Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Har nån av er provat att bara borsta? Hur funkade det?

• Björnmossa
    MrsQuitaz skrev 2009-11-10 18:56:46 följande:
    jag är väldigt nyfiken på att tvätta håret med bikarbonat eller äppelcidervinäger ikväll. såg i ts hur jag skulle göra med vinägern men det står inget om bikarbonat så snälla hjälp mig avgöra hur mycket jag ska använda. sen undrar jag också vilket av dessa två metoder som är bäst för mig som har fåt som blir fett snabbt och som redan har en stark lyster. sen undrar jag också om dessa metoder fungerar om man i normala fall behöver liite litte balsam på topparna. tack på förhand, ser fram emot dushen om en stund =)
    Mellan en tesked och en matsked bikarbonat brukar bli bra, det beror lite på håret och hur van man är att massera in.

Bikarbonat och äppelcidervinäger är inte två olika metoder utan det funkar som schampo (bikarbonatet) och balsam (ÄCV).

ÄCV-skölj gör håret lätt att kamma ut, om du väntar tills det torkat. Men behöver du balsamet för fuktens skull kan du gott ta lite, om det är en godkänd sort utan silikoner etc.
  • Björnmossa
    Blå Flygare skrev 2009-11-11 11:22:26 följande:
    Nu har jag testat honungstvätt och det var ju ingen höjdare. Svårt som attan att få ur, fick ta balsamtvätt efter. Man kanske skulle göra honungsvatten och tvätta med ist?
    Honungsvatten är lättare och jag har fått tipset att kamma in honungen i håret med en gles kam.

Annars kan man ju blanda bikarbonat och honung.
  • Björnmossa
    MrsQuitaz skrev 2009-11-10 19:31:31 följande:
    Björnmossa skrev 2009-11-10 19:24:35 följande: tackf ör ditt svar. jag ska blanda ut ÄVC med vatten och doppa huvudet ioch massera. jag hoppas verkligen att dte fungerar på mig. vill bli kvitt mitt hemskt feta hår som jag inte kan njuta av.
    Du får nog svårt att få bort fettet utan "tvättmedel" i början. WO är lite överkurs tycker jag, börja med bikarbonat eller balsam istället.
  • Björnmossa
    RiNan skrev 2009-11-12 23:17:17 följande:
    En fråga till. Hur gör ni när håret ska torka efter ÄCV? Blir inte handduken sunkig och börjar lukta? Kan man hänga upp den och använda den igen eller gäller ny handduk efter varje tvätt?
    Jag har en mikrofiberhandduk speciellt till håret. Tycker inte den luktar så fasligt.
  • Björnmossa
    himmelsflickan skrev 2009-11-13 09:25:58 följande:
    Hallå!! Jag känner aldrig att håret får den där "nytvättat-känslan", utan som nytvättat ser det ut o va en dag gammalt om man säger så... Jag tvättar med coop xtra och ibland kör jag hårinpackning (balsam, aloe, honung) Nån som har ett eller flera "nytvättat-känsla" tips ? Skulle vilja få mer volym i håret, nu är det mest tungt o platt o blir fort stripigt... Har ganska tjockt hår, men kort ^^ (uppklippt i nacken o lite längre fram)
    Jag får aldrig den nytvättade känslan av balsammetoden, bara av de andra. Kanske använder för tungt balsam eller nåt. Kanske samma för dig?
  • Björnmossa

Nån som kan hjälpa mig med stylingtips förresten? Nu när håret inte är sådär torrt längre har jag fått tillbaka mitt babyhår. Nordiskt, dunigt... Inte så frissigt, men hopplöst att sätta upp. Aloe vera och Klick hjälper lite men inte riktigt. Bäst är det nästan efter en SMT, då känns det lite dagen efter och tyngre. Men vill ju ha snyggt hår även efter en snabbtvätt. Idéer?

• Björnmossa
    yoana skrev 2009-11-13 15:31:30 följande:
    Hej! Jag undrar om någon har något tips till mig? Det är så att jag har nu tvättat mitt hår med balsam dom senaste fyra gångerna alltså under 2 veckor. Innan så ha jag tvättat med schampo. Men nu till mitt "problem", det känns som vissa hårstrån har gått av, så det sticker ut massor med små hår över hela håret, det ser jätte fult och frissigt ut. Någon som vet vad det kan bero på? Mitt hår var inte så innan. Dom första 2 gångerna använde jag naturelle balsam och dom 2 sista gångerna använde jag coop´s extra. Hoppas ni förstår vad jag menar med att det sticker ut massa korta hår ovan det långa.. hehe?
    Låter som torrt hår. Smörj in det med kokosfett, låt sitta några timmar och tvätta sen ur varsamt så blir det nog bättre.

Du gjorde en tvätt med sistaschampo va?
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo