Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Silme skrev 2010-01-19 19:53:18 följande:
    Provat oliv- samt solrosolja hittills...
    Testa ricinolja. Den har magiska egenskaper ;) Nä, men den drar ut smuts ur porerna, så den är lite annorlunda än andra oljor.
  • Denebola
    Silme skrev 2010-01-19 20:09:38 följande:
    Jo, den använder jag alltid oavsett vilken annan olja jag har Torkar ricinoljan ut? Har använt mig av 10-90-blandningen eftersom jag har torr hy, men om ricinet inte torkar ut kanske man kan ta lite lite mer av det...?
    Okej, då förstår jag =)

Testa att ta andra proportioner. Det är nog enklast, att testa dig fram till vad som passar bäst.
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2010-01-19 21:04:26 följande:
    Hur många gånger ångar du? Ångar man för mycket blir det torrt. Prova innan sängdags och ångra/torka bara en gång, sen sover du med resten.
    Fast kan man inte ånga bort allt/det mesta, och sen smörja sig med en olja som går in bättre i huden? Så man slipper få olja i håret och på kudden?
  • Denebola
    Silme skrev 2010-01-19 21:27:58 följande:
    Jo, så har jag gjort men bara med solros- eller olivolja... Och dom går iaf inte in i min hud så bra... Blir liksom ett flottigt lager ovanpå... Vilken/vilka oljor går in bättre i huden?
    Jojobaolja är väldigt likt hudens eget sebum i strukturen, därför tas den upp ganska effektivt av huden.

Generellt kan man tänka så här:
    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1593833729 1073750107 16 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Verdana","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Mättade fetter = feta oljor = till torr hy
    Fleromättade fetter = torra oljor = till fet hy

• Denebola
    Denebola skrev 2010-01-19 21:40:05 följande:
    Jojobaolja är väldigt likt hudens eget sebum i strukturen, därför tas den upp ganska effektivt av huden. Generellt kan man tänka så här: <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1593833729 1073750107 16 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Verdana","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Mättade fetter = feta oljor = till torr hy Fleromättade fetter = torra oljor = till fet hy
    Och om man inte vill tänka mycket räcker det med detta:
    Mättade fetter = feta oljor = till torr hy
    Fleromättade fetter = torra oljor = till fet hy

{#lang_emotions_wink}
  • Denebola

Hittade detta också i mitt lilla "den som spar han har"-dokument:

Generellt kan man säga att har man torr hud bör man ha en fet eller mellanfet olja, har man fet hud bör man ha en torr eller mellantorr olja. Till ansiktet behövs ofta något torrare oljor än kroppen, eftersom ansiktshuden är lite känsligare.

• Denebola
    RiNan skrev 2010-01-21 10:13:22 följande:
    Ingen aning faktiskt! Jag funderar på grädden... undrar vad den skulle ha för inverkad? Den är inte särsild fet jämför med oljorna. Kan det vara den som gjorde något? Jag har haft väldans otur sedan jag började testa mig fram till olika inpackningar. Mitt hår har blivit jätte konstigt och känns nästan strävt direkt efter dusch. Jag ska återgå till mitt bikarbonat/weleda och skölj av äcv/citronsaft. Håret var helt underbart innan alla inpackningar. Såg någon med mosad mogen avokado som jag ska testa på senare men det får vara långt fram.
    Vad jobbigt för dig. Men försök se det positivt, att du har lärt dig mer om vad ditt hår gillar och inte gillar =)
  • Denebola
    Jag har börjat fnula lite på en ts till nästa tråd (eller egentligen som jag tänkte kunde postas i de första inläggen för att slippa jättelång ts -  basinfo om varför, vad och hur, typ)

Är det något särskilt som ni tycker ska med? En del har jag skrivit, men ta upp allt ni kommer att tänka på även om ni tror att jag har tagit med det, jag kan ju ha missat något.
  • Denebola
    Ungmamma83 skrev 2010-01-21 19:10:03 följande:
    Jag har en fråga, blir inte håret rätt äckligt, smutsigt och fett och med kliande hårbotten om man inte tvättar med shampoo?
    Inte alls. Vi rengör håret med andra metoder bara.
  • Denebola
    Sagalin skrev 2010-01-21 19:20:03 följande:
    Kan man använda bakpulver till att tvätta håret eller är det bara bikarbonat som gäller?
    Tveksamt. Det innehåller ju annat. Skulle det vara panik kanske det går om man ser till att skölja ut allt annat, men om du kan vänta tills du kan köpa är det nog bäst.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo