Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Hypnotica skrev 2009-11-05 11:47:53 följande:
    *skamlös marknadsföring* Här finns lita av varje, men du kanske får modifiera ett par för att funka för dig.
    Haha, trodde du tyckte jag gjorde något skamlöst och att jag hade missat något, tills jag såg att du hade missat länken :P

Ska absolut kolla, men det verkar som att mitt hår är lite kort än så länge. Men tack!
  • Denebola
    Miss T skrev 2009-11-08 22:01:21 följande:
    Blå myra Rasulera är naturlig isf. Men det kan vara för torrt för håret. Har du provat späda ut bikarbonaten lite så det inte bara klibbar ihop? Jag har aldrig hört honung ska bleka håret. Bara citron i solljus har den effekten. När jag använde WO var det normal massage i hårbotten men desto längre sköljning i hårlängderna. Ägg är annars ytterligare ett alternativ men inte smidigare för det.
    Honung kan bleka lite (innehåller väteperoxid), men jag tror inte att det blir så mycket effekt om man bara tvättar med honung. Såg ett recept på hur man kan använda honung som blekmedel och då var det ganska noggrant hur man skulle hantera det så att det skulle ha effekt.
  • Denebola

Har dessutom för mig att bikarbonat är svagt blekande, men om du inte har märkt av något av bikarbonaten så borde honung vara okej. Hoppas jag inte lovar något jag inte kan hålla nu bara ;)

• Denebola

Jag tror jag misslyckades med att tvätta håret i kväll... Det har inte torkat än men det känns som om det fortfarande är fett. Borstade håret ordentligt med svinborstborsten före tvätt. Hade Veganesebalsam, masserade hårbotten lite innan jag tog i det, och en ganska bra stund under tiden jag tog i det. Tog lite extra i längderna och gick sen omkring i morgonrock så det fick sitta i minst en kvart, säkert längre. Sköljde lääänge, avslutade med iskallt vatten. Sen har jag sköljt med ÄCV-vatten, men det brukar inte vara några problem.

Någon som kan felsöka? Har jag haft i för lite balsam? Hade i hela håret men inte "överflödigt". Låtit det sitta i för kort tid? Balsamet passar inte mitt hår? Håret var ganska så fett innan men det brukar det vara när jag tvättar det, men senaste gångerna har jag använt Änglamarks balsam.

Håret var dessutom lite strävt/"segt" att skölja ut, var det ett tecken på att det inte var rent eller är det olika från balsam till balsam?

• Denebola
    Miss T skrev 2009-11-11 19:42:35 följande:
    Jag tar ALDRIG balsam i längderna. Då kan jag räkna med att bli fett fett fett. Jag tycker att det balsam som följer med vid sköljning räcker för längderna. Masserade du tillräckligt under vatten strålen? När nåt sånt händer brukar det vara att jag har för mkt balsam lr balsam i längderna. MEN jag är ingen expert på CO. Kan inte garantera att mina svar är rätta.
    Eftersom jag har ganska hög tröskel vad gäller att gå med fett hår så brukar nästan hela håret vara fett när jag tvättar, inte bara vid hårbotten (men hela håret är inte så långt heller, 30 cm som längst, men det mesta är kortare). Så jag vet inte om det skulle bli rent om jag inte tog balsam där.

Jag tror i alla fall att jag masserade ordentligt.... Men jag kanske inte masserade lika länge som jag brukar när jag tog i balsamet - å andra sidan brukar jag massera längre än de 2-3 minuter som brukar tipsas om, så det måste nog ändå räknas som att jag masserade "länge" i dag också.
  • Denebola
    ANOF skrev 2009-11-11 19:26:56 följande:
    Vad är det här för något egentligen? Varför använder ni inte shampo?
    Jag tycker att det är mer logiskt att rengöra håret med milda, vårdande produkter i stället för sådana som är starka, torkar ut och är negativa för både hår och hårbotten.
  • Denebola

Mamma Freja skrev 2009-11-11 21:22:12 följande:

Ja går också länge me fett hår innan ja tvättar.. Ja tycker inte de fungerar me enbart balsam, utan kör SMT (varvar me bikarbonat).. Antingen beror de på att honungen finns där och e rengörande, annars sitter de psykiskt på mig.. :P Förresten.. Ja gjorde juh en inpackning me kokosmjölk för ett par dagar sedan.. På burken står de att den klarar sig i nytt kärl i ca. en vecka i kylskåp och ja har väl använt 1/3 kanske.. Känns juh lite trist att slänga resten, för de blir juh inte kokosmjölk nästa gång igen.. De borde väl fungera att tvätta sig me i duschen?? Låter juh helt underbartme en kokosmjölk+sockerscrubb.. :P
    Nu är håret nästan helt torrt och det är inte rent... Typiskt.

Antagligen är det massagen som är boven i dramat + för lite balsam i när jag lät det verka, jag har tvättat med Veganese förr och då blev det inte så här.

Jag vet inte riktigt vilken metod som är bäst för mig, har kört med bikarbonat, nu testar jag om CO är något för mig. Men jag varvar CO med havretvätt för håret blir fett efter några dagar. Vet dock inte om det beror på balsamet eller om det är för att jag håller på att fasa ut hårtvättarna (gått direkt från schampotvätt varannan/var tredje dag till bikarbonat var tredje dag till en CO i veckan + havretvätt).

Testa att tvätta dig med kokosmjölk och berätta hur det gick =) Annars går det alldeles utmärkt att frysa överbliven kokosmjölk.
  • Denebola

Buhu, jag vill tvätta om håret med en gång, men då kan jag inte sova på flera timmar för att det inte har torkat och jag har inte sovit en hel natt den här veckan.

*gnäll*

• Denebola

gröna hönan skrev 2009-11-11 22:25:36 följande:

Hade du en handduk runt håret? Jag får fett hår om jag kör CO utan att ha handduk runt, det blir mycket svårare att skölja ur då.
    Det hade jag inte. La en handduk kring axlarna för att inte droppa, men nu när du säger det så kanske det hade hunnit torka lite. Så lite det nu hinner torka på 15-20 minuter. Andra gånger har jag stått kvar i duschen medan jag låtit det verka, då hålls det ju fuktigt. Ska testa med handduk nästa gång!
  • Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-11 22:46:18 följande:
    Mitt hår blir lite strävt och kladdigt av tvätt med veganese och det blir snabbt fett igen. Kanske är ett för tungt tvättbalsam även för dig?
    Jag har hört att det ska vara ett väldigt lätt balsam, men det behöver ju inte funka för det. Men det kanske stämmer att det är därför det inte funkade. Man kan ju inte räkna med att träffa rätt med en gång =)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo