Inlägg från: Sanna Gosing |Visa alla inlägg
  • Sanna Gosing

    Waldorf? Plus och minus.

    För att vara rakt på sak är Waldorf ett jävla flum som borde förbjudas. Det grundar sig i 1800-talsspritismen och genomsyrar hela "utbildningen".

    För att ta ett exempel. Anledningen till att de (flesta skolor) väntar med läsningen till tvåan är att då har de tappat några tänder. Just det anser göra att barnen går in i en ny mental ålder. Ja, bara för att ta ett exempel.

    Frågar man får man naturligtvis inte svaret att det beror på tandömsningen, men det är alltså den bakomliggande förklaringen.

    Så att det inte det inte är vetenskapligt, och att det därmed i princip inte går att utbilda lärare i Waldorf är inte så konstigt.

  • Sanna Gosing

    Jag har visst varit på Waldorfskola, och det var en ganska beklämmande upplevelse. Det som främst slog mig var frånvaron av böcker, och de ytterligt sterotypa målningarna och teckningarna de gör. Att de inte har böcker kommer från den anti-intellektuella inställningen, och motiven i bilderna från deras kvasireligiösa filosofi.

    Jag rekommenderar er att läsa på lite om antroposofi och Rudolf Steiner, och därefter besöka en Waldorfskola. Det kan kanske vara en ögonöppnare.

  • Sanna Gosing

    Så vad ska det vara bra med Waldorf i så fall ifall de inte använder filosofin? Då är det ju lika bra med vanliga skolor?

    Dessutom blajar du på alldeles väldigt. Det är bara att vända på dina argument. Vilken skola tycker att det räcker att enbart stimulera den intellektuella delen, och struntar i den sociala, emotionella och fysiska utvecklingen.

    Och om vi har modern forskning så behöver vi faktiskt inte 1800-tals spiritism som pedagogisk grund.

    Så du säger alltså att antroposifin är dålig för att man inte använder den, och samtidigt att man låter sig inspireras av den?

  • Sanna Gosing

    Resultatet är ganska katastrofalt. Ett problem är att de inte vill låta mäta sina resultat, och när det görs har de allsköns bortförklaringar till varför deras elever är sämre.

    För att bara ta ett exempel, så underlåter de att undervisa barnen i skrivning och läsning under första och andra året. De har någon sorts bortförklaring till flummet, men att de andra viktiga saker som ska göra att läsningen senare ska accellerera. Det är naturligtvis bara blaj eftersom läsning i sig enbart är en teknik som man lär sig genom att öva.

    Den underliggande orsaken till att barnen undanhålls lästräningen. Steiner hade en idé om olika utvecklingsstadier för barn, där tandömsningen har en central roll, och att barn inte är mogna att lära sig läsa innan den skett. Från dessa kvasireligösa påhitt har andra lagt på nya lager för att få det att passa in bättre numera. Men som sagt, är det "inspirerat" utifrån antroposin.

    Många får en chock när de slutar Waldorfskolan och börjar på ett vanligt gymnasium. Plötsligt ställs det lite krav och de förutsätts ta ansvar och lära sig lite. Tyvärr är de dåligt förberedda helt enkelt för att de kan för lite. Men då det gäller de andra eleverna också, även i mindre grad, är det kanske värre när Waldorf-elever börjar vanlig grundskola, och de helt enkelt ligger efter.

    De undersökningar som finns visar att Waldorf-elever helt enkelt kan mindre i basämnen, och det finns väldigt mycket anekdotiska bevis för att de har svårt när de börjar vanlig skola. Att antroposoferna får hålla på så här är en ren skandal!

  • Sanna Gosing

    Du ger prov på de typiska egenskaperna. Antroposoferna har t.ex. någon professor någonstans som kontinuerligt sitter och marknadsför Waldorf, tydligen inte mot bättre vetande eftersom han är fullständigt färgad i sin uppfattning.

    Vad är den "läsande världen" för något? Där igen har vi ett sånt där typiskt Waldorfuttryck! Är den illiterata världen bättre?

    Det är lite löjligt att tro att Waldorf skulle hålla på med någon sorts magi, där elevernas förmåga på något sätt ska accelerera för att de gör något annat än de faktiskt ska. Rörelseövningar i stället för matematik! Kalla mig gammalmodig, men jag tror att det är bättre att öva sig på att räkna i stället för att spela teater.

    Skolorna vill inte ha prov egentligen, därför att som de säger, de lär sig på "ett annat sätt", i "en annan ordning", har "mer helhetssyn" och allt vad det är. Jag har till och med hört förklaringen till dåligt resultat med att de inte brukar ha prov! Och att "alla andra" skolor pluggar inför de nationella proven, inför vilka Waldorfelever tydligen lär sig ha en mer tillbakalutat inställning till. Och genom olika bortförklaringar får de upp resultatet lite på de prov skolorna faktiskt tvingas genomföra.

  • Sanna Gosing

    Jo, där har vi argumentet att på Waldorf gör de så mycket annat i början att inlärningen accelererar senare. Naturligtvis är det bara strunt. Du verkar tro att barn tycker det är tråkigt att lära sig, ingenting kan vara felaktigare.

  • Sanna Gosing

    Det är klart att de tycker det är roligare att leka, men det är lärarnas uppgift att få barnen att tycka om lärandet. Men det är klart att det är enklare att bara flumma runt.

    Om jag orkar leta rätt på något ska jag hitta. Du kan ju själv försöka hitta något som visar att Waldorf är lika bra.

Svar på tråden Waldorf? Plus och minus.