• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Cybele
    Björnmossa skrev 2010-01-22 18:13:12 följande:
    Jag håller med om att cerat på bivax, honung, jojoba och sånt är kalasbra. Du kan prova att bara stryka honung på läpparna också om du klarar av att inte slicka bort det direkt
    Jag har hittills tagit honung på läpparna men erfarenheterna med bivaxceratet var så otroligt bra. Har fortfarande inte hittat bivax men har fortfarande planer på att göra eget.
  • Cybele
    Björnmossa skrev 2010-01-22 19:18:54 följande:
    Haha Påminner om en gång när min sambo kom hem från jobbet och jag stod och fixade mat. Han började prata om att han var hungrig osv och först efter en stund gick det upp för mig att han inte fattade att jag lagade mat, han trodde jag höll på med en ny inpackning.
       både till det här och till Hypnoticas historia!
  • Cybele
    Pyl skrev 2010-01-23 11:21:15 följande:
    Nu har jag no pooat i en månad. Går upp och ner. Vissa dagar är håret fin-fint. Andra dagar ser det väldigt flötigt ut. Efter BS är längderna otroligt rufsiga och torra - som svinto typ. Kanske jag gör fel när jag masserar? Innan jag började skrev jag och frågade här om No poo funkar på tunt hår. Jag fick då rådet att börja med no poo men att jag skulle ha tålamod. Väldigt sant måste jag säga! Det är lite lurigt detta, att lära känna sitt hår. Ibland blir räcker det att man masserar lite mindre för att håret ska se otvättat ut har jag märkt så det krävs så lite förändring. På tal om det här med massage. Jag tycker att jag blir lite öm i hårbotten. Känner inte ni så? Kanska jag tar i för mycket : P. Nu har jag kanske hittat mitt tvättsätt. Jag har gjort en egen hårtoning som jag blandar med balsam och masserar in och sköljer av. Avslutar med ÄCV och har t.o.m lärt mig att skölja med kallt vatten brrr! Tycker dock att hårbotten ser lite blank ut? Är det pga ÄCV tro?
    Nu har jag inte koll på långt hår, så jag frågar inte dig Pyl utan kanske snarare de andra - kan det inte vara så att håret är slitet och att schampo+balsam har tidigare maskerat det (fast då borde du känt det efter schampoot och före balsamet?)
  • Cybele
    RiNan skrev 2010-01-23 19:49:43 följande:
    Mitt hår blev hemskt! Googlade en massa och hittade rekommendationer om majonnäs pga oljorna och ägget i det och så hade jag i lite honung. Nu har jag ju ingen aning om vad mitt hår reagerade på men när det var nyduschat kändes det precis som håret på en docka. Så som det kändes när man försökte tvätta dockorna när man var liten. Plastigt och strävt. Jag tvättade ur ordetnligt och avslutade med äcv. Nu efteråt känns det mjukt och så men när det var fuktigt var det nästan som en mardröm Finns henna även i svart färg? Alla jag stött på genom åren har varit rödhåriga.
    Lush har röd, brun och svart - iaf i affären i Guildford.
  • Cybele
    Pormoicheia skrev 2010-01-24 08:18:29 följande:
    Hur var det med bikarbonat när man tvättade håret med det? Varför var det viktigt att använda ÄCV efteråt? Att det har med att bikarbonat är basiskt att göra vet jag och att ÄCV återställer ph:t i hårbottnen vet jag också. Men vad händer om man inte gör det?
    Spekulerar:

Risken är att håret och hårbotten blir lite för basiskt. Att skölja med vatten borde dra ner pH till mer normalt, runt sju beroende på vattnet. Har vagt minne av att det var viktigare med ÄCV om man har hårt vatten.

Sen är också frågan om vilket pH som är bäst för hår och hud. Ytterligare ett vagt minne av att det står på lactacyden att huden gillar att vara lite sur ( www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx ). Kan det vara samma för håret?
  • Cybele
    Denebola skrev 2010-01-24 10:44:38 följande:
    Jag har för mig att hudens pH ligger på 5,5. Lactacyd är väl så där sur för att den är tänkt som underlivstvål? Där är det ju ännu surare. Något mer än så vet jag inte om jag kan säga/spekulera om i syra/basfrågan.
    Man kan i alla fall säga att huden inte gillar att vara basisk, eller?   Det är kanske därför ÄCV också rekommenderas som ansiktsvatten?

Frågan återstår fortfarande om håret har ett ideal pH.

Är inte kemist, så jag skall också sluta spekulera.

Hittade följande på:    www.salonweb.com/gold/pc.htm

Let's start with pH. Firstly, dry hair has no pH. Only aqueous solutions have pH's. When hair is in an aqueous solution it normally has a pH of 4.5 to 5.5 the skin does too. One of the most beneficial treatments hair can have is to be acidified. pH's of 3.0 to 3.5 will not only close the cuticle but more importantly compact it. This: 
    1) Adds natural shine -  (light reflects off a smooth surface) 
    2) Detangles - Cuticle layer can not "grab" each other.  
    3) Adds elasticity - The lower the pH, it higher the positive charge. This in turn brings hydrogen bonds from a beta state (weak) to and alpha state (strong). Hydrogen bonds account for nearly 100% of the hair's elasticity. 
    4) Locks in moisture and protein - A compacted cuticle will not allow evaporation or dissociation as much as an open cuticle.
  • Cybele
    Pormoicheia skrev 2010-01-24 15:08:26 följande:
    Ja det tyckte jag också. Det i kombination med det cybele hittade om hårets elasticitet kan inte bli fel
    Skall inte fuska med ÄCV i fortsättningen. Kvalstret låter ju hemskt!!
  • Cybele

Jag menade att lägga till en smiley    men blev så till mig när jag tänkte på de hemska kvalstrena!    :)     men seriöst, skall ta vinägern lite mer på allvar, även i ansiktet fast då kanske det skulle bättre med citronsyra, speciellt om det inte luktar så mycket?

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo