• Harmoni123

Är du för ett fortsatt sekulariserat samhälle?

Tänkte bara höra mig för vad ni tycker...

I första hand betyder sekularism i grunden nästan samma sak som religionsfrihet:
    Alla har rätt att ha vilken religion eller livsåskådning de vill precis som att inte ha någon religion alls.
    Men det betyder också att religioner, eller andra icke vetenskapliga idéer ska ha någon inverkan på samhällets styre.

Ett sekulärt samhälle är ett samhälle där det inte är religiösa urkunder som styr själva samhället. Lagstiftningarna och samhällsfunktionerna grundas på icke-religiösa grunder.

Ett sekulariserat samhälle är ett samhälle där religionen har blivit väldigt "liten". Religionen är inte längre tolkningsmönstret till tillvaron i stort utan har hamnat i en mindre betydande sektor.

Kort sammanfattat: religion utövas privat på fritiden, och inte i lagboken eller i skolan!

Från wikipedia:

"Sekularisering (av latin sæcularis, "som hör till seklet", det vill säga till den timliga, dagliga världen) har många betydelser. En är den process varigenom en stat inte baserar sina lagar på någon religion utan är neutral i trosfrågor. En annan är att även andra "icke-religiösa" områden i samhället i allt mindre utsträckning påverkas av religion. En tredje är att allt färre människor är religiösa."

• Svar på tråden Är du för ett fortsatt sekulariserat samhälle?
  • Harmoni123

Va roligt med era åsikter kring detta.

Jag tänkte främst på om vi tycker att vi skall FORTSÄTTA vara och kanske även utvecklas till ett ännu mer sekulariserat samhälle

Att vi har lagar och dyl som är sprugna ur kristna värderingar vet vi ju men för mig är huvudsaken att vi inte "hänger" oss kvar vid det utan utvecklas vidare...

• Semper Idem

Ja vi borde bli än mer sekulariserade. Dop, giftemål o dyl hör inte ett modernt samhälle till.

• Tyrell
    Kjell2 skrev 2009-11-04 17:57:02 följande:
    Visst ska man i så fall jämföra äldre lagstiftning från samma tid, t ex 1500-talet. Jag kan idag se en viss religös differentiering i lagstiftningen bara i Europa. I länder med en katolsk bakgrund är abort och skiljsmässolagstiftningen oftast betydlig mer restriktiv än den i protestantiska länder. Så jag vill nog hävda, att till viss gräns, påverkar religion vår lagstiftning och olika religioner ger olika lagar. /Kjell
    Som sagt, detaljer som skiljer. Den stora mängden lagar är ändå lika. Stöld är stöld, mord är mord, avtalsbrott är avtalsbrott.
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2009-11-05 08:56:23 följande:
    Som sagt, detaljer som skiljer. Den stora mängden lagar är ändå lika. Stöld är stöld, mord är mord, avtalsbrott är avtalsbrott.
    Stämmer väl hyfsat bra men skillnader finns. Jag kollade lite igår och innan 1800-talet var det helt ok för en adelsman att slå ihjäl en bonde i Japan. Ett mord var alltså inte alltid ett mord.

I västvärlden, med en kristen tradition, krävdes det någon form av självförsvar för att kunna slå ihjäl någon. Min tes, väldigt dåligt underbyggd, är att vi med en kristen tradition om livets okränkbarhet såg värre på mord än i Japan med en helt annan religiös tradition.

Men vi börjar nu bli rätt OT. Jag fortsätter gärna diskussionen om rättstradition i en tråd eller via email.

/Kjell
  • Tyrell
    Kjell2 skrev 2009-11-05 09:29:33 följande:
    Stämmer väl hyfsat bra men skillnader finns. Jag kollade lite igår och innan 1800-talet var det helt ok för en adelsman att slå ihjäl en bonde i Japan. Ett mord var alltså inte alltid ett mord. I västvärlden, med en kristen tradition, krävdes det någon form av självförsvar för att kunna slå ihjäl någon. Min tes, väldigt dåligt underbyggd, är att vi med en kristen tradition om livets okränkbarhet såg värre på mord än i Japan med en helt annan religiös tradition. Men vi börjar nu bli rätt OT. Jag fortsätter gärna diskussionen om rättstradition i en tråd eller via email. /Kjell
    Även Västgötalagen ansåg att det fanns rätt att slå ihjäl både smålänningar och trälar. I 1700-talets USA var det också tillåtet att slå ihjäl slavar.
    Det har nog mer med samhällstradition och hierarkier att göra än religion. Men vi kan lämna det.

Frågan var egentligen om vi måste skriva om hela lagboken, eller om det räcker med ett fåtal lagar. Jag menar att ett fåtal lagar måste ändras eftersom de vilar på religiös grund (i stort sett bara familjerätten).
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2009-11-05 10:04:32 följande:
    Även Västgötalagen ansåg att det fanns rätt att slå ihjäl både smålänningar och trälar. I 1700-talets USA var det också tillåtet att slå ihjäl slavar.Det har nog mer med samhällstradition och hierarkier att göra än religion. Men vi kan lämna det.Frågan var egentligen om vi måste skriva om hela lagboken, eller om det räcker med ett fåtal lagar. Jag menar att ett fåtal lagar måste ändras eftersom de vilar på religiös grund (i stort sett bara familjerätten).
    Jag är mer av den åsikten, trots att jag förespråkar ett sekulariserat samhälle, att det är väldigt få lagar, om ens någon, vi behöver skriva om pga någon religös koppling. Att lagar behöver skrivas om pga att de blir gammalmodiga håller jag med om.

Lite på samma sätt som jag förespråkar jämställdhet men ändå tycker att de könsåtskilda lagar vi har om t ex värnplikt och kvinnofridsbrott är acceptabla.

Enligt mig strider inte våra lagar mot de sekulariserad samhälle jag vill ha. Sen att lagar om t ex faderskap är inkonskeventa och omoderna är en annan sak.

/Kjell
  • Tyrell
    Kjell2 skrev 2009-11-05 10:12:34 följande:
    Jag är mer av den åsikten, trots att jag förespråkar ett sekulariserat samhälle, att det är väldigt få lagar, om ens någon, vi behöver skriva om pga någon religös koppling. Att lagar behöver skrivas om pga att de blir gammalmodiga håller jag med om. Lite på samma sätt som jag förespråkar jämställdhet men ändå tycker att de könsåtskilda lagar vi har om t ex värnplikt och kvinnofridsbrott är acceptabla. Enligt mig strider inte våra lagar mot de sekulariserad samhälle jag vill ha. Sen att lagar om t ex faderskap är inkonskeventa och omoderna är en annan sak. /Kjell
    Håller med!
  • Kjell2

Det finns en annan intressant frågeställning. Är det ok att blivande präster i Svenska kyrkan får större delen av sin utbildning betald av Svenska Staten?

Varför ska just Svenska Kyrkan vara priviligerade med ett utbildningprogram som precis matchar deras behov?

• Menhir
    Kjell2 skrev 2009-11-05 10:38:51 följande:
    Det finns en annan intressant frågeställning. Är det ok att blivande präster i Svenska kyrkan får större delen av sin utbildning betald av Svenska Staten?Varför ska just Svenska Kyrkan vara priviligerade med ett utbildningprogram som precis matchar deras behov?
    Teologi som ämne ska förståss vara finansierat som tex statsvetenskap men inte själva yrkesutbildningen till präst i en viss församling. Såg tex på "Existens" i förra veckan att det i Lund förekommit kurser där bön var en del av uppropet. Efter kritik från högskoleverket ska de kurserna numer vara borttagna.

För övrigt håller jag med flertalet ovan att det förståss ska råda religionsfrihet och dessutom, vilket det emellanåt är skralt med idag, även frihet FRÅN religion från den som så önskar.
  • Harmoni123
    Menhir skrev 2009-11-05 11:36:35 följande:
    För övrigt håller jag med flertalet ovan att det förståss ska råda religionsfrihet och dessutom, vilket det emellanåt är skralt med idag, även frihet FRÅN religion från den som så önskar.
    Det var jättebra skrivet! Det är ju trots allt många som inte tror på någonting eller tom som tror på något helt "eget"
  • Bjoer
    Kjell2 skrev 2009-11-05 10:38:51 följande:

Det finns en annan intressant frågeställning. Är det ok att blivande präster i Svenska kyrkan får större delen av sin utbildning betald av Svenska Staten?

Varför ska just Svenska Kyrkan vara priviligerade med ett utbildningprogram som precis matchar deras behov?

Fast det gäller väl ändå rätt många typer av företag/föreningar. Alla teknikföretag får de anställdas utbildning via staten pga. gratis civilingenjörsutbildningar, du kan utbilda dig till frisör på statliga/kommunala skolor osv. osv. osv. Är verkligen präst ett undantag där?

Notera att jag själv absolut inte är religiös på något sätt, men jag ser inte riktigt en relevant skillnad, så länge det är ett faktiskt yrke.
  • zoolook1
    Harmoni123 skrev 2009-11-02 22:26:04 följande:

Tänkte bara höra mig för vad ni tycker...

I första hand betyder sekularism i grunden nästan samma sak som religionsfrihet:

Alla har rätt att ha vilken religion eller livsåskådning de vill precis som att inte ha någon religion alls.

Men det betyder också att religioner, eller andra icke vetenskapliga idéer ska ha någon inverkan på samhällets styre.

Det är en anti-demokratisk tanke. En demokrati som endast låter "rationella" idéer i politiken? Det är en teknokrati, i bästa fall. Det finns inget rationellt med att låta mongoloida barn leva. Bara ett exempel.
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2017-03-02 16:39:40 följande:

Här är en debattartikel som tydligt pekar ut flera orsaker till att jag förespråkar att vi helt upphör med samhällets stöd till religiösa organisationer.

Okej med svenska bidrag, men inte värderingarna

Det verkar som om de som ska motverka fobier själva lider av allvarliga fobier. Inga bidrag beviljas i syfte att motvekra salafisternas fobier mot kristna, judar eller ateister, skriver Mohamed Omar.

samtiden.nu/2016/07/okej-med-svenska-bidrag-men-inte-varderingarna/

Grattis till veckans trådlyft.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Tom Araya
    Bjoer skrev 2017-03-02 17:01:38 följande:
    Fast det gäller väl ändå rätt många typer av företag/föreningar. Alla teknikföretag får de anställdas utbildning via staten pga. gratis civilingenjörsutbildningar, du kan utbilda dig till frisör på statliga/kommunala skolor osv. osv. osv. Är verkligen präst ett undantag där?

Notera att jag själv absolut inte är religiös på något sätt, men jag ser inte riktigt en relevant skillnad, så länge det är ett faktiskt yrke.
    Varken frisör eller civilingenjör är yrken inriktade mot enbart en enda arbetsgivare.
  • Bjoer
    Tom Araya skrev 2017-03-02 19:13:05 följande:
    Varken frisör eller civilingenjör är yrken inriktade mot enbart en enda arbetsgivare.
    Fast det gäller ju inte prästyrket heller. Det finns många inriktningar på kristendom. Vi har Pingstkyrkan, Baptistkyrkan, Missionskyrkan osv.

Men även OM det var så tycker jag inte det är riktigt relevant faktiskt.
  • Tom Araya
    Bjoer skrev 2017-03-03 10:31:43 följande:
    Fast det gäller ju inte prästyrket heller. Det finns många inriktningar på kristendom. Vi har Pingstkyrkan, Baptistkyrkan, Missionskyrkan osv.

Men även OM det var så tycker jag inte det är riktigt relevant faktiskt.
    Ja, jag visste inte att det var samma utbildning för alla inriktningar.
Svar på tråden Är du för ett fortsatt sekulariserat samhälle?