Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

RiNan skrev 2009-11-30 23:20:11 följande:
    Jag tycker att det gör det. Men inte jämfört med ägg och balsam för det kör jag inte med. Jag jämför med schampo. Blev så krångligt när man har hårtvättsdag och man hade bråttom Men jag funderar på att köra med bikarbonat igen. Började med supermild schampo utan sls när jag skulle iväg och inte pallade dra med mig bikarbonat. Varför vet jag inte
    Jo, vist tar de längretid än me schampo, men den tiden unnar ja mig.. Totalt blir de max en halvtimme i veckan.. :)
  • FrejaMariah
    ToKar skrev 2009-12-01 11:02:01 följande:
    Jag brukar skölja direkt, jag ska låta det sitta i ett tag nästa gång :) jag brukar massera medan jag sköljer, jag kommer åt bättre ju mer vatten jag har. Det tar säkert några månader innan jag får in tekniken :)
    För mig tog de juh tre månader och ja har provat olika metoder.. När ja lyckades me lödder, så blandade ja bikarbonaten me hett vatten och masserade tills skallen hettade och så spolade ett par sekunder me hett vatten och masserade lite till..
    Har du provar att blanda bikarbonaten me hett vatten i en gammal flaska??
  • FrejaMariah

Martina 76 skrev 2009-12-02 11:08:28 följande:

Ska man alltid avsluta med en ÄCV-sköjning? Om jag tvättar håret med ägg och honung och sedan har i balsam, ska jag ändå skölja med ÄCV?
    Tvättar du med bikarbonat, så ska du alltid skölja med ÄCV eller citron efter tvätt.. Annars beror de på hur hårt vatten du har.. Har du mjukt vatten behövs de inte, har du medelhårt vatten kan de behövas ibland och har du hårt vatten, så behövs de oftare..

www.shenet.se/recept/harskoljning.html
  • FrejaMariah
    Miss T skrev 2009-12-02 16:30:04 följande:
    Jag har ställt samma fråga som dig för längesen. Lady Dahmer sa att man kan slölja ur det. Men äcv fortsätter att verka om du låter det sitta kvar. Hur den verkar kommer jag dock inte ihåg. jag använder alltid citronsaft ur flaska istället. Mkt smidigare och luktare godare.
    Många (även ja) har frågat flera gånger i vilka propotioner man ska blanda citron, men har inte upplevt att de kommit något svar på de.. Du kanske kan svara på??
  • FrejaMariah
    Schnauser skrev 2009-12-02 18:56:30 följande:
    Jag missade att tvätta ur silikonerna ur håret innan jag började med No Poo. Måste jag börja om? (Använde balsam med silikoner vid min sista schampootvätt.) Har ett billigt schampoo med SLS. Kan jag bara köra en mellantvätt med det innan jag fortsätter med No Poo? Känns lite surt att sabba sin kur och börja om från början. Mitt thai-deo (kristalldeostick) fungerar bra och håller sig länge, men det känns lite ovant att inte längre dofta parfym utan bara ren kropp liksom. Har inhandlat mandelolja och eterisk rosenolja idag, för att få lite väldoft på kroppsvården.
    Ja missade också sista-tvätten och tog massa bikarbotan istället, men sen i stressen råkade ja köra en SMT me ett silkikonbalsam och gjorde en "sista"-tvätt me schampo och de blev mycke bättre, så av egen erfarenhet rekomenderar ja att du kör en sista-tvätt..

Ang. thaisticket.. Ja har en likadan och tar en droppe lavendelolja under varje arm, när ja vill lukta lite gott.. :P
  • FrejaMariah
    Vaniljpuck skrev 2009-12-02 22:19:54 följande:
    Vad använder ni istället för duschcreme? Vad kan man använda till barnen istället för duschcreme och schampo?
    Ja har tvättar min dotters hår med vatten.. Har hon kladdat fisk i håret så använder ja ACO Baby schampoo (SLS-fritt) för att få bort lukten.. Sen använder ja solrosolja att tvätta henne med och kokosmjölk+socker till mig själv..
  • FrejaMariah
    Taggtroden skrev 2009-12-03 11:06:38 följande:
    Funderar lite på om jag har något problem med hårbotten eller om detta är normalt... om jag tvättar mitt hår och inte använder ÄCV (vilken metod som helst) och även när jag har använt ÄCV - skölj men då kommer det först efter fem - sex - sju dagar. Hårbotten blir liksom mjuk, den kliar och när man kliar så får jag något som mest kanske kan liknas vid mjuk, vitt mjäll under naglarna och det syns då i håret ungefär som mjäll. Kliar jag inte så syns det inget. Det måste alltså klias upp, liksom... Usch låter väldigt otrevligt, men det är sällan det blir så eftersom jag ofta sköljer med ÄCV. Är det en obalans i hårbotten eller är det mjäll?
    Exprimentera lite.. Ja skulle provat att bara blöta håret med vatten och sen göra en ÄCVsköljning.. Massera lite och sen se va som händer när de e tort.. Eller kanske skulle räcka me att spraya ÄCVblandningen me flaska??
  • FrejaMariah

Mamma Freja skrev 2009-12-03 12:15:24 följande:

Exprimentera lite.. Ja skulle provat att bara blöta håret med vatten och sen göra en ÄCVsköljning.. Massera lite och sen se va som händer när de e tort.. Eller kanske skulle räcka me att spraya ÄCVblandningen me flaska??
    Något slog mig när ja va ute och rökte (dubbelmoral - inga onödiga gifter på kroppem, men drar in massa i lungorna XD )..
    Kan de vara så att sebumproduktinen har ökat nu när de blivit kallt, för att skydda hårbotten mot kyla??
  • FrejaMariah
    Glass skrev 2009-12-04 12:56:36 följande:
    hej på er. Nu är det inte några som jag känner igen längre, men jag hoppas att ni vill hjälpa mig ändå. Jag kör no-poo och har gjort det i typ 3 år. Mitt hår har förändrats nu efter att jag fick barn och jag får ingen ordning på det. Tvättar med rasullera var 7-10 dag och havretvätt därimellan. Borstar med svinborste ibland. Min hårbotten är torr, säger frisören. vad borde jag göra då? jag har lätt för att få fett hår.var hos frisören idag och hon hade i en massa silicondroppar och grejer i mitt hår, jag var för trött för att orka protestera. Hur får jag ut det på bästa sätt nu? Har nget schampo hemma, men balsam och bikarbonat.
    Du har fått så bra tips till din hårbotten, så de lägger ja mig inte i..
    Ang. silikondropparna som frissören kletade in så köp hem ett sls-schampo.. Ja använder de till att göra rent svinborsten.. Känns inte som ja kommer åt i hela borsten me enbart balsam..
  • FrejaMariah
    Björnmossa skrev 2009-12-05 20:33:21 följande:
    Kokosmjölkinpackning får nån gärna berätta om för den har jag inte koll på.
    Ja gjorde min första kokosmjölksinpackning för inte så länge sedan (snart en ny).. Ja sköljde bara igenom håret me varmt vatten, handukstorkade och hävde i kokosmjölken och satte på duschmössan.. De fick sitta i ca. 90 minuter (de står oftast 1 timme eller mer om man googlar)..
    Sen va de bara att skölja ur de värsta och sen tog ja SMT i 30 min. för att få bort fettet.. När ja googlade, så skrev de flesta att de blandade 50/50 honung och balsam, så ja tyckte de lät bra me SMT..
    Lite småfett va de efter, så 50/50 tar nog bättre..
    Nästa gång tar ja kokosmjölken i en gammal schampoflaska, så de inte blir så mycke blask och så ska ja prova 50/50 balsam + honung och se om de blir mindre fett efter de.. :)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo