Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Hypnotica skrev 2010-01-22 19:11:16 följande:
    Tänkte förhöja stämmningen i tråden ytterligare: Detta utspelade sig för ungefär 3 år sedan, då jag aktivt hade börjat spara ut håret och testa olika tvätt- och behandlingalternativ. Det blev mycket kökshäxeri med olika matprodukter i allsköns blandningar som jag glatt kletade in mig själv i. Min stackars sambo hängde dock inte alltid med i svängarna: Vi hade ätit köttfärssås till middag en kväll och det hade blivit över en slatt. Det var lite för lite för att det skulle vara värt att frysa in, så min sambo frågar mig (på fullaste allvar, ska tilläggas): - Du, ska jag slänga det här eller vill du ha det i håret?
    Haha

Påminner om en gång när min sambo kom hem från jobbet och jag stod och fixade mat. Han började prata om att han var hungrig osv och först efter en stund gick det upp för mig att han inte fattade att jag lagade mat, han trodde jag höll på med en ny inpackning.
  • Björnmossa
    Pyl skrev 2010-01-23 11:21:15 följande:
    Nu har jag no pooat i en månad. Går upp och ner. Vissa dagar är håret fin-fint. Andra dagar ser det väldigt flötigt ut. Efter BS är längderna otroligt rufsiga och torra - som svinto typ. Kanske jag gör fel när jag masserar? Innan jag började skrev jag och frågade här om No poo funkar på tunt hår. Jag fick då rådet att börja med no poo men att jag skulle ha tålamod. Väldigt sant måste jag säga! Det är lite lurigt detta, att lära känna sitt hår. Ibland blir räcker det att man masserar lite mindre för att håret ska se otvättat ut har jag märkt så det krävs så lite förändring. På tal om det här med massage. Jag tycker att jag blir lite öm i hårbotten. Känner inte ni så? Kanska jag tar i för mycket : P. Nu har jag kanske hittat mitt tvättsätt. Jag har gjort en egen hårtoning som jag blandar med balsam och masserar in och sköljer av. Avslutar med ÄCV och har t.o.m lärt mig att skölja med kallt vatten brrr! Tycker dock att hårbotten ser lite blank ut? Är det pga ÄCV tro?
    Torrt rufs låter som uttorkning i mina öron. Tar du väldigt mycket bikarbonat eller sköljer du med mycket vatten? Längderna borde inte behöva tvättas så noga. Sköljer du dem också med ÄCV?

Man ska inte massera för hårt och riskera att slita av håret. Med bikarbonat kan du prova att fördela det noga och sen blöta det snabbt med ganska varmt vatten. Då blir det tvåligt, ibland löddrigt, och lättare att använda.

Prova att göra nån sorts inpackning. Jag älskar BS men det kräver nästan en SMT mellan varven. En CO återfuktar på ett annat sätt. Du kan ju också ha lite godkänt balsam i längderna efter bikarbonatet, det har jag ibland.
  • Björnmossa
    Heldiggrisen skrev 2010-01-23 14:32:18 följande:
    Är det någon här som arbetar inom vården? Jag tycker mitt hår blev så annorlunda (fett, "ofint") nu när jag började rätt ofta inom vården. Undrar om det kan vara pga ofta handtvätt + sprit på händerna, som kommer i håret även efter att händerna har torkat.. Eller?
    Prova sätta upp det och inte röra på en hel dag och se hur det blir?

Om det är ett tungt arbete kan det ju hända att det helt enkelt är svettigt.
  • Björnmossa
    Heldiggrisen skrev 2010-01-23 15:58:24 följande:
    Nej, det är inte tungt på det sättet. Ska försöka inte ta på håret, för jag misstänker att det kan vara "dåliga saker" jag får i håret.
    Ofta är det ju så. Blev besviken en gång för att lyckad tvätt "gick ur" så snabbt men kom på att det förmodligen berodde på att jag gick och kände på mitt lena, fina hår hela tiden
  • Björnmossa
    Pyl skrev 2010-01-23 16:12:16 följande:
    Jag har gjort så att jag i duschen tar bikarbonat direkt i hårbotten utan att blanda ut det innan. Sen har jag huvudet lite under duschen och masserar runt, fortsätter massera med huvudet utanför duschstrålen. Är det så du menade att jag skulle göra? Det är svårt att bara massera hårbotten utan att få med längderna tycker jag, men det kanske är en träningssak. Kommer inte ihåg om jag haft i ÄCV efteråt eller om jag bara använt ÄCV efter CO. När jag använder ÄCV sköljer jag hela håret+hårbotten då.
    Varmvattnet gör att det blir lättare, tycker jag. Det låter bra, du tar väl inte för mycket bara?

Tror vi har hittat boven: du bör absolut ta ÄCV efter bikarbonat, det är mycket viktigare än efter balsam!
  • Björnmossa
    Pyl skrev 2010-01-23 16:28:44 följande:
    Ok jag testar imorgon. Då ska jag mäta och ta ca 2 tsk, är väl lagom? har nästan axellångt hår, men väldigt tunt med fina hårstrån. Sen ska jag akta längderna och ta ÄCV vinäger efter + balsam i topparna.
    Låter jättebra, rapportera efter!
  • Björnmossa
    Taggtroden skrev 2010-01-23 16:49:44 följande:
    Ja ÄCV gör susen för hårbotten tycker jag! Me jag tycker också att håret blir lite frissigt om jag tar BS direkt i håret. Tycker det blir bättre att blanda ut det med vatten innan, men det handlar nog om tekink också skulle jag tro... ;)
    Sant, rör man ut det i vatten är det lättare att fördela jämnt. Får man en klump på ett ställe blir det lätt torrt där.
  • Björnmossa
    Pormoicheia skrev 2010-01-23 22:33:40 följande:
    Jag ska redovisa lite lätt om kemikalier i vår vardag och tänkte sammanställa ett enkelt litet häfte med "nybörjarinformation" om no poo och annan naturlig skönhetsvård för dem som är intresserade. Jag har tagit med allt som står med i ts till båda ursprungstrådarna (fast lite omformulerat). Men är det något annat någon tycker är viktigt att ha med? Hur var det med den där bakpulver/citronmasken, skulle man låta det bubbla klart innan man kletade in det i ansiktet eller skulle man vara så snabb som möjligt med att ha det i ansiktet så det liksom fick bubbla klart "på plats"? Jag ska sammanställa en liten oljelista (både för vegetabiliska och eteriska oljor) samt en liten lista på de vanligaste skafferivarorna och vad de är bra för, saker att tänka på m.m. Men behövs något mer? Det är väl egentligen inte så mycket mer än ägg, honung, ÄCV, citron och bikarbonat/bakpulver som används va (förutom olja då)?
    Jag gör scruben på askorbinsyra ibland.
    Aloe vera kanske?
    Havretvätt.

Apropå, var det nån som testade citron-/askorbinsyra + vatten istället för ÄCV?
  • Björnmossa
    Hypnotica skrev 2010-01-23 23:20:10 följande:
    Jag har testat citron + vatten istället för ÄCV och jag märkte ingen större skillnad på de båda.
    Tänker på citronsyrapulver som man har till saft eller vad det är, det var diskussion tidigare om det kunde funka. För som du säger funkar ju själva citronen.
  • Björnmossa
    Denebola skrev 2010-01-24 00:35:37 följande:
    Jag har testat citronsyra+vatten, har inte tänkt på att det fungerar sämre än ÄCV. Helt luktfritt, dessutom.
    Vilka proportioner blev det till slut?
  • Björnmossa
    Denebola skrev 2010-01-24 00:57:30 följande:
    Öh... lite pulver i en halvliter vatten? :P Kanske ett par teskedar. Höftar bara.
    Hehe, okej, tack. Ska prova lite snart.
  • Björnmossa
    Pyl skrev 2010-01-24 17:01:01 följande:
    Nu har jag gjort ett nytt försök med BS. Det blev mycket bättre denna gången. Jag blandade ut bikarbonaten med vatten i en gammal balsamflaska och aktade längderna. Avslutade med ÄCV. Håret blev inte alls så ruffsigt som tidigare. Lite trassligt och torr i topparna, men det beror nog på att det är så slitet. Tackar för hjälpen! Nu har jag beställt henna och indigopulver härifrån helenashenna.se/ också. Ska bli kul att experimentera med färgerna lite. Har inte hennat sedan jag gick i högstadiet. Köpte då brun henna från nån hälsokostbutik och blev alltid besviken för att det aldrig blev så brunt som jag ville. Trots att jag blandade i kaffepulver. Hoppas att det inte blir samma nu för även om jag tycker det är rätt fräckt med oranget, så klär jag inte i det. Jag tänkte göra så nu att jag har i mer indigo i underhåret så att det blir lite mörkare. Har för mig att det ska vara ett knep för att få håret att se tjockare ut...
    Härligt att det blev resultat! Gör en oljeinpackning i topparna så får du säkert ordning på dem med!
  • Björnmossa
    Denebola skrev 2010-01-24 22:06:33 följande:
    Skulle det funka med askorbinsyra i stället tro?
    Svärmor säger att det är samma men jag vet inte om hon menar att det är samma ämne eller om hon menar att det kan användas lika.
  • Björnmossa
    Taggtroden skrev 2010-01-26 19:27:37 följande:
    Någon som har tips på djuprengörande masker? Har testat både OCM, citron/bakpulver- masken och aspirinmasken men alla de tre lämnar kvar pormaskar hos mig, även om man får slät och fin hy :)
    Tycker ricinscruben är överlägsen mot pormaskar men den har du väl testat antar jag
  • Björnmossa
    Sagalin skrev 2010-01-26 19:08:50 följande:
    När man tvättar med BS, sköljer man först ut det med vanligt vatten och sen eftersköljer med ÄVC+vatten?
    Japp!
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo