Inlägg från: RedTopaz |Visa alla inlägg
  • RedTopaz

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

RiNan skrev 2009-11-12 13:15:22 följande:
    Halloj. Jag är inte det mista insatt i denna tråden förutom att jag kikat in här lite nu och då och kan inget om att tvätta håret utan schampo heller men det kan vara något för mig. Har ni lust att dela med er lite över era erfarenheter med att inte använda schampo? Vad använder ni istället? Varför började ni med detta? Vad är resultatet? Jag börjar bli tokig på mitt hår och alla dessa schampon som bara gör allt värre. Är torr i håret men blir fet i hårbotten snabbt. Använder jag schampo mot det feta blir håret ännu torrare och använder jag något mot det torra blir hårbotten fetare snabbt. Duschar jag mig på kvällen så känns håret ofräscht på morgonen och börjar se flottigt ut och ändå försöker jag låta det gå 3 dagar mellan tvättningarna. Kan detta vara något för mig???
    Låter precis som jag! Det blir långsamt bättre med håret och hårbotten har helt klart blivit bättre- mer normaliserad.
    Jag har no poo:at i ca 1 månad.

Har provat ägg och bikarbonat och det funkar men luktar blä och det är inte så kul att behöva skölja håret i kallt vatten i duschen.
    Jag har gått över till att tvätta med neutral balsam och lite lite bikarbonat i. Tänkte försöka mig på att skölja med kallt citronvatten efter istället för ÄCV.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • RedTopaz

Mitt hår är statiskt... vilket det inte brukar vara. Tycker det känns väldigt konstigt med tabke på att jag bara har balsam i håret!
    Fler som är statiska?

• RedTopaz
    Taggtroden skrev 2009-11-12 22:17:01 följande:
    Jo, vad du än tvättar med så ska du skölja med ÄCV efteråt
    Eller citronvatten om man kräks av doften på ÄCV ;)
  • RedTopaz

ren bikarbonattvätt eller ägg/ balsam med ca 1 msk bikarbonat två gånger är förresten det samma som två gånger med "sista schampo".

När jag sköljt med citronvatten har jag pressat ner en lite större klyfta i 1 liter svalt vatten och hällt långsamt över håret i duschen.

• RedTopaz

Jaaa.. kanske ska man tvätta med ett sista schampo en gång och se om det blir skillnad? Har köpt Apolivas i reseförpackning.

Tjoflöjt vad det skrivs i tråden nu!!

• RedTopaz
    Whintra skrev 2009-11-15 18:33:04 följande:
    Apropå deo så rekommenderar jag Rosenseriens. Den är kanon! Dyr men väldigt dryg. Björnmossa skrev 2009-11-15 15:22:30 följande:
    Jag har testat den i ett par veckor nu efter rekommendation och den är fenomenalt bra!!!
    Var tidigare tvungen att ha antiperspirant med alkohol för att inte lukta men sedan jag började med rosenseriens svettas jag i princip inte längre... jättekonstigt!!
  • RedTopaz

Jag klippte av mig håret idag så nu har jag page. Men som ni redan varnat för så var det ju ingen idé att berätta om balsammetoden...

Hon köpte att jag bara tvättar med balsam och därför inte ville ha hårtvätt eller produkter i håret.
    2 sekunder senare tar hon fram en balsamspray från tigi och sprayar i håret... suck..  Jag orkade inte ens säga något så det blir tvätt med apolivaschampo i morgon.

Hoppas att balsammetoden fortfarande funkar nu med mitt nya korta hår.. (att det inte blir för tungt alltså)
    Känns skitkonstigt men håret var så förstört av alla blekningar i längderna att det bara klistarade ihop sig när alla silikoner försvann och det blir mindre fint på ett redan väldigt tunt hår.

*sörjer*

• RedTopaz

Jag har en fråga.

Jag har fått hem Cassia, katam och henna och har provfärgat på hår från hårborsten.
    Bäst resultat fick jag med cassia + några få procent katam (blir lite för gult med bara cassia)

Har nu rört ihop smeten med citron och den ska står över natten.
    MEN när jag sätter i den, hur länge ska den då sitta i?? Hittar inte svar på det någonstans!

• RedTopaz
    Denebola skrev 2009-11-18 21:44:40 följande:
    Vad är katam? Och ska inte cassia var ofärgande?
    Katam är typ som en mildare variant av indigo. Det ger men mer brun-grå färg.

Cassia färgar inte håret om det inte är väldigt ljust som i mitt fall. Det ger en guldigare nyans på oss superblondisar.
  • RedTopaz

Ingen som färgar sitt hår med henna och kan svara på hur länge klegget måste sitta i????

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo