Inlägg från: FlamingRed |Visa alla inlägg
  • FlamingRed

Självmord-en modig handling?

Zaria skrev 2009-11-04 12:57:43 följande:
    sär skriven skrev 2009-11-04 08:49:14 följande: Ja fast nu handlar det inte om varför man tar livet av sig utan om handlingen är modig, dvs att VÅGA ta livet av sig
    Men orsaken är väl tämligen viktigt om man skall avgöra huruvida det var modigt?

Som min granne som hängde sig hemma, så barnen fick hitta honom, pga frun vill skilja sig. Det var ju inte särskilt modigt.

Medan kanske någon som i krig ger sig iväg på ett uppdrag man knappast kan komma tillbaks ifrån är lite modigare.
  • FlamingRed
    Bedhead skrev 2009-11-05 12:04:35 följande:
    Jag tycker astt rätten att själv bestämma när man vill avsluta sitt liv är den ultimata mänskliga rättigheten. Alla andra är underordnade denna. Personligen är jag för feg, andra är det inte. Om det är modigare att orka leva eller att våga dö är väl kanske inte så viktigt.
    Är inte tex rättigheten att slippa bli fängslad eller mördad utan anledning överordnad rätten att ta sitt liv?
  • FlamingRed
    Bedhead skrev 2009-11-05 12:18:28 följande:
    Jag tycker liksom att rätten att bestämma om man överhuvudtaget ska leva eller inte kommer först och är förutsättningen för de andra rättigheterna. Jag kan inte förklara det bättre än så. Det betyder inte att jag tycker att människor ska sitta fängslade utan anledning.
    Är det en förutsättning?

Då fungerar inga av de andra rättigheter idag då, efter som förutsättningen inte finns?

Snurrigt.
  • FlamingRed
    Zaria skrev 2009-11-05 12:32:21 följande:
    Sant fast jah tänkte mest på psykiskt sjuka, inte krig, obotligt cancersjuka osv.
    Kan en psykiskt sjuk genomföra en modig handling?
Svar på tråden Självmord-en modig handling?