Det är väldigt typiskt för waldorfkritiker att komma med så svepande argument som du gör. Ingenstans talar du om var du har fått dina uppgifter ifrån om att waldorfelever skulle prestera sämre än andra eller få svårigheter när de börjar på gymnasiet eller universitetet. Du säger att du har en massa "anekdotiska bevis" för att det är så. Jaha! Jag har en massa bevis för motsatsen (känner ganska många waldorfelever vid det här laget då alla mina tre barn går på skolan i olika klasser).
Vilka undersökningar är det du menar när du säger att de visar att waldorfelever kan mindre i basämnena? Du har dessutom helt fel i att waldorfskolors resultat inte mäts. De gör nationella prov som alla andra skolor, och i niornas provresultat finns inget som tyder på att de skulle göra sämre ifrån sig än andra.
Visst har du rätt i att man inte skyndar på med läsningen inom waldorf. Det finns många andra förmågor som man anser är viktiga att man utvecklar först. Men visst både läses och skrivs det en del i ettan och tvåan. Fast för egen del tycker jag att det är viktigare att barn i den åldern inte skyndas på och till varje pris ska tvingas in i den "läsande världen" utan får ta den tid det tar (vilket är väldigt individuellt). Även bland waldorfbarn är det så klart många som redan kan läsa när de börjar skolan, medan andra tar längre tid på sig. För mina barn har det tagit olika lång tid, men alla läser utan några som helst problem idag, och de har sluppit allt tragglande som så många andra utsätts för. Istället har de målat, spelat musik, hållt på med teater och en massa lekar och rörelseövningar, och så har det där med läsning och räkning kommit av sig själv utan en massa tragglande och läxor och prov.