• Zaria

Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!

vittra skrev 2009-11-09 22:19:49 följande:
    Miss Maya skrev 2009-11-09 22:16:08 följande:
    Är inte förskola, precis som vanliga skolan, enligt lag tvungna att göra anmälan om det finns fog för det?
    Jo, å andra sidan vet vi inte vad som hände, min son hade möjligtvis kunnat gjort en sådan sak, han har ev diagnos...och har enormt svårt att avbryta Om han triggas igång.

Tycker det är trist att man förutsätter att barnet haft en heeeeemsk bakgrund, och att föräldrarna skall socanmälas överlag, det är förskolepersonalsen som gjort fel.

Ett barn med tex ADHD kan ofta också triggas upp och har svårt att rbyta, eller blir så extremt arga att de inte vet vad de gör.

Låter helt idiotiskt att skuldbelägga föräldrarna med en socanmälan och visa foton på hur TS dotter såg ut utan att man vet vad som hänt och varför.
  • Zaria
    vittra skrev 2009-11-09 23:02:50 följande:
    Herregud, jag har väl aldrig skrivit nåt om att skuldbelägga föräldrar och plåga dem med foton, och jo vi vet ju visst vad som hände. Flickan blev misshandlad och personalen var inte ens på plats, det är en glasklar brist i deras arbetssätt. Har ett barn uppenbara och regelbundna beteendeproblem är det lika stor brist om personalen inte tar tag i det och gör vad som krävs. En anmälan kan HJÄLPA barnet och familjen och handlar inte på något sätt om att skuldbelägga föräldrarna!
    nej det sista jag skrev var till TS.

Däremot skrev du "Och de bakomliggande orsakerna till pojkens beteende, ja de vill man nog inte ens veta... "

Därav att det verkar som att du förutsätter att barnet haft/har det hemskt hemma eller varit med om något traumatiskt.

Om barnet nu gjort så innan så har säkerligen förskolan reagerat, jag förstår att TS mår jättedåligt men att anmäla till soc och sedan visa föräldrarna bilderna på deras dotter känns rent som en hämnd.

vem vet föräldrarna kanske kämpar med näbbar och klor för att få resurs eller en utredning på sitt barn och mår jättedåligt varje gång de får höra vad deras barn gjort och sedan får de ingen hjälp alls (idag när man sparar är det enormt svårt att få resurs på sina ställen)
  • Zaria
    Cecci78 skrev 2009-11-09 23:15:15 följande:
    Om det är så som du skriver så ska det barnet ha en assistent med på dagarna, varför chansa liksom.Hoppas det går bra för er TS, gråter när jag läser vad som hänt.. stackars liten.
    Ja det tycker jag med,men i dagens läge är det svårt att få, har en till min son och det tog superlång tid och är enormt krångligt att passa in tider.

Om barnet dessutom är under utredning kan även detta sätta käppar i hjulet för att få en resurs då han inte har diagnos, att göra en utredning kan ta kort tid, men en del får vänta i åratal, trots att föräldrarna reagerat när barnet varit litet
  • Zaria
    vittra skrev 2009-11-09 23:34:38 följande:
    Jag förutsätter inte, men det KAN vara så. Det kan precis lika gärna vara någon diagnos, men det vet ju inte DU, eller hur? Förstår inte varför du tar åt dig...Och det står ju redan i TS att personalen vet att pojken gjort liknande förut, och ÄNDÅ inte agerat! BRIST.
    Fast nu skrev ju inte jag om huruvida TS borde anmäla till soc eller inte, JAG tycker inte det är hennes sak utan förskolans. JAG skrev nämligen och undrade om inte förskolan har anmälningsplikt precis som vilken skola som helst i Sverige. Och så var det fick jag veta, även om det följs på långt ifrån alla ställen, precis som med alla andra skolor med andra ord. Du tjafsar om något helt annat, JAG pratar om förskolans ansvar i det hela!
    Du får förstå själv att det uppfattas som så när du utrycker dig att "det vill man nog inte ens veta"

Nej jag tar inte åt mig, däremot vet jag hur det kan det KAN vara att vara förälder till det barn det händer mest runt på förskolan. MEn det är knappast mitt barn som gjort TS barn illa så varför skulle jag ta åt mig?

Jag tycker det helt är förskolans ansvar, men vem vet? Ofta kämpar förskolan att få resurser som de aldrig får.

"tjaffsar" Nej jag diskuterar som alla andra i denna tråden? är det ett problem för dig eftersom du kallar det jag skriver för "tjaffs"?
  • Zaria
    konkelbär skrev 2009-11-09 23:55:03 följande:
    Personligen hade jag inte kunnat kontrollera mig om något sådant hänt min dotter. Jag hade letat reda på barnets föräldrar och vad som hade hänt sedan får man nog inte skriva här.
    Ja det hade nog hjälpt jättemycket...*ironi*

Det är väl knappast barnet och barnets färldrars fel att förskolan inte kan se efter barnen?
  • Zaria
    konkelbär skrev 2009-11-10 00:01:21 följande:
    Det har absolut ingen betydelse. Jag hade nog slagit ihjäl en eller annan i ren desperation om något sådant hänt min dotter.Ungen har uppenbarligen fel i skallen och behöver ha en assistent. Ansvariga: föräldrarna som inte uppmärksammat barnets beteende, förskolepersonalen och förskolechefen som inte vidtagit förebyggande åtgärder för att förhindra en sådan här sak från att ske. Jag hade nog slagit ihjäl dem allihop faktiskt. Så rationell är jag när någon gör mitt barn illa.
    vem vet, kanske är det ditt/dina barn som lyckas göra ett annat barn illa på ett eller annat sätt, hoppas det är okej med ett hemsbeök då där någon mördar dig och resterande familj för den sakens skull.

Och vad vet du om vad föräldrarna gjort eller inte? Många föräldrar gör allt för att barnen skall få resurs, få en utredning startad osv men ingen bryr sig och inget händer, speciellt inte som det sparas in på allt...

Och för det skall man slå ihjäl dem menar du? Du låter inte riktigt hmm...frisk
  • Zaria
    FIame skrev 2009-11-10 00:07:02 följande:
    Om dom blivit halvt ihjälslagna så hade dom kanske tänkt tanken att:1) uppfostra sitt barn bättre (hade gynnat både barnet och andra) eller 2) att sluta skicka den farlige ungen till förskolan (hade gynnat andra barn)
    Varför skulle de göra det? och varför tror du barnet promt måste vara ouppfostrat? Det kan bero på många andra saker.

Sluta skicka barnet till förskolan? är det inte meningen att alla barn skall vara trygga där? Både de barnen som är "bråkiga" och de som inte är det?
  • Zaria
    konkelbär skrev 2009-11-10 00:27:18 följande:
    Välkommen till samhället apatisk. Här får man varken känna ilska eller vara irrationell ens i tanken.Ta det med en nypa salt, hurrudu. Detta är ett internetforum och än så länge har ingen blivit ihjälslagen. Dessutom känns det inte riktigt som att man kan avgöra hur "frisk" någon är baserat på ett diskussionsinlägg på Familjeliv.
    Finns fall som faktiskt lösts via internetforum, bla "kattmördaren" så uppenbarligen kan visst folk det =)

Hur tror du 4 åringens föräldrar kännt om de läste vad du ville göra med dem och deras barn? Som sagt det kan likaväl vara föräldrar som kämpar massor men aldrig får någon respons.

Är det ok att skriva likadant om dina barn/familj om dina barn skulle slå ett annat?
  • Zaria
    Jessica24 skrev 2009-11-10 00:31:53 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i... Men i detta fallet handlar det inte om att slå, utan om misshandel.Slåss gör dagisbarnen "varje dag", men det lämnar inga spår, varken fysiskt eller psykiskt och båda barnen mår oftast bra efter en kram och en lätt tillsägelse.
    "slag" räknas också som misshandel om man vill märka ord,även om det inte lämnar spår...=)
  • Zaria
    konkelbär skrev 2009-11-10 00:48:09 följande:
    Jag hade för övrigt förstått deras känslor och reaktion till 100%. Att man önskar livet ur någon är knappast konstigt när det handlar om sådana här allvarliga saker. Det som är avgörande är ju hurvida man gör verklighet av sin önskan eller ej.GUD så OT.
    Jag tycker nog det är minst lika illa om inte värre när vuxna människor sitter och önskar livet ur småbarn, än när ett småbarn slår ett annat ordentligt
Svar på tråden Mitt barn blev MISSHANDLAD på dagis!