• 969803

Önskar tips på sidor med matematikövningar

Jag har en 11 årig tjej som har jättejobbigt med matematik. Hon har svårt för alla räknesätten. Jag känner mig rätt orolig för detta.
    Jag tänkte om någon här vet en bra sida att öva matte på. Det får gärna vara även roliga sidor då detta inte är något favoritämne.
    Jag är jättetacksam för alla tips.

• Svar på tråden Önskar tips på sidor med matematikövningar
  • Imasim

Min son fick tips av sin lärare att gå in på mult.se för att räna multiplikationstabellerna...jätterolig sida! Lycka till...

• 969803
    SIN74 skrev 2009-11-04 21:48:31 följande:
    Vad får hon för hjälp i skolan?
    Det är det som jag känner mig orolig för. Jag tycker inte att hon får den hjälp hon behöver. Det här problemet har ju alltid funnits och nu har hon sedan ett år tillbaka fått extrahjälp av en speciallärare i matten. Men denna termin har hon varit där 1gg . Jag känner mig jättefrustrerad över att dom inte tar detta riktigt på allvar. Nästa vecka ska jag ha samtal.
    Hon gråter över detta och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Inte ens tal som t.ex 22-4 kan hon svara på snabbt, utan får tänka liten en stund.
    Idag satt vi med bråkläxa, du kan förstå hur det gick .
  • 969803
    Imasim skrev 2009-11-04 21:56:00 följande:
    Min son fick tips av sin lärare att gå in på mult.se för att räna multiplikationstabellerna...jätterolig sida! Lycka till...
    Tack, ska titta där med.
  • SIN74

Ok, förstår frustrationen. Det är ingen fara att hon inte svarar snabbt på uppgifterna. Vi är olika snabba. Bara hon kan svara!
    Har hon andra bekymmer i skolan eller är det specifikt matten?

Hon behöver få hjälp med tydliga strategier. Kanske behöver hon ha tabellkort i multiplikationen ett tag.
    Det finns en motsvarighet till dyslexi i matten, dyskalkyli.

www.dyskalkyli.nu/

www.dyskalkyli.nu/index-filer/Page957.htm

Nu säger jag inte att hon har det. Det kan ju bero på att hon inte fått rätt riktad hjälp också. Men kanske kan det ändå finnas något nyttigt på de sidorna.
    Tala om för henne att hon absolut inte är ensam om att ha trubbel med matte. Det är inte alla som är mogna för att ta in lite svårare matematik förrän en bit in på mellanstadiet. Det viktigaste är att hon bibehåller viljan!

• 969803
    SIN74 skrev 2009-11-05 08:07:14 följande:
    Ok, förstår frustrationen. Det är ingen fara att hon inte svarar snabbt på uppgifterna. Vi är olika snabba. Bara hon kan svara!Har hon andra bekymmer i skolan eller är det specifikt matten?Hon behöver få hjälp med tydliga strategier. Kanske behöver hon ha tabellkort i multiplikationen ett tag. Det finns en motsvarighet till dyslexi i matten, dyskalkyli.www.dyskalkyli.nu/www.dyskalkyli.nu/index-filer/Page957.htmNu säger jag inte att hon har det. Det kan ju bero på att hon inte fått rätt riktad hjälp också. Men kanske kan det ändå finnas något nyttigt på de sidorna.Tala om för henne att hon absolut inte är ensam om att ha trubbel med matte. Det är inte alla som är mogna för att ta in lite svårare matematik förrän en bit in på mellanstadiet. Det viktigaste är att hon bibehåller viljan!
    Det är bara matten som hon har svårt med, i dom andra ämnerna går det bra.
    Fick papper , inför utv.samtalet, och där står det att hon nog inte kommer klara sina mål i matten detta läsår. Är oroad för att hon inte kommer komma ifatt sen.
    Ja, jag får väl prata mer om detta nästa vecka.
    Tack för ditt svar!
  • Kajee

Inne på
    www.lektion.se
    finns både det ena och det andra. Bland annat kan man söka på ämne och/eller specialundervisning.

• 969803
    Kajee skrev 2009-11-05 22:03:21 följande:
    Inne påwww.lektion.sefinns både det ena och det andra. Bland annat kan man söka på ämne och/eller specialundervisning.
    Tack snälla
Svar på tråden Önskar tips på sidor med matematikövningar