Meddelande borttaget
Inlägg från: FrejaMariah
|
-
-
zazzza skrev 2009-12-08 20:58:43 följande:Mamma Freja skrev 2009-12-08 18:19:45 följande:De e lite knepigt att tvätta med bikarbonat i början.. Efter tre månader provade ja att späda med mera vatten och de blev lättare.. Då e de bara att pruta ut lite åt gången och massera lite.. Nyligen kom ja på att om man blandar med så varmt vatten om möjligt, så blir de mer "schampoeffekt", än om man blandar me ljummet vatten..
ja tog nog för mycket men det var svårt att tvätta med. det blev ju inge mängd att jobba med....visste inte att bs är en grovrengöring...;) -
Hum.. Ja började me för mycke bikarbonat (2 msk) och körde sedan (nu med) med 1 msk, men nu börjar ja att fundera på om de inte e för mycke.. Hårbotten har börjat klia, men inte förän de e tort ordentligt.. Tvättade idag och sitter me kliande hårbotten.. Har tyvärr inga saker hemma sill SMT för tillfället, annars skulle ja slänga i de.. Tror ni de kan fungera om ja blandar lite klick och aloe och smörjer hårbotten me?? Vill juh inte riskera att torka ut ännu mer.. :/
Sen har ja tänkt byta balsam till SMT.. Ja har kört protein ett tag och de kan juh va boven i dramat de me.. -
Titrania skrev 2009-12-09 18:33:37 följande:Mamma Freja skrev 2009-12-09 18:31:55 följande:De e väl mer om ja skulle ta för mycke.. Men eftersom hårbotten verkar vara uttorkad, så lär de jubh inte bli något problem, förän hårbotten har återhämtat sig..
Du torkar ju inte ut med aloe, snarare tvärtom
(Fick lära mig för bara ett par veckor sedan, att aloe vera bara e återfuktande på torr hud, men verkar uttorkande mot fet hud.. Något sådant..) -
Japp, Klick och aloe vera fungerar utmärkt som syling.. :P Klick e återfuktande, om man inte tar för stora mängder..Hexx skrev 2009-12-09 21:31:30 följande:Har ni "klick" i håret???? Är inte det glidmedel? Jag hade massor med bikarbonat i skallen.... först hade jag kanske 2 msk i en flaska och hällde på en massa vatten och skakade.Men det blev ju bara som att hälla vatten i håret. Så då hämtade jag ½ dl till och blandade lite i taget i handen med varmt vatten. Det var som att massera in sand i håret.Sköljde som en tok och sköljde igenom håret och hårbottnen med ÄCV. Idag var håret super härligt. Inte fint, men jag har ju bara hållt på ett par dagar med detta. Men en helt annan känsla än när man tvättat med schampo o balsam. Min hårbotten kliar inte fast jag trolitvis hade aldeles för mkt bikarbonat.....Tvättade kroppen med ÄCV- vattnet sedan. Läste om det och det är visst ganska bra för huden.
Ja råder dig att dra ner på bikarbonaten, så du slipper uttorkad hårbotten.. Om de e de ja har problem me, så e de inget vidare.. :/
Ja har haft 1 msk bikarbonat till ungefär 1 dl vatten i en gammal schampoflaska och sprutat ut lite i taget och masserat så de kommit net i hårbotten, innan ja har börjat massera på allvar och efter de spolat hett vatten ett par sekunder, så bikarbonaten runnit neråt i längderna, så de också kan tvättas..
Men ta ska dra ner till 2 tsk och skölja hårit lite längre nästa gång, så får vi se hur de blir..
Någon som vet om en mer koncentrerad ÄCVskölj kan hjälpa på traven? -
Ja, de e vanlig kokosmjölk från mataffären.. :) De går inte åt så mycke som man tror, men de som blir över går att frysa in till en annan gång, eller så kan man byta oljan i sockerscrubben mor kokosmjölken.. :P Ska ta en mjölkdusch i morron.. Luktar såå gott.. :PBobby77 skrev 2009-12-09 21:59:00 följande:Jag har ett par frågor: När man gör en inpackning i håret med kokosmjölk, kan man använda den man kan köpa i vanlig mataffär eller måste det va nån special?Å en sak till, ni som tvättar ansiktet med olja: Hur gör man och vilken olja är bra till det?
-
Troligen har ja juh fått torr hårbotten till följd av för mycke bikarbonat.. Tänkte om de kan hjälpa till att läka??Taggtroden skrev 2009-12-09 22:18:21 följande:Vad tänkte du att mer koncentrerad ÄCV kan hjälpa till med? Jag blandar ganska stark ÄCV - skölj till både hår och hy. Det blir bättre för mig. Mycket bättre.
Men ska köpa hem till SMT och sätti i helgen iaf.. :) -
Haha, ja de finns juh burkar för en femma på öb om man har de nära.. Har man relativt nära, så kan man köpa på sig så man har.. :PBobby77 skrev 2009-12-09 22:23:51 följande:Tack Jag anade att det var samma kokosmjölk hur som. Pratade med en försäljare idag som tyckte man skulle köpa en för 150 kr, men det känns ju lite onödigt om det finns samma sak i vanlig manaffär.
-
Taggtroden skrev 2009-12-09 22:22:41 följande:Mamma Freja skrev 2009-12-09 22:20:36 följande:Ja, de blir juh ingen tvätt före SMTn, men ja ska nog testa att ha lite starkare ÄCV iaf.. Vilka propotioner brukar du ha??
Ahaa... jag har ju också lite problem med hårbotten och med hyn men inte för att de är torrt. Men starkare ÄCV hjälper mig att stänga porerna och sådär... vet inte exakt vad det är som händer, men bättre blir det -
Oh ja!! De e underbart!!Denebola skrev 2009-12-11 23:49:52 följande:Tvätta håret med bör jag tillägga. Tvätta kroppen ska den fungera utmärkt till.