Självmord-en modig handling?
I många trådar ang självmord kommenteras det att det är "starkt" och "modigt" att ta sitt liv, att man måste vara enormt stark och modig för att våga ta steget fullt ut.
vad tycker du?
är den som tar sitt liv modig?
Själv kan jag tycka att det inte alls är modigt, själv skulle jag inte vara rädd för att göra det,däremot är jag rädd för att dö eftersom jag inte vill det, så det vore ganska korkat att göra en sådan sak.
En person som är såpass deprimerad eller har en "anledning" att ta sitt liv gör det som en utväg, överlevnadsinstinkten är avtrubbad så att säga, då tycker jag att man klassas som sjuk och inte frisk.
En människa med psykos tex som springer naken på stan, räknas han/hon också som modig eftersom detta ju är något man inte inte gör, för att det "passar inte" och man visar sig inte naken offentligt, de flesta av oss skulle nog skämmas ögonen ur oss om någon placerade oss nakna på stan, men har man en psykos som ex är det andra faktorer som spelar in att personen som ex springer naken, är han/hon också modig som VÅGAR?
I båda fallen (psykos och depression) handlar man inte normalt, den psykosjuke kan inte se det verkliga i vad han/hon gör, den deprimerades överlevnadesinstinkt är borta, är det modigt att vara så sjuk att de "normala" spärrarna är borta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-04 13:01
OBS, denna tråden handlar INTE om VARFÖR eller hur en männsiak som begår självmord mår eller har tänkt utan om själva SJÄLVMORDET är en modig handling att utföra