Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Usch, jag har gett upp för att hitta något som hjälper mot mina torra händer... hela händerna är alldeles fnasiga och de spricker lite nu och då och rinner blod och håller på varenda dag. Har provat med vanliga handkrämer, olivolja, aloe, kokosfett och jojobaolja men inget hjälper mer än de kommande 10 minutrarna, sedan är det som vanligt igen :/ Kokosfett är dock det jag trivs bäst med för det går rätt snabbt in i huden och kladdar inte så man kan smörja oftare med det iaf.

• Taggtroden
    Denebola skrev 2010-01-12 13:37:19 följande:
    Nu känner jag att jag är väldigt insnöad på Lush, men har du testat deras grejer? Jag köpte en Handy Gurugu till min syster i julklapp och var tvungen att tjuvtesta lite ;) Huden blev jättelen. Helping hands ska enligt deras utsago vara väldigt bra för torra och nariga händer.
    Aha, nä jag har inte testat deras faktiskt! Får ta och göra det kanske... alltså visst blir händerna mjuka och lena av tex jojobaolja, men det går över snabbt och då blir det samma visa igen, skulle behöva smörja in mig minst en gång i halvtimmen om händerna ska hålla dig o- såriga...
  • Taggtroden
    Cybele skrev 2010-01-12 13:00:21 följande:
    Jag trodde att kokos var ett torrt fett så bättre om man har fet hud? Det som är skönast med aloe veran/shearsmörsoljan är att effekten känns länge, speciellt på handryggen. (fingrarna på insidan handen är fortfarande så fnasiga att jag inte kan uttala mig om dem, men jag jag var på väg att få 4 torrsprickor som alla gått tillbaka). Det hände aldrig förra året när jag försökte använda handkrämer! Det är kombinationen aloe och olja som hjälper mig, inte var och en för sig. Tråkigt om du inte hittar något som kan passa - det är så många saker som är tråkiga om inte händerna är i bra form!
    Ja jag vet inte vad det är, men just kokosfettet funkar bäst, även om det inte funkar så bra heller egentligen. Aloe vera tycker jag torkar ut huden men tillsammans med en olja kan jag tänka mig att det skulle ge bra resultat :) Just sheasmörsolja har jag inte testat att blanda med (har testat oliv, jojoba, solros och tistelolja både tillsammans med aloe och för sig).
  • Taggtroden
    Pormoicheia skrev 2010-01-12 15:04:12 följande:
    Testa att kissa på dem
    Hahahaha
    RiNan skrev 2010-01-12 15:34:55 följande:
    Har du skrubbat lite då? För att fukt ska kunna tränga in ordentligt måste döda hudceller etc tas bort så att de inte "är i vägen". Sen kan du smörja in händerna på kvällen och sova med ett par fingervantar. Så gör man ju med fötter så varför skulle det inte fungera på händer
    Åh jag har faktiskt inte vågat skrubba dem, för minsta lilla jag kliar så börjar jag blöda... men jag ska nog testa!
    Björnmossa skrev 2010-01-12 16:07:09 följande:
    När läpparna blir så brukar jag ta honung, om jag inte har nåt bra cerat hemma. Det blir en klibbig hinna först men man får hålla ut. Värt att prova kanske?
    Läpparna har jag inga problem med, där funkar jojobaolja skitbra!
  • Taggtroden
    Denebola skrev 2010-01-12 16:55:29 följande:
    Om du testar något riktigt milt då? Som den här? Peeling för känsligt ansikte Ta 2 dl kokos och kör det i en matberedare så att det blir som mjöl, sedan tar du och häller över lika delar ricin- och olivolja och låta det mjuka upp kokosen. Har du väldigt torr hy kan du ta 70% sheasmör och 30% ricinolja. Förvarar du det i kylskåp i en burk så håller det ett tag.
    Tack!! Ska köpa kokos så ska jag prova den nån dag!
  • Taggtroden

Usch nej, honung är i princip omöjligt att få in i håret som det är! Jag blandar ut det med myyycket vatten (2-3 dl kanske?) när jag tvättar med honung! Ett plus när man tvättar med honung tycker jag är att avsluta med ÄCV för håret blir så o- blankt av honungen för mig.

Har förresten tvingat maken att ta ett kort på mitt hår nu innan han for på jobbet, han hade bråttom så det är en ostylad bild med mig i mjukiskläder, men den ligger i galleriet om nån vill kika... vet inte hur man lägger in den i tråden

• Taggtroden

Det funkar inte för mig, tror jag... :( Syns ingen bild när jag väljer "klistra in" i alla fall...

Men tack för berömmet

• Taggtroden

Tackar tackar!
    Jag nöjer mig nog med att ha bilden i galleriet

• Taggtroden
    Sagalin skrev 2010-01-12 19:24:46 följande:
    Jättefint hår och väldigt långt!
    Tack! Jo det är väldigt långt, blir alltid lika förvånad när jag ser det på bild, det känns inte alls så långt! Men nu ser jag i alla fall att jag har lite marginal att ta av, skulle behöva klippa bort en dm längst ner som är så slitet...

Ni andra, ser ni också en ganska tydlig gräns på ert hår där det bara är "no pooat" hår och håret som innan schamponerats?
  • Taggtroden

Jag har också börjat blanda BS och honung, bara BS tror jag sliter onödigt på håret, det kändes så och jag upplever det finare nu när jag blandar ut det :)

Nä det är ju sant, men jag tycker också att jag har så mycket färre kluvna hårtoppar :) 

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo