Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Jag har min ricinolja inne på toaletten... kanske ska förflytta den till kylen! När jag har köpt på apoteket har de gått in på lagret för att hämta så där vet jag inte hur den förvaras, men den har inte varit kall när jag fått den. På hälsokosten och Grön gåva står den framme i hyllorna...

Har börjat smörja ansiktet med tistelolja (har förut bara använt den i OCM och skrubb) och den funkar hittills väldigt bra :)

• Taggtroden

Mamma Freja skrev 2009-12-29 15:05:28 följande:

Ja trodde ja skulle bli galen när ja såg rubriken till en kort artikel i Vi föräldrar nr 12 2009: Ny trend: "Tvätta INTE håret" Artikeln e inte mycke bättre den.. De märks juh tydligt att skribenten e partisk, inte har en aning om vad det handlar om och så låter de som att vi tillhör en sekt som luktar illa.. "Den nya trenden heter "No poo" och är en förkortning av "no schampoo". Anhängare av den påstår att håret blir mycke vackrare och mår bättre av att inte tvättas. De menar att med regelbunden hårtvätt och användning av diverse hårprodukter som schampo, balsam, inpackning och så vidare, rubbas hårets och hårbottnens naturliga fettbalans och håret blir tort och frissigt. Att låta bli schampoanses ge håret tillbaka dess naturliga fettbalans. Det ger på sikt starkare hår eftersom blodcirkulationen i hårbotten kommer igång när den får vila från kemikalier (Källa: Må Bra)"
    Men fy! Vilket dålig journalist som författat det där! Undra hur ursprungsartikeln i Må bra såg ut? Skulle vara intressant att läsa den...
  • Taggtroden

Jag har ofta jojoba i hårtopparna om de ser slitna ut eller känns torra, och det funkar jättebra. Brukar ha jojoba i OCM också samt andra inpackningar.

Håller med mamma freja att du kan ju gå tillbaka ett tag med vissa produkter. Jag tvättar mig med duschkräm ibland, men oftast olivtvål nu för tiden. Ibland olivolja. Annars kan du ju köra CO ett tag om sådan tvätt funkar bra på dig. Testa tex bikarbonat då och då för att inte glömma bort tekniken och finslipa på den de gånger du provar andra no poo metoder.

• Taggtroden

Titrania: Jag tycker att de dagar jag är ute på byn eller jobbar så blir håret snabbare fett. Jobbar ju med barn och ungdomar och leker och så en hel del så har man utsläppt hår så blir det fett mycket snabbare. Har inte märkt något samband med mössor i alla fall...

• Taggtroden
    Mamma Freja skrev 2009-12-29 21:33:33 följande:
    Ja kan inte hitta galltvål någonstans.. :( Kollat tvättmedelsandelningen och städavdelningen.. Kollar ja helt fel??
    På "mitt" coop forum så finns galltvålen bland vanliga tvålar och schampoon och grejer. Stod och kollade på den för bara ett par timmar sedan
  • Taggtroden
    Cybele skrev 2009-12-29 22:04:19 följande:
    Taggtroden - måste fråga om din och syrrans julklappar blev uppskattade?
    Oh ja det blev dom! Tror att mammas man blev gladast, han som älskar att bada och så!
    Det de blev gladast för var nog att vi lagt ner tid och arbete och gjort allt själva
  • Taggtroden

Jag har märkt att jag inte alls tycker att duschkrämer och shamopon luktar gott längre. När maken är nyduschad och tycker att han luktar så gott så rynkar jag på näsan... och när han vill att jag ska lukta på nån duschkräm som han köpt så tycker jag bara att det luktar kemikalier. Huvva!

• Meddelande borttaget
  • Taggtroden
    Björnmossa skrev 2009-12-30 13:56:10 följande:
    Har du köpt den nyligen? Jag kollade Coop där jag köpte min förra men de verkar inte sälja längre =/
    Jag köpte den på coop för en månad sen eller kanske lite mer. Men jag har istället bara sett den på coop, varken Willys eller ICA har den.
  • Taggtroden
    Villa Nordåker skrev 2009-12-30 21:30:31 följande:
    Vilken olja är bra till ansiktet om man har tendens till att få finnar/pormaskar men även en ganska torr hy?
    För torr hy tycker jag personligen att olivolja är den absolut bästa! Jojobaolja kan också funka, men för mig funkar den bäst på sommaren, vintertid är den inte tillräckligt fet.
    Tistelolja är verkligen jättebra mot finnar och blemmor samt om man har stora porer, har bara använt den en vecka men märker redan att den funkar bra.
    Ska själv börja testa att blanda oliv och tistel för att se hur de fungerar ihop :)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo