Inlägg från: 969803 |Visa alla inlägg
  • 969803

Önskar tips på sidor med matematikövningar

Jag har en 11 årig tjej som har jättejobbigt med matematik. Hon har svårt för alla räknesätten. Jag känner mig rätt orolig för detta.
    Jag tänkte om någon här vet en bra sida att öva matte på. Det får gärna vara även roliga sidor då detta inte är något favoritämne.
    Jag är jättetacksam för alla tips.

• Svar på tråden Önskar tips på sidor med matematikövningar
  • 969803
    SIN74 skrev 2009-11-04 21:48:31 följande:
    Vad får hon för hjälp i skolan?
    Det är det som jag känner mig orolig för. Jag tycker inte att hon får den hjälp hon behöver. Det här problemet har ju alltid funnits och nu har hon sedan ett år tillbaka fått extrahjälp av en speciallärare i matten. Men denna termin har hon varit där 1gg . Jag känner mig jättefrustrerad över att dom inte tar detta riktigt på allvar. Nästa vecka ska jag ha samtal.
    Hon gråter över detta och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Inte ens tal som t.ex 22-4 kan hon svara på snabbt, utan får tänka liten en stund.
    Idag satt vi med bråkläxa, du kan förstå hur det gick .
  • 969803
    Imasim skrev 2009-11-04 21:56:00 följande:
    Min son fick tips av sin lärare att gå in på mult.se för att räna multiplikationstabellerna...jätterolig sida! Lycka till...
    Tack, ska titta där med.
  • 969803
    SIN74 skrev 2009-11-05 08:07:14 följande:
    Ok, förstår frustrationen. Det är ingen fara att hon inte svarar snabbt på uppgifterna. Vi är olika snabba. Bara hon kan svara!Har hon andra bekymmer i skolan eller är det specifikt matten?Hon behöver få hjälp med tydliga strategier. Kanske behöver hon ha tabellkort i multiplikationen ett tag. Det finns en motsvarighet till dyslexi i matten, dyskalkyli.www.dyskalkyli.nu/www.dyskalkyli.nu/index-filer/Page957.htmNu säger jag inte att hon har det. Det kan ju bero på att hon inte fått rätt riktad hjälp också. Men kanske kan det ändå finnas något nyttigt på de sidorna.Tala om för henne att hon absolut inte är ensam om att ha trubbel med matte. Det är inte alla som är mogna för att ta in lite svårare matematik förrän en bit in på mellanstadiet. Det viktigaste är att hon bibehåller viljan!
    Det är bara matten som hon har svårt med, i dom andra ämnerna går det bra.
    Fick papper , inför utv.samtalet, och där står det att hon nog inte kommer klara sina mål i matten detta läsår. Är oroad för att hon inte kommer komma ifatt sen.
    Ja, jag får väl prata mer om detta nästa vecka.
    Tack för ditt svar!
  • 969803
    Kajee skrev 2009-11-05 22:03:21 följande:
    Inne påwww.lektion.sefinns både det ena och det andra. Bland annat kan man söka på ämne och/eller specialundervisning.
    Tack snälla
  • 969803
    mamma till 2 frön skrev 2009-11-07 21:10:10 följande:
    lektion.se är en bra sida att få uppslag från om man vet vad man behöver, vilket kan vara svårt som förälder. Jag skulle föreslå att du ber skolan om att de kartlägger hennes matematikkunskaper, de finns massor av material som skolan säkert har. Som förälder skulle jag träna additionstabeller och subtraktionstabeller för att hon ska få dessa automatiserade- dubblor, tiokompisar mm. Det lilla jag kan utläsa av dina inlägg är att hon troligen inte har grunderna så som tabellerna och talföljd. Kanske ni kan spela lite spel med vanliga kortspel där hon får berätta vad som kommer före/efter en siffra, säga tiokompis, +2/-2 , lägga korten i ordning, mm. Låt henne skriva från ett till hundra på remsor, sätt upp multiplikations lappar i hemmet där hon ser dem ofta. Detta kan låta som enkla saker men tyvärr är det vanligt att barn inte får detta automatiserat och följden blir onödiga problem i matte. Det finns uppgifter/spel på ur.se under både barn och undervisning/lärare (mins inte riktigt vad rubriken är men du hittar säkert. Lycka till och ta vardagen till hjälp, vardagsmatte är den bästa matten.
    Tack för ditt svar.
    Ja, det känns som hon måste börja från början för att hon ska kunna gå vidare.
    Jag har gjort egna bordstabletter med gångertabellerna så hon ska få in dom, och precis som du säger, att vardagsmatten är den bästa matten, så tar vi alla tillfällen att träna.
    Igår kikade vi lite på det nationella provet som dom gör i 5:an (ett gammalt) och det bekymrade mig tyvärr en del, det verkar bli rätt tufft för henne. Fast nu ska vi se till att det vänder och att det blir roligt igen.
    Nu har jag kikat in några sidor som hon får öva på en liten stund varje dag.
    Sen får jag se vad läraren säger.
    Tack för dina tips, jag ska se till att hjälpa henne med detta.
  • 969803
    Koloraturell skrev 2009-11-08 19:17:17 följande:
    Åh, din dotter låter som en exakt beskrivning av hur jag hade det med matten i skolan! och det var ändå på 90-talet. Jag har än idag jättesvårt för matte, fick heller inte den hjälp jag hade behövt. Om jag hade fått gå till en speciallärare hade jag kanske inte haft sådana enorma problem på högstadiet sedan.Tyvärr bedömer många skolor elever i "har väldigt svårt" och "har svårt" och då får endast den första gruppen hjälp. kanske ligger din dotter mittemellan? Tycker du ska trycka på ordentligt och stå på dig i detta, har ni råd att pröjsa för privatlektioner så finns det jättebra pensionerade mattelärare som annonserar om sånt på blocket. Är det du som hjälper dottern med matten hemma? Tänkte att om du också har svårt för matte så kan det lätt smitta av sig, så någon annan som är bra på det kanske kan avlasta dig ibland? Hur ni än gör så lycka till med matten, och som du redan vet så är det bäst att ta tag i det nu innan din dotter slutar som jag med att läsa in matte på komvux....Kram
    Tack för ditt svar!
    Ja, dessvärre är det väl en hel del som känner igen detta. Jag har en nära vän till mig som upplevt detsamma. För ett tag sedan skulle hon ta tag i matten och läsa upp den, men det slutade med att hon hoppade av, hon mådde dåligt redan innan hon börjat. Jag vill inte att det ska bli så för min dotter.
    Själv har jag inte haft svårt för matten men jag känner mig så hjälplös och det hela blir laddat eftersom hon har så svårt.
    Tack för tipset om privatlärare, ska fundera på det och kika närmare.
    Men som sagt, samtal nästa vecka och sen får vi se hur vi går vidare.
    Tack igen
  • 969803
    SIN74 skrev 2009-11-16 18:46:42 följande:
    Hej!Hur går det?
    Tack för att du frågar .
    Tyvärr ligger våran tjej i influensan så vi har varken haft samtal i skolan eller kunnat jobba vid datorn. Så nya tag sen. Återkommer sen .
Svar på tråden Önskar tips på sidor med matematikövningar