Inlägg från: Hypnotica |Visa alla inlägg
  • Hypnotica

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Mamma Freja skrev 2010-01-26 00:03:12 följande:
    Dessa produkter från Lush står med på lockig.se's listor: Jungle balsamkaka Veganese (balsam) Marilyn (inpackning för blonda)(innehåller paraben) Goth Juice (innehåller paraben) King of the Mods (innehåller paraben) Jag kollade igenom alla nu, så de har inte ändrat innehållet.. Däremot saknade jag en schampokaka som var SLS-fri förut (Squeakygreen innehöll försåpad kokosolja) men den innehåller numera SLS..
    Jag är bra på att lagra info om allt möjligt konstigt i hjärnan, men inte bra på att komma ihåg varfan infon kommer ifrån:

Jag *tror* att vissa SLS:er utvinns ur kokosnötsolja, men de kan också utvinnas från råolja. Men att kokosnötter är billigare.

Om jag baa kunde komma på namnet på den där vattenlösliga silikonen och den där silikonen som avdunstar...
  • Hypnotica
    Mamma Freja skrev 2010-01-25 23:05:44 följande:
    Då måste du har långt hår Själv har jag "bara" till svanskotan än..
    Då ligger jag några centimeter före dig :) Fast mina toppar har inte sett en sax på över 4 år, dock otal hårfärgningar med konventionella hårfärgningsmedel.
  • Hypnotica
    Denebola skrev 2010-01-25 23:13:38 följande:
    Du kommer alltid med en massa udda tips, I like it
    När det kommer till "skum" hårvård kan jag nog snacka i timtal. De som står mig nära har numer vett nog att inte fråga om de inte vill ha en 2 tim lång monolog :):)
  • Hypnotica
    RiNan skrev 2010-01-26 11:59:23 följande:
    KajsaAnka: Det blev ju jätte fint! Vad hade du för hår där under, naturligt eller kemiskt färgat? Jag har blivit lite sugen på henna men vet inte om jag vågar. Har kemiskt färgat mörk brunt och vet inte om jag kan få till samma djupa nyans med henna och hur. Någon här som färgar mörk brunt med henna?
    Det kan du inte. Henna är bara röd. Men hennna + indigo kan funka.
  • Hypnotica
    Magrat skrev 2010-01-26 12:42:34 följande:
    Jaha, intressant. Då är det antagligen mer än den "mikroskopiska" mängd som shenet noterade brukade finnas i balsam. Kanske lush har extra mycket för att det ska vara än mer vårdande, vad vet jag. Vad har du tvättat med efter de två gångerna du använde Lush? (Jag gissar på beskrivningen att du efter andra gången gjorde något annat.)
    Propylene Glycol står högt upp på listan på American Cream och jag har upplevt just en där känslan av smutsig fethet med balsam som har samma ingrediens långt upp.
  • Hypnotica
    RiNan skrev 2010-01-26 13:07:54 följande:
    Då finns det ju två ingredienser i det som kan ha bidragit till känslan jag har. Vad finns det för bra balsam som är lätt tillgänligt som inte innehåller en massa skumma grejer, känner du till någon?
    Coop X-tra är bra och har en kort innehållslista. Dock får jag klarifiera ganska ofta på den.

Sedan använder jag ett balsam från Cien som har visat sig överlägset bäst för mig just nu. Dock innehåller den silkon, men det silikonet som avdunstar.
  • Hypnotica

Det enda nackdelen med AHA-syrorna är att de inte exfolierarar nere i porerna. Det gör bara BHA-syror.

• Hypnotica
    Cybele skrev 2010-01-27 15:44:48 följande:
       du ser, det är kört i och med att Lush kallar alla sina tre varianter henna 
    Jävla Lush.  :)
  • Hypnotica
    Taggtroden skrev 2010-01-28 11:21:10 följande:
    Jag har två funderingar: 1. uppvärmd honung, tappar den de vårdande ämnena? 2. kan man blanda en flaska med balsam, tee tre olja och rosmarinolja och ha i duschen mot mjäll (har fått tips om tee tre olja mot mjäll) eller bör man blanda en ny laddning vid varje tvätt- tillfälle?
    Borde inte vara någgra problem att spara blandningen ett tag. Men tänk på att de konserveringsmedel som finns i balsamet endast är tillsatt i den mängd som behövs för att hålla orginalprodukten fräsch. Använd näsan! :)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo