Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Miss T skrev 2009-11-24 22:11:44 följande:
    Jag brukar inte säga ngt. Bara att jag vill inte bli stylad eller schamponerad- Här kostar det extra att bli schamponerad så det är inte konstigt om man har gjort det innan. Sen gäller det att vara observant när hon ska föna eller blir klar. En del har för vana att sträcka sig mot sprayflaskan eller dylikt. DÅ gäller det att vara snabbt med ett NEJ! Jag har aldrig nämnt att jag kör No Poo. Om hon frågar så säger jag ekologiskt och egen gjord balsam.
    "Ekologiskt" är bra!! Det ska jag säga
  • Björnmossa
    Schnauser skrev 2009-11-25 21:57:40 följande:
    Är inte så särskilt förtjust i min naturliga lukt. Är det verkligen såhär man ska lukta? När jag drar fingrarna genom håret, särskilt nära hårbotten, luktar det inte gott alltså. Blä! Inte direkt vidrigt, men inte alls trevligt. (Två dagar efter tvätt - BB och ÄCV)
    Tvätta igen tills du får kläm på det! Lyckades du få bikarbonaten såpig och nästan löddrig?
  • Björnmossa

Mamma Freja skrev 2009-11-30 20:49:34 följande:

Åh, idag lyckades ja för första gången få till ett lödder av bikarbonaten!! :D De tog över tre månader innan ja lyckades, men de gick.. :P De kändes nästan schamporent när ja va klar, men kändes också lika tovigt som efter schampo.. Hoppas de blir bra när de e tort.. :)
    Visst är det häftigt :D. Men det blir nästan lite väl rent.
  • Björnmossa
    Taggtroden skrev 2009-12-03 12:26:27 följande:
    Jag brukar faktiskt spraya ÄCV - blandning i hårbotten om jag inte orkar skölja hela håret och det funkar ju bra... men håller bara några dagar/upp mot en vecka ibland, precis som när jag tvättat det... Nä jag har haft såhär sedan... ett år tillbaka kanske? Även under sommaren så jag tror inte det har med kylan att göra. Men precis som Blå Myran skrev, känns nästan som marmelad... :/
    Påverkas det av svinborste? Jag har lite liknande ibland.
  • Björnmossa
    Taggtroden skrev 2009-12-03 12:33:03 följande:
    Hmm... det har jag inte tänkt på? Åt vilket håll skulle det påverkas tänkte du? Till det bättre eller det sämre?
    Bättre, om det handlar om att peela.

Jag kan få sådär på ryggen också om jag tex är borta en vecka och bara snabbduschar utan att kunna skrubba med borste.
  • Björnmossa
    Vaniljpuck skrev 2009-12-02 22:19:54 följande:
    Vad använder ni istället för duschcreme?
    Jag har aldrig använt det. Har tvål till händer, fötter och armhålor. Knäskålar och sånt blir ju rena ändå.
  • Meddelande borttaget
  • Björnmossa
    RiNan skrev 2009-12-05 20:26:53 följande:
    Men nu funderar jag på en sak. Måste man köra med hårinpackning och sånt ändå fast man slutat med schampo och silikon? Jag har knappt använt det tidigare men nu försöker jag satsa på att få så välmående hår som möjligt. Vad kan jag göra inpackning av och hur verkar det?
    Man måste inget men ibland är håret lite torrt och då är det skönt att göra en inpackning.

Oljeinpackning är kraftfull, då tar du nån olja (tex kokosfett eller oliv) och smetar in i hela håret, låt sitta länge, se till att du har god tid på dig att få bort sen

SMT är skön och lyxig, recept lite högre upp. Jag gör så här: tar 1 del honung och mikrar så det blir varmt och flytande, blandar i 1 del aloe vera och 4 delar godkänt balsam. Tycker det är lättare än att värma efteråt. Sen i håret och badmössa eller annat lufttätt runt, låt sitta länge, skölj.

Kokosmjölkinpackning får nån gärna berätta om för den har jag inte koll på.
  • Björnmossa
    Hexx skrev 2009-12-09 08:46:03 följande:
    Tvättade håret med bikarbonat och sköljde med ÄCV igår. Jäklar vad rent det är idag..... Nästan lite FÖR rent..... Känns onte så bra nu. Ska ut i kväll och vill föna eller platta håret, men nu ska jag ju inte ha i en massa produkter, så jag vet inte om jag vågar. Det sliter ju så på håret. Men skön känsla i hårbottnen.
    Det gäller att inte ta för mycket . Gör en SMT om du blir desperat efter lite stadga!
  • Björnmossa

Jag frågade min frisör hur ofta det är okej att föna utan skyddande produkter. Hon sa två gånger i veckan. Det är ungefär så ofta som jag blöter håret ändå så det är ju absolut inga problem, speciellt som jag bara brukar orka inför fester.

Men plattning är kanske skadligare? Glömde fråga om det.

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo