Inlägg från: RedTopaz |Visa alla inlägg
  • RedTopaz

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Ok, resultatet idag (precis så här ser det ut):

Det här trivs jag inte alls med..... Vad tycker ni jag ska göra??? Sja jag använda Katam + någon % henna och göra det ljusbrunt? (har alltid velat testa, men utväxten lär ju bli skum eftersom jag är så himla blond)
    eller vad ska jag göra? Jag vill verkligen INTE använda blekning, men hellre det än det här gul-orangea. Vad händer om man bleker på det här?

FELR TIPS???

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • RedTopaz
    Denebola skrev 2009-11-20 15:23:40 följande:
    När du säger att du inte vill använda blekning antar jag att det är elak frisörblekning du menar, men jag tänkte föreslå honungsblekning. Egentligen är det samma sak, eftersom det är väteperoxid i honungen som bleker, men det är mycket mildare att använda honung, även om det kanske tar några gånger att få märkbar skillnad eftersom det är svagare halt väteperoxid. Detta hittade jag på lockigt.se tror jag, jag har inte testat själv så jag vet inte hur bra det funkar. "Du behöver en honung som ej är värmebehandlad t.ex. i mikro (pastörisering ska vara okej), destillerat vatten och något att täcka håret med så det inte torkar under behandlingen. Proportionerna är 1 på 4 och man väger honung och vatten, minsta mängder är 10 gram honung och 40 gram vatten. Vatten och honung blandas och får stå 1 timme, sedan appliceras det på rent hår (vått eller torrt), täck med t.ex. plastfolie och låt sitta 1 timme. Håret ska vara ordentligt vått av blandningen och får inte torka under behandlingen. Allt ska se i rumstemperatur då värme förstör honungens blekande egenskaper." Köp honung från EU, den får inte vara värmebehandlad. Annars, försök leta upp solen (jo, lite småkört just nu, jag vet), dränk in håret i färskpressad citronsaft och blek på så sätt.
    Precis!

Tack snäll, det ska jag prova!!
    Vi har biodling på landet så vi har egen honung =)

Destillerat vatten, är det kokat vatten??
    Cybele skrev 2009-11-20 15:24:45 följande:
    BlueTopaz - jag tycker inte att det ser dumt ut alls, men ibland spelar det ingen roll att man passar i en stil om man inte själv tycker att det är rätt stil. Å andra sidan när man färgar håret kan man ibland reagera på att det ser så annorlunda ut att man kanske inte riktigt ser hur det ser ut. Det är lätt att säga men kanske vänta ett par dagar till innan du bestämmer? Är färgen permanent? Jag har inte mycket erfarenhet av blekning/färgning - har bara använt vanliga från affären - men om du testar ljusbrunt med något som tvättas ut efter några tvättar så borde utväxten inte se så konstig ut. (Man ser ut som man har en rakad bena - jag är blond och har haft svart hår)
    Nej det är nog kanske så? Mannen och mamma tycker att det är fint. Jag trivs nog i att det är lite mörkare men har jättesvårt för den orangea tonen..

Jag har blandat till två olika färger med henna/ katam/ cassia nu och ska testa på en hårtuss... får se om jag vågar bli brunhårig!?
  • RedTopaz
    Magrat skrev 2009-11-20 16:05:15 följande:
    Ta en titt på Shenet och testa någon mildare hårsköljning innan du bleker. www.shenet.se/recept/harskoljnington.html Det står bl.a. att äppelcidervinäger kan bleka bort gula toner ur blonderat hår.
    Åh, tackar!! Där fanns massor av matnyttigt!!
    Schnauser skrev 2009-11-20 21:07:59 följande:
    Jag har schampoo-abstinens! Hur ska jag stå UT i flera månader, eller till och med år innan håret blir vettigt. Det borde finnas en schampoo-detox hos Betty Ford. *flottig och frustrerad*
    Havretvätta!!! Jag kan inte leva utan havren!
  • RedTopaz

Jag köpte mina oljor på Vitavera (se adressen ovan) och på www.tvaleriet.se

• RedTopaz
    Björnmossa skrev 2009-11-22 13:16:14 följande:
    Det kan ta lite tid innan man får kläm på det. Kanske testa en annan metod nästa gång? Alla gör ju olika: blandar bikarbonatet med vatten, applicerar det torrt, rör ut i honung osv osv.
    Man brukar få testa runt lite.
    Jag testade ägg, bikarbonat och flera olika balsam och blandningar dem emellan (dock ej balsam och ägg!)
    Det som funkar på mig är balsamet "Neutral" + liiite bikarbonat samt citronvattensköljning efteråt. Funkar kanon! Så håll ut, du kommer att hitta rätt metod för just dig!

Man kan även prova SMT- inpackning med balsam, aloe och honung. Sitter faktiskt med en i håret just nu.

Jag börjar nog vänja mig med håret nu! Tur att ni bromsade mig lite! Ska se om en vecka om det känns bra, annars tonar jag nog ner det orangea lite med katam även om håret även blir lite mörkare av det.
    Kanske lugnar sig det orangea lite efter SMT:n nu också? Har inte tvättat det sedan färgningen.
  • RedTopaz

Tänkte bara meddela att det orange i mitt hår nu har lagt sig och jag har en blond gyllene ton i håret nu utan grått, jättefint! =) *glad*

• RedTopaz
    Denebola skrev 2009-11-23 22:30:59 följande:
    Så bra! Bild? =)
    Hrrm.. kanske kommer!! Nu är det inte så rent... ;)
  • RedTopaz
    Miss T skrev 2009-11-24 09:57:55 följande:
    Åhh. honung och bikarbonat är superbra!
    Jaha, det måste jag testa!

Honung i håret funkar inte alls för mig, blir lite fetaktig känsla för mig. Ska sluta göra SMT.
  • RedTopaz
    Hypnotica skrev 2009-11-24 22:28:25 följande:
    Henna fäster verkligen bra på allt hår.... Fredagskväll + en cider + allmänt uttråkad = mattan matchar gardinerna....
    Hmm.. fått henna på mattan?? =(
  • RedTopaz

Haha, vad roligt!! Har aldrig hört "ordspråket" förut =)

• RedTopaz

En fråga damer..?
    Vet ni någon mascara som är av mer naturlig variant än tex lancome som jag använder?

Jag lovade bild på hårfärgen nu när den "ordnat till sig":

• RedTopaz

Ingen som har tips på mascara???

• RedTopaz
    Whintra skrev 2009-12-01 21:23:46 följande:
    Dermanord har jag testat nu i ett par dagar och tycker den är bra Har tidigare kört dr Hauschka men den fäller så hemskt och blir det minsta fuktigt ligger mascaran runt ögonen...
    Ah, tack!
  • RedTopaz

Tänkte bara säga att jag provat dermanords mascara nu och den är jättefin och funkar både till vardags och fest beroende på antalet lager. MEN den funkar inte alls om man ocm:ar!! Efter bara några timmar har man en tjock svart ring under ögat.. Första dagen upptäckte jag inte det förrän någon lite fint sa "du har lite svart under ögonen..". Andra dagen höll jag koll och det är inte vackert!

• RedTopaz
    Titrania skrev 2009-12-06 18:31:35 följande:
    Jo, av pest eller kolera väljer man ju det minst skadliga vad klart Men som sagt, var bara en liten fundering jag hade.
    Neutrals balsam har iaf mycket få ingredienser, känns lite bättre iaf... ;)
  • RedTopaz
    Mamma Freja skrev 2009-12-06 21:24:25 följande:
    Menar du att den fäller efter OCM?? Kan tänka mig att de kan va svårt att få mascara att fästa då, så de kan nog behövas en avfettning av fransarna.. Någon som har tips på de kanske?? :P
    Nej den färgar även av sig dagen efter.. Den smular inte utan lixom flyter ut på huden.
  • RedTopaz
    Hexx skrev 2009-12-23 23:16:47 följande:
    Håller med!!!!! Jag tvekade ett tag innan jag vågade skriva. Jag trodde att jag bryskt skulle bli hänvisad till äldre trådar eller att folk på traditionellt fl-vis skulle förklara att "vi faktiskt inte vill ha fler i "vår" tråd." Men icke. Ni är ju urgulliga allihop! Nu har jag gjort en SMT. Lät den sitta nästan 3 timmar. Sedan peelade jag mig med kaffesump blandat med lite honung. Men en sak blir jag knasig på. Jag köpte olivolja för att jag hört i hela mitt liv hur bra den ska vara för torr hud. Men den är lika med noll på mig. Om jag har den i badet och sedan smörjer mig med den så är min psoriasis precis som om jag inte skulle ha smort alls dagen efter. Torr och fnasig. Den är ju värdelös. Har iaf beställt jojobaolja och A-vitamincreme. Någon som har erfarenhet av det?
    Olivolja funkar inte så bra mig heller, inte heller jojoban men däremot får jag bättre effekt av mandeloljan. Jag tror att man måste testa sig fram helt enkelt!
    Det bästa för mig är att blanda i lite aloe vera också! (Jag har dock inte psoriasis)
  • RedTopaz

De hex: Just det, A- cremen är kanon!! om det var den du menade?

Är det någon av er som gör egen solskyddolja/ kräm?? Jag har köpt hem ingredienser men är ju så klart orolig att jag ska lyckas göra fel så att vi bränner upp oss på canaries... =(
    Tyvärr hade både e- vitaminen och tiosolen frusit i brevlådan dessutom, påverkar det!??

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo