• RiNan

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

ANOF skrev 2009-11-15 21:17:54 följande:
    Nej, jag vill inte länre vara med i tråden och att den ska bort från mina favoriter.
    Precis som Whintra skrev, klicka i rutan framför tråden bland dina favoriter och radera. Vill du att dina inlägg ska bort så kontakta en moderator. Lycka till med det.
  • RiNan
    ANOF skrev 2009-11-15 21:37:13 följande:
    Nej, jag kan klicka för rutan vid tråden men det går inte att radera den.
    Du klickar i den och under den sista tråden på sidan till höger finns en grå "knapp" där det står "ta bort". Bredvid "makera alla". Bättre än så går det inte att beskriva. Kontakta annars familjeliv och be dem att ta bort åt dig.
  • RiNan

Nu har jag snart kört med detta i en vecka och jag gillar det! Första tvätten var bikarbonat och ÄCV. På en gång märkte jag skillnad och håret höll sig faktiskt renare längre.

Men efter 2 dagar kunde jag inte hålla mig. Tvättade då med balsam vilket också blev bra men håret blev inte lika lent som efter första tvätten. Dagen efter hade jag flottigt utseende i hårbotten men det kändes inte smutsigt så jag körde en vattentvätt och håret var som nytt. Dagen efter var det en till balsamtvätt som gällde (igår alltså) och idag älskar jag mitt hår. Nu är det smutsigt men känns ändå renare än någonsin förut! Jag har aldrig låtit tyngden av smutsigt hår komma ut i längderna eftersom jag behövt tvätta håret så ofta för att jag haft fet hårtbotten. Jag har alltså alltid kopplat ihop smutsigt hår med fet hårbotten. Idag känns håret tungt och känns som att det är dags att tvätta men hårbotten är konstigt nog helt okej. Lite fet men inte alls som förut. Ska låta håret vara som det är idag och imorgon blir det en sista-schamponering som gäller eftersom jag ännu inte gjort en.

En liten sammanfattning av min första vecka bara

Ska införskaffa en svinborste och testa med havretvätt någon dag.

• RiNan

Nu har jag lite funderingar på schampon. Finns det något naturligt schampo som man kan använda och som är bra? Mitt hår börjar kännas helt okej och eftersom jag i grund och botten gör detta av utseendefixerade själ och inte pga gifterna så är jag nöjd med att jag på två veckor gått från att behöva tvätta från varje/varannan dag till var 4e dag. I tisdags körde jag en tvätt och eftersom jag hört delade meningar om sista-schamponering och bikarbonat så körde jag med vattenblandad bamse schampo och ÄVC sköljning, igår gjorde jag inget och i morse var mitt hår rätt flott så jag masserade hårbotten i duschen och nu är det fint igen. Imorgon ska jag köra en tvätt men jag ska iväg på kryssning och har ingen vidare lust att dra med mig bikarbonat och äppelcidervinäger Nu har jag lärt mig om balsamtvätt och vattentvätt som jag kommer komplettera med men jag skulle vilja hitta en milt och bra schampo som är gjort av endast naturliga ingredienser och som är bra för håret. Existerar det? Och vart kan jag hitta det?

• RiNan

Mamma Freja skrev 2009-11-30 20:49:34 följande:

Åh, idag lyckades ja för första gången få till ett lödder av bikarbonaten!! :D De tog över tre månader innan ja lyckades, men de gick.. :P De kändes nästan schamporent när ja va klar, men kändes också lika tovigt som efter schampo.. Hoppas de blir bra när de e tort.. :)
    Hur gjorde du då?

Jag har börjat tycka att det är krångligt att göra med bikarbonat och äcv. Tar liksom så långt tid att tvätta håret. Mannen protesterar inte mot lukten av ÄCV men nu har jag själv börjat må illa av lukten. Det var blött i luften en dag och när håret blev fuktigt började det lukta. Urk. Och ändå hade jag spätt ut den bra mycket. Är också nyfiken på citron, hur var det man skulle blanda det? Hur många delar citron med hur många delar vatten? Köpte nåt schampo som någon här rekommenderade mig från naturapoteket eller vad det nu heter, för baby? Luktar helt förfärligt men funkar. Dagen efter känns håret rätt gammalt dock men dagen efter det kör jag med en vattentvätt och då ser håret helt tipp topp ut!

Har dessutom kommit på att det är helt ljuvligt att känna tyngden av håret när det är dags att tvätta på riktigt. Hittills under nästan hela mitt liv har jag ju tvättat så fort hårbotten blivit fett och då har ju alltid resten av håret varit fräscht. Nu kan hårbotten se helt okej ut men man känner att håret är tungt. Har nästan alltid det uppsatt eftersom jag inte pallar att ha det löst under denna årstid eller när jag är hemmamamma så jag har inte riktigt koll på om det ser skitigt ut i längderna men det lär det ju göra.

Mitt hår blev förresten väldigt väldigt statiskt av svinborsten. Why? Jag fixar inte att använda den för jag hade problem med statiskt hår redan innan och nu behöver jag bara dra en gång och tjong så står håret åt sidan.
  • RiNan

Mamma Freja skrev 2009-11-30 22:00:40 följande:

Men tar de igentligen så lång tid att tvätta?? T.ex. ägg och balsam tar juh lika lång tid, plus att de ska sitta i och värka ett tag..
    Jag tycker att det gör det. Men inte jämfört med ägg och balsam för det kör jag inte med. Jag jämför med schampo. Blev så krångligt när man har hårtvättsdag och man hade bråttom Men jag funderar på att köra med bikarbonat igen. Började med supermild schampo utan sls när jag skulle iväg och inte pallade dra med mig bikarbonat. Varför vet jag inte

Martina 76 skrev 2009-11-30 22:42:08 följande:
    Om man ska på fest och känner för att styla håret någon kväll - sabbar man då det man byggt upp? Man lär ju behöva använda schampo för att få ur produkterna man haft i håret...
    Ingen aning men jag stylar men inte så ofta dock och känner ingen skillnad. Men sen så gör jag ju inte detta för att jag inte vill ha i mig en massa kemikalier utan för att mitt hår varit i obalans i flera år. Någon som är anti-kemikalier och börjat klara sig bra utan sådana kanske märker mer skillnad? Jag har lite lite spray i luggen varje dag för att håret blitt så sprötigt precis där när hårstråna gått av.
  • RiNan
    zazzza skrev 2009-12-04 20:34:39 följande:
    ok hur ska JAG tvätta meddet eller ska de va som en inpackning?
    Du blandar ut bikarbonat med några droppar vatten och masserar in i hårbotten och masserar en bra stund. Sen sköljer du ur. Avslutar gör du med att blanda 1 del äppelcidervinäger med 10delar vatten eller så använder du dig av citronsaft - sköljer av håret med det och torkar utan att tvätta ur.
  • RiNan

Har ju använt Weledas baby schampo ett tag för att jag tyckte det var krångligt med bikarbonat och så tyckte jag inte att den var svår att få in överallt. Men idag bestämde jag mig för att testa bikarbonat igen och guuuuuuuud så skönt det var! Kändes hur fräscht som helst och nu hade jag fått in en ny snits Sen pallar jag inte efter doften av ÄCV (när det blir blött av regn och så) så jag sköljde med den, masserad in i hårbotten, lät den sitta ett tag och sköljde lite småslarvigt av med vatten för att dryga ut ännu mer.

Men nu funderar jag på en sak. Måste man köra med hårinpackning och sånt ändå fast man slutat med schampo och silikon? Jag har knappt använt det tidigare men nu försöker jag satsa på att få så välmående hår som möjligt. Vad kan jag göra inpackning av och hur verkar det?

• RiNan
    Björnmossa skrev 2009-12-05 20:33:21 följande:
    Man måste inget men ibland är håret lite torrt och då är det skönt att göra en inpackning. Oljeinpackning är kraftfull, då tar du nån olja (tex kokosfett eller oliv) och smetar in i hela håret, låt sitta länge, se till att du har god tid på dig att få bort sen SMT är skön och lyxig, recept lite högre upp. Jag gör så här: tar 1 del honung och mikrar så det blir varmt och flytande, blandar i 1 del aloe vera och 4 delar godkänt balsam. Tycker det är lättare än att värma efteråt. Sen i håret och badmössa eller annat lufttätt runt, låt sitta länge, skölj. Kokosmjölkinpackning får nån gärna berätta om för den har jag inte koll på.
    Men hur är det med oljeinpackingar och sånt? Olja täpper ju till porerna så hur funkar det med olja i hårbotten menar jag?
  • RiNan
    Whintra skrev 2009-12-05 21:14:14 följande:
    Vegetabilisk olja täpper inte till porerna. Det är mineraloljor som gör det.
    Aha. Det visste jag ju men någonstans i bakhuvet sa en röst att olivolja täpper till porerna men det gör det ju inte.

Blir man inte fet i skallen av att gojsa in sig i olja?
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo