Inlägg från: RedTopaz |Visa alla inlägg
  • RedTopaz

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Hypnotica skrev 2009-11-05 18:19:58 följande:
    Hur långt hår har du? En del utav hemligheten med låååååångt välskött friskt hår stavas "uppsättningar". Jag postade ju skamlöst en länk tidigare i tråden med instruktionsvideos..
    Hmm.. jag har väl... nä titta själv ;) (men här är det borstat och inte stripigt)

Får väl titta på den där filmen då! ;)
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • RedTopaz
    mejram skrev 2009-11-05 18:27:41 följande:
    Jag har aldrig haft några problem med Herbique, så jag förstår inte riktigt alla som klagar så på den. Har heller aldrig sett att det skulle finnas kemikalier i. Men så har jag bara kört den kopparröda varianten. Nu köper jag min henna i saluhallen i Rinkeby, 500g för 25:-, iransk henna, superbra! Sist köpte jag något annat märke också för ungefär samma pris, men den har så läskigt illgrön färg, så jag är skeptisk till om det verkligen är ren henna som det står, har inte vågat använda den än.
    Hmmm.. vet du om de kanske har andra örthårfärger där än henna??
  • RedTopaz

Vilket vackert hår hypnotica!! Önskar SÅ att jag hade iaf ett normaltjockt hår.

VAR får man tag i en "hairzing"?? vilken fantastisk pryl!

• RedTopaz
    Mamma Freja skrev 2009-11-06 18:59:07 följande:
    E de någon som tycker håret blir fett snabbare än vanligt om SMTn får sitta i "för länge", alltså längre än ni brukar ha den i?? Ja brukar gå me SMT i en halvtimme och de håller sig tvättdagen+3 dagar utsläppt.. Sist fick de sitta i en timme och ja kunde inte ha de utsläpt mer än tvättdagen och dagen efter).. :(
    Ja jag!
    Jag sov med den en gång och det blev hemskt! Glansigt men platt och snabbt fett.
  • RedTopaz

Grattis Fusion!!!! =) =)
    Det är nog bara att No Poo:a som vanligt skulle jag tro, inget som är skadligt för bebben.

• RedTopaz
    MrsQuitaz skrev 2009-11-10 19:31:31 följande:
    tackf ör ditt svar. jag ska blanda ut ÄVC med vatten och doppa huvudet ioch massera. jag hoppas verkligen att dte fungerar på mig. vill bli kvitt mitt hemskt feta hår som jag inte kan njuta av.
    Mitt tips: Blanda bikarbonaten med ca 4dl vatten, häll långsamt i hårbotten med hjälp av te en gammal schampoflaska eller en liten pet- flaska. Massera hårbotten noga tex från pannan och bakåt så att du inte missar någonstans. (massera i minst 3 min). Låt verka 10 min. Skölj ur i duschen i ett par minuter.
    När du sedan stängt av duschen tar du en förblandad kanna med kallt vatten och ÄCV (tror att det är en del ÄCV och 10 delar vatten? står iaf i TS) och häller genom håret långsamt så att hela håret täcks.

ÄCV:n luktar starkt tills håret torkat då försvinner lukten.
  • RedTopaz
    Denebola skrev 2009-11-11 19:24:21 följande:
    Jag tror jag misslyckades med att tvätta håret i kväll... Det har inte torkat än men det känns som om det fortfarande är fett. Borstade håret ordentligt med svinborstborsten före tvätt. Hade Veganesebalsam, masserade hårbotten lite innan jag tog i det, och en ganska bra stund under tiden jag tog i det. Tog lite extra i längderna och gick sen omkring i morgonrock så det fick sitta i minst en kvart, säkert längre. Sköljde lääänge, avslutade med iskallt vatten. Sen har jag sköljt med ÄCV-vatten, men det brukar inte vara några problem. Någon som kan felsöka? Har jag haft i för lite balsam? Hade i hela håret men inte "överflödigt". Låtit det sitta i för kort tid? Balsamet passar inte mitt hår? Håret var ganska så fett innan men det brukar det vara när jag tvättar det, men senaste gångerna har jag använt Änglamarks balsam. Håret var dessutom lite strävt/"segt" att skölja ut, var det ett tecken på att det inte var rent eller är det olika från balsam till balsam?
    Mitt hår blir lite strävt och kladdigt av tvätt med veganese och det blir snabbt fett igen. Kanske är ett för tungt tvättbalsam även för dig?
  • Meddelande borttaget
  • RedTopaz
    Taggtroden skrev 2009-11-11 23:07:37 följande:
    Tack! Mitt problem är att fast att jag krossat havregrynen till mjöl så fastnar det inte i håret! Det bara ramlar ur när jag försöker massera in det i hårbotten...
    Samma här! Men om man gnuggar ordentligt i små etapper med lite i taget så suger det upp iaf. Sedan har ju jag blont hår så mjölet syns inte på mig.
    Tar dock väldigt mycket längre tid än att använda torrschampo.

Måste köpa en mortel.. baksidan av ett glas är sådär att mosa med.
  • RedTopaz
    Mamma Freja skrev 2009-11-12 12:43:54 följande:
    Då har ja testat att göra en kokosmjölkscrubb.. Guuud va gott ja luktar!!! :D Dehär gör ja fler gånger.. :P Jag stod i helt andra tankar när ja hälde i kokosmjölken i sockret, så den blev alldeles för tunn för min smak och sockret tog ja självklart de sista av.. (Så typiskt mig.. :P) Scrubben blev lite slemaktig i koncistensen, men de berodde kanske på att de blev för lite socker.. När ja har kört oljescrubb, så har mina torrutslag behövt smörjas om någon timme efter dusch, men av kokosmjöken kan ja inte känna dom alls och de e juh ett riktigt stor pluss.. Rekomenderar er värkligen att testa om ni gillar kokosdoft! :P
    Oh, det låter nice!! =)

Haha, ja jag har ju inte fått havretvätten att funka 100% jag heller... Men det är mest för att jag inte har tålamod.

Hade jojobaolja i topparna igår och över natten för att de var så torra. Har tvättat håret med bikarbonat och mop:s schampo 2ggr (bara i längderna) och det är fortfarande lite oljigt.. *suck*
    Tur att jag inte hade olja i hela håret iaf!
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo