• Cybele

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Det regnade litenär jag var ute tidigare idag och jag fick för mig att det började lukta lite ÄCV - är det någon annan som varit med om samma sak. Hade 0,5 dl till 5dl vatten i min blandning och det kanske var lite starkt?

• Cybele

BlueTopaz - jag tycker inte att det ser dumt ut alls, men ibland spelar det ingen roll att man passar i en stil om man inte själv tycker att det är rätt stil. Å andra sidan när man färgar håret kan man ibland reagera på att det ser så annorlunda ut att man kanske inte riktigt ser hur det ser ut. Det är lätt att säga men kanske vänta ett par dagar till innan du bestämmer? Är färgen permanent?

Jag har inte mycket erfarenhet av blekning/färgning - har bara använt vanliga från affären - men om du testar ljusbrunt med något som tvättas ut efter några tvättar så borde utväxten inte se så konstig ut. (Man ser ut som man har en rakad bena - jag är blond och har haft svart hår)

• Cybele

Taggtroden - bad smoothies, låter intressant! Var hittar jag de recepten?

• Cybele

Muffinstönt - ger vattnet avlagringar i kaffekokaren? I England är vattnet superhårt. Om man har kaffekokare måste man antingen filtrera vattnet eller avkalka den. Det märks också på hur mycket tvål man gör av med (tvålblock, inte flytande) eftersom det går åt mycket fortare i hårt vatten. Fö så tror jag att Göteborg har mjuk vatten.

• Cybele

Man märker det på kaffekokaren om det tar längre och längre tid att göra kaffet. Trpr inte ett par fläckar i vattenkokaren spelar roll. Om vi inte filtrerar vårt vatten, så kan vår täckas av ett mm-tjockt skikt på hela botten. Man kan avkalka genom att använda destillerad vinäger, men andra säger att kaffet aldrig smakar lika bra - tror inte att du behöver vara orolig, som sagt jag tror vattnet är mjuk och jag vet att Partilles vatten är supermjukt.

• Cybele

Sitter här och ångrar att jag gjorde CO-tvätt idag. Håret blev värre än innan, så jag måste konstatera att mitt balsam är fel för mig! BS-tvätten som jag gjorde i torsdags varade i 4 dagar innan jag började känna att håret kändes smutsigt, men nu känns det som sagt ännu värre. Undrar om det varit bättre om jag bara kört vatten?

Jag vill inte ge mig ut och börja köpa balsam bara för att komma på i efterhand att de inte duger, och de innehåller en hel del kemiska saker ändå .... Är det någon här som bara kör BS och WO?

Om någon frågar tänker jag säga att jag råkade ta i för mycket gel idag! :D

• Cybele

Jag har Faith in Nature, seaweed. Mitt hår är tunt och jag antar att det är lite mer känsligt för tunga balsam. Hur vet man att ett balsam har proteiner i sig?

• Cybele

Bluetopaz - sa bra!!!!

Besoker idag samma slakting som jag glomde min ansiktstval hos for tva veckor sen och da bestamde mig for att skippa den samtidigt som schampoot. Tyvarr har jag problem med att fa tag pa ricinolja, sa jag tankte idag att det skulle vara skont att bli ren ordentligt med tvalen, borjar namligen fa lite problem med min hud. Aj vad det sved! Jag maste fa tummen ur och bestalla oljan pa natet, for den tvalen vill jag undvika!

• Cybele

Jag har varit inne pa tva Boots och det visade sig att de haft den i sitt sortiment men att de slutat. :(

Kan kopa fran Pukka - det ar dar jag skall kopa min jojobaolja.

• Cybele

Mamma Freja - tack, det skall jag testa ikvall, maste forst klura ut om jag skall beratta vad jag skall gora med min slaktings honung eller om jag skall smyga lite ... ;)

Honung och BS fungerade jattebra i mitt har men da har ju mitt balsam visat sig vara riktigt daligt!

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo