mamma till 2 frön skrev 2009-11-07 21:10:10 följande:
lektion.se är en bra sida att få uppslag från om man vet vad man behöver, vilket kan vara svårt som förälder. Jag skulle föreslå att du ber skolan om att de kartlägger hennes matematikkunskaper, de finns massor av material som skolan säkert har. Som förälder skulle jag träna additionstabeller och subtraktionstabeller för att hon ska få dessa automatiserade- dubblor, tiokompisar mm. Det lilla jag kan utläsa av dina inlägg är att hon troligen inte har grunderna så som tabellerna och talföljd. Kanske ni kan spela lite spel med vanliga kortspel där hon får berätta vad som kommer före/efter en siffra, säga tiokompis, +2/-2 , lägga korten i ordning, mm. Låt henne skriva från ett till hundra på remsor, sätt upp multiplikations lappar i hemmet där hon ser dem ofta. Detta kan låta som enkla saker men tyvärr är det vanligt att barn inte får detta automatiserat och följden blir onödiga problem i matte. Det finns uppgifter/spel på
ur.se under både barn och undervisning/lärare (mins inte riktigt vad rubriken är men du hittar säkert. Lycka till och ta vardagen till hjälp, vardagsmatte är den bästa matten.
Tack för ditt svar.
Ja, det känns som hon måste börja från början för att hon ska kunna gå vidare.
Jag har gjort egna bordstabletter med gångertabellerna så hon ska få in dom, och precis som du säger, att vardagsmatten är den bästa matten, så tar vi alla tillfällen att träna.
Igår kikade vi lite på det nationella provet som dom gör i 5:an (ett gammalt) och det bekymrade mig tyvärr en del, det verkar bli rätt tufft för henne. Fast nu ska vi se till att det vänder och att det blir roligt igen.
Nu har jag kikat in några sidor som hon får öva på en liten stund varje dag.
Sen får jag se vad läraren säger.
Tack för dina tips, jag ska se till att hjälpa henne med detta.