stå för dig.
  • Zaria
    konkelbär skrev 2009-11-10 00:57:34 följande:
    Nu behöver du nog läsa mina inlägg igen. För att slå ihjäl något barn har jag aldrig skrivit om.
    "Det har absolut ingen betydelse. Jag hade nog slagit ihjäl en eller annan i ren desperation om något sådant hänt min dotter.

Ungen har uppenbarligen fel i skallen och behöver ha en assistent. Ansvariga: föräldrarna som inte uppmärksammat barnets beteende, förskolepersonalen och förskolechefen som inte vidtagit förebyggande åtgärder för att förhindra en sådan här sak från att ske. Jag hade nog slagit ihjäl dem allihop faktiskt. Så rationell är jag när någon gör mitt barn illa."

Där har du barnet inkluderat
  • Zaria
    Jessica24 skrev 2009-11-10 00:58:51 följande:
    Nu var det ju inte jag som märkte ord, utan du Zaria. Så man kan ju undra hur du orkar?! Skriva om alla skador? Hur har du fått för dig att du skulle behöva göra det?Det räcker kort och gott med ordet; MISSHANDEL
    Jaså? Uppenbarligen orkade du ju gnälla på att jag skrev slag och inte misshandel...

Måste vara skönt att inte ha större problem än så här i livet än vad folk skriver för "fel ord" på ett internetforum =)
  • Zaria
    konkelbär skrev 2009-11-10 01:01:36 följande:
    Ja, då var jag helt enkelt otydlig. För det var inte så jag menade.
    Okej, då är jag med =)
  • Zaria
    Jessica24 skrev 2009-11-10 01:11:41 följande:
    Nu blir det bara tramsigt här, läser jag.Jag märkte inte ord, utan anmärkte på händelser och det är skillnad.
    Märkte ord, du tyckte jag skrev fel ORD eftersom jag skrev "slå" istället för misshandel.

Tydligen viktigt för dig, eftersom det bara är du som brytt dig, resterande har fattat vad jag menat
  • Zaria
    Miss Lau skrev 2009-11-10 13:50:43 följande:
    Nu vet ju ingen här i tråden hur denne pojkes föräldrar har reagerat och vad de gjort. Men jag känner många föräldrar som bönat och bett om utredningar, kämpat för att barnen ska få assistenter, slitit sitt hår för att få ordentlig hjälp och som vid varje hämtning är rädda/gråtfärdiga över vad de ska få höra. Inte för att de är sämre föräldrar än oss andra utan för att de har barn med speciella behov. Är jäkligt lätt för oss med normalstörda barn att sitta och skrika "ta ansvar" och att det är föräldrarnas fel. Så enkelt är det inte. Och när barnet är på förskolan kan föräldrarna inte ta ansvar för sitt barns agerande utan där MÅSTE ansvaret vila på personalen.
    Instämmer till fullo, vettigaste inlägget i denna tråden.

Dessutom tycker jag det är snudd på lika illa när ett barn misshandlar ett annat barn som när vuxna sitter och kallar en 4 åring för psykopatunge, sjuk i huvudet och annat.

Precis som man bör respektera TS bör man även respektera om 4 åringens föräldrar läser här, de mår nog lika dåligt som TS gör just nu.
  • Zaria
    Starkast skrev 2009-11-10 15:48:38 följande:
    Exakt!Jag tror att såna här grova händelser oftare har en bakgrund än olika diagnoser folk oftast drar till. Ett så litet barn gör inte så här utan det finns något bakom.
    Jodå det kan de med ALL sannolikhet göra.

(jobbar med dignoser samt har vänner vars barn har en hel del)
  • Zaria
    Maya skrev 2009-11-10 19:47:49 följande:
    Föräldrar till barn som har neuropsykiatriska funktionshinder eller som du så fint uttrycker dig "fel i skallen" kämpar ofta sig blodiga för att få hjälpa och stöd till sina barn. Man får kämpa varje dag för att få det man egentligen har rätt till eftersom det kostar pengar och pengar är tydligen viktigare än barnens vålmående i dagens samhälle - och ja barnen som har "fel i skallen" har också rätt att må bra och känna sig trygga på dagis. De har rätt att ha en stödperson som kan hjälpa dem, avleda, förhindra så att sådana här situationer inte uppstår. Jag har ett barn med asperger. Han är våldsam när han blir arg. Han kan inte styra sina impulser särskilt bra och han har svårt att leva sig in i andras känslor. Tack och lov har han haft resurs i förskolan vilken har gjort underverk för honom. Numera kan han leka med andra barn och fungerar mycket bättre socialt än tidigare. I det här fallet ligger ansvaret helt och hållet på förskolan. Det som har hänt är fruktansvärt och jag tycker så synd om den lilla flickan som blev utsatt och den lilla pojken som utförde "misshandeln". De är båda offer i den här historien.
    Varför hackar du på mig för ett inlägg som jag citerat?

Du behöver inte förklara hur det funkar med med neuropsykiatriska diagnoser för mig, jag jobbar själv med människor med dessa och har ett barn under utredning.

Återigen det du såg mig skriva var för att visa en annan användare var jag tyckte hon skrivit olämpligt.
  • Zaria
    alvaereva skrev 2009-11-10 19:52:24 följande:
    ursäkta då, men du får väl ändå hålla med om att slå en tvååring halvt fördärvad inte hör till det normala?! eller tycker du att det är ett acceptabelt beteende? vad ska man kalla beteendet annat än sjukt? gulligt? harmlöst? pojkstreck kanske? boys will be boys(even when they rape)? vart ska man dra gränsen? om föräldrarna mår dåligt över vad han gjort rör mig faktiskt inte i ryggen. det är deras problem och det är inte deras barn som är offret i sammanhanget. jag har full förståelse för att barnet och föräldrarna kanske inte mår bra men det ursäktar ingenting. det kanske förklarar, men det gör inte saken rätt för det. min dotter har blivit utsatt för ett övergrepp och folk är så jävla måna om att den som utsatt henne för detta "är det minst lika synd om". med den mentaliteten kan vi fan lika gärna släppa varenda kriminell dåre, för "de kan ju inte rå för det själva". det är väl snarast bra att åtgärder görs för att barnet förstår att det INTE ÄR OKEJ att slå sönder flickor som är hälften så stora(eller pojkar som är dubbelt så stora heller, för den delen) och sen se till att barnet i fråga får hjälp av extra resurser eller alternativt en annan, mer lämpad, förskola? men en del här verkar tycka det är helt i sin ordning att små barn agerar slagpåsar åt andra... jag spyr...
    var har jag skrivit att det är ok att slå en 2 åring halvt fördärvad? Du får gärna visa mig var jag skrivit det så kan jag ta tillbaka det, om du mot all förmodan skulle hitta ett sådant inlägg.

Vad man skall kalla betendet, ja det beror väl helt på orsaken, diagnos, hemförhållanden eller vad som nu spelat på det pojken gjorde.

jag tänker inte kommentera dig mer för jag förstår att du är upprörd över händelsen eftersom det var ditt barn.

Jag som jobbar i psykiatrin med sjuka människor vet att det oftast finns en bakomliggande orsak till att människor blir som de blir.

Återigen tycker jag det är minst lika illa om inte värre när vuxna kallar ett småbarn för saker som när ett småbarn slår halvt ihjäl ett annat.

Sen om du ser det som att jag tycker det är helt ok det som din dotter varit med om så får det stå för dig, jag håller inte med dig iaf.
  • Zaria
    Maya skrev 2009-11-10 20:00:11 följande:
    Förlåt Zaria, jag uppfattade det som att inlägget var skrivet av dig. Det var inte alls min mening att hacka på dig. Ber om ursäkt för min felcitering.
    Lugnt =)

Vill minnas att jag kanske kopierade texten igår istället för att göra citatruta...Inte så lätt att se då kanske.
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!