Resultatet är ganska katastrofalt. Ett problem är att de inte vill låta mäta sina resultat, och när det görs har de allsköns bortförklaringar till varför deras elever är sämre.
För att bara ta ett exempel, så underlåter de att undervisa barnen i skrivning och läsning under första och andra året. De har någon sorts bortförklaring till flummet, men att de andra viktiga saker som ska göra att läsningen senare ska accellerera. Det är naturligtvis bara blaj eftersom läsning i sig enbart är en teknik som man lär sig genom att öva.
Den underliggande orsaken till att barnen undanhålls lästräningen. Steiner hade en idé om olika utvecklingsstadier för barn, där tandömsningen har en central roll, och att barn inte är mogna att lära sig läsa innan den skett. Från dessa kvasireligösa påhitt har andra lagt på nya lager för att få det att passa in bättre numera. Men som sagt, är det "inspirerat" utifrån antroposin.
Många får en chock när de slutar Waldorfskolan och börjar på ett vanligt gymnasium. Plötsligt ställs det lite krav och de förutsätts ta ansvar och lära sig lite. Tyvärr är de dåligt förberedda helt enkelt för att de kan för lite. Men då det gäller de andra eleverna också, även i mindre grad, är det kanske värre när Waldorf-elever börjar vanlig grundskola, och de helt enkelt ligger efter.
De undersökningar som finns visar att Waldorf-elever helt enkelt kan mindre i basämnen, och det finns väldigt mycket anekdotiska bevis för att de har svårt när de börjar vanlig skola. Att antroposoferna får hålla på så här är en ren skandal!