Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Taggtroden skrev 2009-11-20 16:20:50 följande:
    Ni får julmysa tillsammans då i hans badkar med badbomberna! Förresten är det någon som har testat kryddhusets bikarbonat? Till skrubb och hårtvätt? Min man köpte några paket av det till mig häromdagen och jag tycker den känns så finkorning... men jag har inte testat den ännu...
    Ja har ingen aning, men ja tycker Dr.Ötker e finkornig, men den scrubbar riktigt bra.. :)
  • FrejaMariah
    KajsaAnka skrev 2009-11-20 22:20:20 följande:
    Hej, pratar ni bara om shampoo och duschgrejer här? Jag är annars nyfiken på vad ni använder för att ta bort makeup med och rent allmänt rengöra ansiktet? Jag använder numera alltid produkter utan parabener, oftast jojobaolja att ta bort min makeup med, men tänkte höra ifall ni testat något annat bra? Jag tar bort oljan med våta bomullspads, vilket känns lite oekologiskt (även om de är ekologiska...) för miljön. Gör jag inte det blir det inte riktigt rent, det ser jag på bomullstussen.
    Hår- och hudvård har vi här.. :) Och eftersom den e naturlig, så använder de flesta olja, som ja läst.. Använder inte smink själv, men gjorde ja de så skulle ja använt olja.. Endaa förslaget ja kan komma på som e bättre än ekologisk bomul, skulle väl va fingrarna.. Att massera med olja på fingrarna och tvätta bort med honung..
  • FrejaMariah

Mammut och Papput skrev 2009-11-22 17:15:57 följande:

Kan man använda annat istället för ÄCV och citronsaft? Annan vinäger eller t.ex. lime eller något annat som är lite surt?
    www.shenet.se/recept/harskoljning.html
  • FrejaMariah

Mammut och Papput skrev 2009-11-22 19:25:36 följande:

Mamma Freja skrev 2009-11-22 19:13:23 följande:
    Haha, så jag som bor i Sverige där vi har landets mjukaste och renaste vatten ska typ inte he vinäger i håret då =)
    Hela sverige har inte mjukt vatten och om man tvättar med bikarbonat, så e de smartast att skölja med ÄCV, eftersom ph-balansen rubbas avsevärt av den basiska karbonaten.. ÄCV är även bakteriedödande och kan vara till stor nytta vid psoriasis.. En torr hårbotten (ev. mjällig) är för basisk och avhjälps troligen av ÄCV..
    Men du frågade om man kunde använda andra sköljningar än ÄCV och citron och de stod de omm i länken.. :)
  • FrejaMariah

Mammut och Papput skrev 2009-11-22 19:36:04 följande:

Mamma Freja skrev 2009-11-22 19:33:46 följande:
    Det låter väldigt logiskt. Jag tycker att hela metoden är logisk om man tänker på syra-basbalans och fettlöslighet, om man jämför med vanlig rengöring, tvätt och återfuktning som inte alls är logisk.Jo det fanns många tips i länken, tack!
    Och så fungerar juh ÄCV som balsam occkså.. Håret blir glansigt och lätt att reda ut..
  • FrejaMariah
    Björnmossa skrev 2009-11-23 19:36:23 följande:
    Funkar den?
    Ja har en sån.. Under mensperioden kan ja uppleva att ja luktar lite, lite svett framåt kvällen, men annars fungerar den bra.. :)
  • FrejaMariah
    Shadowcat skrev 2009-11-23 20:00:09 följande:
    hm hur var det där med sodium coco-sulfat? Jag har något vagt minne av att det diskuterats tidigare men kan inte komma på vad som sas...
    translate.google.se/translate&sl=en&u=www.essentialwholesale.com/product_p/472.htm&ei=MOAKS-2bDZHW-Qb01_nFDQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=9&ved=0CEAQ7gEwCA&prev=/search%3Fq%3Dsodium%2Bcoco-sulfat%26hl%3Dsv%26sa%3DG
  • FrejaMariah
    Cybele skrev 2009-11-24 09:09:10 följande:
    Jag har varit inne pa tva Boots och det visade sig att de haft den i sitt sortiment men att de slutat. :(Kan kopa fran Pukka - det ar dar jag skall kopa min jojobaolja.
    Kan tipsa om att honung e riktigt bra att tvätta ansiktet me, tills du får tag på ricinolja.. :)
  • FrejaMariah
    Åhh. honung och bikarbonat är superbra!
    Japp, de e de ja kör me.. :P
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo