• Cybele

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Swimpy skrev 2010-01-11 20:57:23 följande:
    Först vill jag be om ursäkt att jag inte läst alla TS och all info, det är helt enkelt för mycket att läsa utan att veta VAD jag borde läsa om. Jag tvättar mitt hår två gånger per vecka nu, första dagen är det fint och sen blir det uppsatt oftast eftersom det ser stripigt/fett ut vid hårbotten och väldigt hängigt. (har mkt självfall och antydan till lockar, men det syns bara första dagen innan jag borstar ut det) Håret kan ofta vara stripigt och fett upptill men se torrt och poröst ut nedtill. Vilken metod passar sånt hår bäst, vad rekommenderar ni att börja prova med? (sen ska jag inte störa med dumma frågor utan läsa mig till allt, men just nu känns det som för många metoder för att välja en, när det inte verkar finnas något tabell för vad som funkar för vilket hår) Är så tacksam för svar, vill så gärna "go no poo" men vet inte vart jag ska börja!
    Det handlar mer om vad du tror passar dig, så det finns tyvärr inga genvägar förbi att läsa på lite.

Personligen var jag glad för att jag testade bikarbonat och ÄCV först eftersom det tog ett tag innan jag hittade ett bra balsam. Nu skall jag bara använda balsamet för att se hur det fungerar men sen är jag pigg på att testa ägg. Tydligen använde min mormor ägg så det skall bli kul att kolla hur det fungerar.

Förresten ditt hår skulle kanske må bra av en svinborste: den ser till att de naturliga oljorna som hårbotten producerar kommer ut i topparna, så blir topparna kanske lite mindre torra - sök på svinborste i denna tråd så hittar du lite mer info. De som har långt hår i tråden (mitt är bara till öronen ;) kanske kan berätta mer.
  • Cybele

Förresten jag tvättade mitt hår två gånger i veckan med ett schampoo som inte var godkänt men i alla fall mildare än vanliga. Med bikarbonat, gick jag ner till ca en gång i veckan och försökte tvätta med endast vatten emellan.

• Meddelande borttaget
  • Cybele
    Denebola skrev 2010-01-12 01:07:56 följande:
    Upplever dock inte så mycket förbättring i sebumproduktionen och att kunna fasa ut hårvättarna :S Men jag jobbar på det, tänker inte ge upp. Är väl bara att inse att jag är en av de som det tar lång tid för.
    Jag har inte problem med sebumproduktionen, men istället dras jag med supertorr hud - det bör väl hänga ihop? Får jag vara lite avis? ;)
  • Cybele
    Denebola skrev 2010-01-12 10:26:57 följande:
    Hur ofta duschar du? Vatten är ju uttorkande. Sen om du dessutom använder duschkräm så är det ännu värre ;) Testa att endast tvätta dig med vatten (och skrubbvantar eller tvättlapp), eller ta en skvätt olja att rengöra dig med. Det är jättebra att smärja in huden medan den är lite fuktig också, då binds mer fukt. Testa olivolja blandat med strösocker som skrubb, skölj bara av den (ev. ta bort överflöd med tvättlapp), torka dig sen som vanligt med handduken. Då blir huden jättelen =)
    Det är mest att jag får torrsprickor på händerna under vintern som är jobbigt - när jag flög senast blev det så dumt när jag köpte en handkräm på flygplatsen, jag kom på när jag var där att det kunde vara bra att kunna smörja in händerna. Tyvärr gick jag från att inte ha haft stora problem, fick jag 3 torrsprickor på 3-5 dagar - trots att jag hemma hos mamma blir så bortskämd att jag aldrig behöver ta hand om disk eller annat vattenarbete! Att det var kallare i Sverige kan också ha medverkat.

Handkrämen är slängd och sen testade jag sheasmörolja med bara den gick inte så bra. Sen fick jag tips om att ta aloe vera innan oljan och det verkar funka jättebra!

Apropå andra tips, ditt om ceratet var jättebra! Tyvärr tyckte min dotter det med och smörjde in sig och papper (är det inte ett limstift!?!) och nu har jag inte så mycket kvar. Skall beställa av syrran.
  • Cybele
    Mamma Freja skrev 2010-01-06 22:43:02 följande:
    Aloe e väl bara läkande  och att den e lite återfuktande på skadad hy?? eller har jag missuppfattat de?? På mina supertorra och spruckna knogar fungerar aloe, men då smörjer ja, låter torka, smörjer, låter torka flera flera gånger tills de känns som de inte e spuckna mer och då drar ja på olja för att "stänga inne" aloen och på me bomullsvantar..
    Mamma Freja - Måste tacka för det här tipset!

Jag höll på att få flera torrsprickor och sen jag testade detta läkte dem sig själva (förutom en som hade hunnit för långt). Det funkade hyfsat fort, händerna ser fantastiska ut efter en vecka i jämförelse med hur de mådde, men ännu inte bra om du förstår vad jag menar? Jag gör det 2-3 gg per dag, men försöker använda små mängder för att slippa bomullshandskarna.
  • Cybele
    Denebola skrev 2010-01-12 12:23:50 följande:
    Testa att blanda lite aloe och olja, kanske även någon droppe vatten i det. Själv har jag märkt att lite kokosfett då och då (alltså lite men ofta) har gjort mina torrisar till händer mer välmående. Hehe, ja det är rätt likt ett limstift... Men kul att du tyckte det funkade!

:)    precis, det hjälper ju jättebra!  (som du kan se på mitt senare inlägg :)

Så du har också problem med torr hud?
  • Cybele
    Taggtroden skrev 2010-01-12 12:40:35 följande:
    Usch, jag har gett upp för att hitta något som hjälper mot mina torra händer... hela händerna är alldeles fnasiga och de spricker lite nu och då och rinner blod och håller på varenda dag. Har provat med vanliga handkrämer, olivolja, aloe, kokosfett och jojobaolja men inget hjälper mer än de kommande 10 minutrarna, sedan är det som vanligt igen :/ Kokosfett är dock det jag trivs bäst med för det går rätt snabbt in i huden och kladdar inte så man kan smörja oftare med det iaf.
    Jag trodde att kokos var ett torrt fett så bättre om man har fet hud?

Det som är skönast med aloe veran/shearsmörsoljan är att effekten känns länge, speciellt på handryggen. (fingrarna på insidan handen är fortfarande så fnasiga att jag inte kan uttala mig om dem, men jag jag var på väg att få 4 torrsprickor som alla gått tillbaka). Det hände aldrig förra året när jag försökte använda handkrämer!

Det är kombinationen aloe och olja som hjälper mig, inte var och en för sig.

Tråkigt om du inte hittar något som kan passa - det är så många saker som är tråkiga om inte händerna är i bra form!
  • Cybele

Jag tar 1-2 msk hett vatten till 1msk honung och 1 tsk bikarbonat - det blir som ett rinnigt balsam - doppar i fingrarna och masserar in i hårbotten. Jag har faktiskt aldrig använt enbart BS eftersom jag läste att det var rätt starkt. Om man blandar med honung, är det fortfarande bara till hårbotten eller till hela håret?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo