Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

ANOF skrev 2009-11-15 20:53:03 följande:
    Jag vill inte vara med i den här tråden.
    Det är väl ingen som tvingar dig?
  • Denebola
    Blå Flygare skrev 2009-11-15 21:09:50 följande:
    Glömde; var hittar man bikarbonat i större förpackningar? Hittade bara i kryddpåse på coop forum, och inte ens stor kryddpåse. Finns det i burk?
    Kolla bland bakgrejerna. Bakpulver, vanillinsocker mm... Dr.Oetker har 100-gramsburkar.
  • Denebola
    Blå Flygare skrev 2009-11-15 21:35:16 följande:
    Vad bra att det finns. Känns ju löjligt att köpa påsar som räcker till bara ett fåtal tvättar. Lite som att köpa reseförpackning
    Jupp =) Jag har hört att det ska finnas ännu större förpackningar på ÖB, men det är inget jag kan lova själv, det är endast genom hörsägen jag vet det ;)
  • Denebola
    Miss T skrev 2009-11-16 23:20:11 följande:
    Måste fråga er... vad gör ni om/när eran menskopp luktar? Min luktade jättemkt imorse när jag tömde den. Iofs hade jag den lite längre än jag borde men inte mer än va som va rek. (12h). Jag har haft den inne så länge förut men däremot inte med så mkt mgd. Kan det ha varit det som gjorde att det luktar? Jag har tvättat den med tvål och mkt alcogel på. Nu kan man känna lukten om man sätter näsan i den. Vad ska jag göra härnäst?
    Har du kokat den?
  • Denebola
    Schnauser skrev 2009-11-16 23:44:18 följande:
    Hej no poo:are! Efter att ha sett rubriken ett antal gånger har jag blivit nyfiken på att tvätta håret på annat sätt än med schampoo. (Även använda andra sätt för fräscha armhålor än deo) Trådarna är många och långa, så jag orkar inte läsa igenom allt... Don´t hate me. Nu undrar jag om någon vänlig själ kan rekommendera en enkel schampofri tvättmetod för håret till en total nybörjare. Vad använder man? Hur gör man och hur ofta? Vad används istället för balsam? Jag har rakt, blankt, relativt långt hår med normaltjocka strån. Det är också färgat i en guldbrun nyans. ...om det nu har betydelse.
    Jag förstår att du inte vill läsa alla gamla långa trådar, men kolla igenom TS på den första tråden, där står mycket nyttigt med flera bra länkar.
  • Denebola
    RiNan skrev 2009-11-17 14:10:15 följande:
    Nu har jag snart kört med detta i en vecka och jag gillar det! Första tvätten var bikarbonat och ÄCV. På en gång märkte jag skillnad och håret höll sig faktiskt renare längre. Men efter 2 dagar kunde jag inte hålla mig. Tvättade då med balsam vilket också blev bra men håret blev inte lika lent som efter första tvätten. Dagen efter hade jag flottigt utseende i hårbotten men det kändes inte smutsigt så jag körde en vattentvätt och håret var som nytt. Dagen efter var det en till balsamtvätt som gällde (igår alltså) och idag älskar jag mitt hår. Nu är det smutsigt men känns ändå renare än någonsin förut! Jag har aldrig låtit tyngden av smutsigt hår komma ut i längderna eftersom jag behövt tvätta håret så ofta för att jag haft fet hårtbotten. Jag har alltså alltid kopplat ihop smutsigt hår med fet hårbotten. Idag känns håret tungt och känns som att det är dags att tvätta men hårbotten är konstigt nog helt okej. Lite fet men inte alls som förut. Ska låta håret vara som det är idag och imorgon blir det en sista-schamponering som gäller eftersom jag ännu inte gjort en. En liten sammanfattning av min första vecka bara Ska införskaffa en svinborste och testa med havretvätt någon dag.
    Om du har tvättat med bikarbonat är det inte säkert att du behöver göra en sista schampo-tvätt. Däremot kan du göra någon/några till bikarbonattvättar för att säkert få bort eventuella build-ups från silikoer och annat.

Om du har väldigt långt hår kanske schampo är smidigare dock, det kanske blir lite svårt att fördela ut bikarbonaten i hela håret annars (gissar bara).
  • Denebola
    PortobelloRoad skrev 2009-11-17 22:28:17 följande:
    Ni som kör balsammetoden, hur ofta tvättar ni håret?
    Jag gör det en gång i veckan, men med en havretvätt en gång i veckan också. Men man kan väl egentligen göra det hur ofta/sällan man vill.
  • Denebola
    Magrat skrev 2009-11-18 08:41:53 följande:
    Jag tvättar i genomsnitt två gånger i veckan, ena gången med balsam, andra med bara vatten.
    Hur funkar det när du gör vattentvätt? Massage och rinnande vatten, så långt är jag med. Men hur länge masserar du? Längre än om du tvättar med balsam? Hur (rent) känns håret när du är klar och slutar massera? Fortfarande oljigt, fast mindre? Hur blir resultatet när håret torkat?

Andra som kör med WO får gärna också svara =)
  • Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-18 21:32:01 följande:
    Jag har en fråga. Jag har fått hem Cassia, katam och henna och har provfärgat på hår från hårborsten. Bäst resultat fick jag med cassia + några få procent katam (blir lite för gult med bara cassia) Har nu rört ihop smeten med citron och den ska står över natten. MEN när jag sätter i den, hur länge ska den då sitta i?? Hittar inte svar på det någonstans!
    Vad är katam? Och ska inte cassia var ofärgande?
  • Denebola
    nimble skrev 2009-11-19 02:44:45 följande:
    Jag testade no poo(p) metoden förra året, fick värsta hårsäcks inflammationerna i hårbotten och var tvungen att äta antibiotika för att bli kvitt skiten. Så nope, jag tycker denna metoden inte funkar. Däremot har jag hittat flera bra shampoon som inte innehåller SLS eller andra irriterande ämnen, men däremot Biotin. Super! Och så använder jag ett urbra balsam som innehåller emu olja, som är jättebra för håret och hårsäckarna. Så nu är håret välvårdat. Min erfarenhet med no poo var att det var bökigt, krångligt och luktade illa av vinägern. Det blev bara stripigt, att sätta i Aloe Vera gjorde saken bara värre. Jag såg helt enkelt inte klok ut. Tro mig, jag höll på länge, i över en månad, men håret blev bara fetare och oljigare och som sagt, till slut fick jag inflammation/infektion. Jag måste vara antagligen vanskapt om det blir så på mig, eller så är ni andra som gillar detta medicinska under :)
    Vad konstigt att det gick sådär! Tråkigt för dig!

Men jag måste säga att en månad inte är en "lång" tid i no 'poo-sammanhang, håret/hårbotten behöver ofta längre tid för att vänja sig av med sin överproduktion av sebum. Att håret bara blev fetare och fetare kan ju bero på att du använde "fel" (för dig) tvättmedel, eller att du inte masserade ordentligt, och därför aldrig fick helt rent. Detta i sin tur kanske var det som ledde till inflammationerna.

Oavsett, du har hittat något som funkar för dig, bra det!
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo