• RiNan

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Frågan om man kan styla håret med produkter eller inte dök upp här nyligen och jag svarade att jag inte har någon som helst koll men att jag sprayar min lugg. Har nu letat fram information som säger att man måste vara noga med vad för produkter som man stylar med. Innehåller produkten mineraloljor eller silikoner så är de ej vattenlösliga utan måste tvättas bort med schampo som innehåller sls. Eftersom de kommer att sitta kvar kommer det att påverka håret negativt.

Hursomhaver så hittade jag stylingprodukter som man kan använda:

Gel:
    - Bugi Professional Styling gel
    - Disp gel
    - ElDorados Hårgel "strong"
    - Garnier Fructis, Styling Gel Ultra Strong (Strength & Shine).
    - Graffiti Hair Design Gunry Extra Strong-Gel
    - Graham Webb Making Waves Curl defining gel
    - L'oreal studie line Invisi'FX styling gel

- P Professional Touch Super Hold Hair Styling Gel with vitamin E and pro-vitamin B5
    - Schwartzkopf got2b spiked up max-control styling gel
    - Wella Massive Wonder Gel
    - Wella Shockwaves Ultimate Effects Texturizing gel (grön tub)
    - Wella Shockwaves Ultimate Effects Wonder gel (orange tub)
    - Wella Shockwaves Ultra Strong Power Hold Gel (röd tub)
    - Wella Wellaflex shiny hold gel

Mousse, vax och spray:
    - Apoliva hårmousse oparfymerad (innehåller protein)
    - Charles Worthington RESULTS body-booster silkening mousse
    - Disp Beach Spray (innehåller alkohol)
    - Eldorados Hårvax

- L'oreal studio line Curl Power Curling Mousse (innehåller protein)
    - L'Oréal Studio Line Curl Power Defining Spray
    - Schwartzkopf got2be, glued, blasting freeze spray (innehåller alkohol)
    - Schwarzkopf Got2b 2 sexy (innehåller alkohol)
    - Schwarzkopf Taft Shine Wax Silk Effect

- Wella foam wax - touchable texture
    - Wella High Hair Curl Energy Curl Mousse
    - Wella Shockwaves heat defense volumizing mousse
    - Wella Shockwaves, Boost it! Heat defense volumizing mousse (röd "flaska")

Och vad gäller inpackningar så finns dessa för oss som inte helt vill släppa konstgjorda ingredienser samt balsam:

- Apotekets balsam Våg (www.cederroth.se )
    - Australian BodyCare Hair Conditioner (Life)
    - Balsam Basic (Naturapoteket)
    - Balsam Mandel (bodystore.se)
    - Bamse Balsam från CCS

- Biolage conditioning conditioner
    - Body+ balsam CocoaCoffee, MangoPapaya, GrapeKiwi (utgått ur sortimentet)
    - Charm balsam
    - Coop "Conditioner for dry/treated hair" med ceramide 3 och coco oil/provitamineb5.
    - Coop "Conditioner for normal hair"
    - Coop X-tra balsam

- DermaNord Hair Conditioner
    - Eilas hårbalsam naturell
    - Eldorado balsam
    - Eorol henna balm (hälsokosten)
    - Erittäin hieno suomalainen hiushoito från Cederroth

- Excelen Hårbalsam Jasmin
    - Excelen Hårbalsam Mandel
    - Faith in nature "Aloe Vera conditioner" (Bodystore)
    - Faith in nature Seaweed balsam
    - Faith in nature Tea Tree balsam
    - Frantsilas Yrtti hiusten hoitoaine

- Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär
    - Ginesis balsam
    - GLA balsam från Naturapoteket
    - Gunry Graffiti Hair Design hårinpackning
    - Klippotekets balsam med aloe vera (OBS! gamla flaskor innehåller silikon)
    - kms california moistrepair restructuring therapy (inpackning, frisörer)

- Lóreal absolute repair (gul burk, hos frisör)
    - Maria Nila Conditioner Sensitive (blå förp, innehåller protein)
    - Maria Nila Sensitive Masque Ultragentle inpackning (blå förp, innehåller protein)
    - Mastey Moisturée inpackning
    - Naturelle

- Oliv Hårinpackning med ekologisk jungfruolja (Kicks, Åhlens)
    - Oliv Naturell balsam (Kicks, Åhlens - OBS! gamla flaskor innehåller lanolin)
    - Rapsodine balsam
    - Rebecka (Life, innehåller protein)
    - Redken - Body Full (innehåller proteiner)
    - Redken Extreme CAT inpackning

- Urtekram No Perfume Conditioner
    - Urtekrams Aloe-Balsam (innehåller veteprotein)
    - Urtekrams lavendelbalsam (innehåller veteprotein)
    - Willys olivbalsam
    - XL Classic Hair Pack

- Yves Rocher Express Gloss Conditioner (Gul flaska, orange detaljer)

• RiNan

Mamma Freja skrev 2009-12-05 22:06:55 följande:

Men kom igår: LÄS INGREDIENSERNA!!! Innehållet kan ha förändrats..
    Det har de säkert. Vissa av dem hade redan förändrats så dem skrev jag inte med. Det är trist när de börjar lägga in skitingredienser i bra grejer.
  • RiNan
    zazzza skrev 2009-12-04 20:11:47 följande:
    hej, jag undrar om det finns nåt man kan ta "hemma" istället för silverschampo? vill ha bort det guldiga i mitt silvergrå utväxthår???
    Lakritsschampo Det dämpar det gula i grått hår. Finns hos BiLein www.bilein.se
  • RiNan

Jag har en fråga. Hur gör ni när ni tex tränat och blitt svettiga? Räcker det med vattentvätt? Jag tänker att det inte borde göra det, håret borde ju lukta.

Sen har jag ett problem med balsamtvätt. Det är inga silikoner i det, det är neutrals för fett hår tror jag. Men det känns ändå som att det blir en hinna över hårstråna och så blir det smutsigt redan nästa dag. Men det blir det när jag tvättat med bikarbonat med. Men jag går runt med håret i det skicket dagen efter och sen nästa dag kör jag en vattentvätt och klarar mig finfint i en dag till. Håret är som bäst de dagarna då jag kört vattentvätt men jag klarar mig inte på endast det.

Ska börja träna en hel del nu och kommer ju bli sunkig i håret så det är bra att veta hur jag ska sköta om det då
    Sen har jag börjat skölja med citronsaft. Har blandat 1 del citron och 2 delar vatten samt 50/50. Är det för mycket? Har läst på olika ställer att man ska blanda så eller ungefär som man gör på ÄCV. Bäst resultat fick jag när jag sköljde igenom håret lite snabbt efter att jag låtit citronsaft blandningen sitta i ett tag. När jag har kvar den (eller äcv) i håret så blir det tungt och flottigt snabbare.

• RiNan

Ho hooo ni snabba svarare? Sitter nämligen här och håller andan. Nästan i alla fall Ska svettas idag på ett afro pass och det är inte min tvätta håret dag idag så I need to know hur ni gör liksom?

• RiNan

Okej Får köra med sköljning då!

Några svar på de andra frågorna jag ställde?

• RiNan

Ne det blir inte samma hinna som med balsam men när jag kör med bikarbonat blir det tungt och fettigt snabbt. Fast ändå inte lika snabbt som med schampo. Körde den milda bamse schampot när jag inte hade annat och oj vad fort det gick. Mitt hår känns absolut bäst den 3e dagen när jag kör vatten och massage och den 4e dagen men då börjar det se lite flottigt ut men känns riktigt bra. 5e dagen är det stripigt så femte dagen blir första dagen

Kikade in på BiLeins sida förut. Någonstans i bakhuvudet intalar jag mig själv att huvudet behöver ändå få lite stärkande och näring utifrån med tanke på alla fria radikaler i luften så jag tyckte att deras produkter verkade riktigt bra. Mailade dem och frågade om vilket som skulle passa bäst men fick inget svar. Mailade dem igen ca en månad senare och har fortfarande inte fått något svar. Kan någon här i tråden något om deras produkter?

• RiNan

Hej och hallå! Hur funkar det där med att skölja sig med citron nu då? Står överallt att det bleker men här står det att det fixar till ph-värdet. Om man har det i håret och går ut i solen så bleker det bra och ännu bättre om man har i mer när det torkat. Sen blir ju håret torrt och då får man köra med olja i håret efteråt eller en skön advokadoblandning eller liknande. Jag är brunett och vill inte hålla på att bleka håret. Något som vet något om detta????

• RiNan
    Magrat skrev 2009-12-28 09:45:16 följande:
    Själv använder jag ÄCV (och bara ibland) så jag har inte funderat över just detta, men om du är rädd att det ska bleka är väl det lättaste att du tar citronblanding som näst sista skölj. Avsluta med en kort sköljning med kallt vatten så det mesta citronen försvinner. Eller ha en mer utspädd citronblanding. Blekning med citron har jag för mig görs med ren citron som hälls/droppas i håret.
    Jo jag gör ju så Jag blandar citronsaft och vatten, låter det ligga i en stund och sen sköljer jag av lite. Men ingenstans hittar jag info om att citron fixar till ph-värdet i hårbotten. Har bara läst om det här. Citron är bra till mycket bla sårtvätt, fläckborttagning, hårda armbågar etc men har verkligen inte hittat något annat om hår och citron än att det bleker. Fast då är det ju ren citron och i solen som gäller som du skriver.

Någon som har bra fakta på att citron funkar lika bra som äcv i håret?
  • RiNan
    Silme skrev 2010-01-03 17:07:28 följande:
    Jag har hållit på i ca 2-3 månader med nopoo och är supernöjd. Jag gör det både av ekonomiska själ och för att jag inte vill proppa håret fullt med kemikalier. Har alltid haft torr hårbotten samt en stor psoriasisfläck i nacken, har provat allt och lite till. Sedan jag började med nopoo har hårbotten sakta men säkert börjat återhämta sig och psoriasisfläcken har krympt från en femkrona till en 50-öring i storlek. Behöver jag säga att jag aldrig någonsin ska använda schampo mer??
    Härligt! Grattis eller nåt!

Och jag har gått från att ha statiskt och torrt hår med fet botten och tvätt varje till varannan dag till tvätt var 5:e-6:e dag på ca 2 månader. 4e eller 5:e dagen gör jag en vattentvätt och håret blir som nytt men klarar sig inte lika länge som innan. Det är tyngre och inte statiskt längre. Ser finare ut och känns såååååå mycket bättre. Och jag har inte ens börjat med inpackningar ännu
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo