Kjell2 skrev 2009-11-04 15:34:21 följande:
Visst finns det många likheter men också olikheter, framförallt i lite äldre lagstiftning, som är intressant. Exempel på områden med skillnader där länder med en kristen kulturbakgrund har rätt stränga lagar är - månggifte, varit ok i stora delar av den muslimska värden - självmord, har varit rätt ok i vissa former i t ex Indien och Japan. - syskonäktenskap, varit ok i Egypten Att studera modern lagstiftning i t ex Indien och Japan blir lätt missvisande och möjliggör feltolkningar då den Indiska lagstiftningen i mycket stor utsträckning bygger på den Engelska från kolonialtiden och Japan har dels tagit stora delar av sina moderna lagar från västvärden från och med 1800-talet. Nu är jag ingen expert på områden men en lite djupare studie skulle vara intressant. Att verkligen se hur gammal lagstiftning i olika kulturer skiljer sig åt och om det kan tänkas baseras på religion. /Kjell
Blir inte det konstigt att jämföra modern kristen lagstiftning med äldre lagstiftning från andra kulturer?
I mina öron är det lite att jämföra äpplen med päron, i alla fall om man skall se det ur ett sekulärt perspektiv.
Men visst skiljer detaljer, men det finns stora skillnader mellan svenska och amerikanska lagar också, trots att de vilar på samma värdegrund. Jag har svårt att se en kultur som skulle vara annorlunda i de grundläggande lagarna (motsvarande brottsbalken, avtalsrätt och liknande).