Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

RiNan skrev 2010-01-10 23:40:50 följande:
    Blev inte så bra. Känns tungt och eländigt. Vet inte om det är att jag inte lyckats få bort allt från topparna ordentligt eftersom de ser stripiga ut men noggrannare kan jag nog inte skölja. Tycker mitt hår känns helt super efter tvätt med bikarbonat och äcv. Allt annat jag provat känns bara sämre. Konstigt. Men jag ska ge det en till chans Kan ni komma på något annat som är bra för håret och hårbotten, som en inpackning, som inte påverka så mycket i övrigt? Mitt hår känns nästan fett nu.
    Hade du duschmössa eller nåt på? Hur länge satt det i? Sköljde du ordentligt?

Väldigt konstigt det där med att det brände. Det fattar jag inte.
  • Björnmossa
    RiNan skrev 2010-01-10 23:51:17 följande:
    Det brände på vissa punkter. Kanske hade någon irritation i hårbotten men det är inget jag märkt av tidigare. Jag lät inte det sitta så himla länge, ca 1 timme. Hade plastpåse och handduk. Sköljde noga men kanske inte tillräckligt då. Men jag sköljde och masserade i säkert 5-10min, tills mina armar nästan började göra ont Det med bränningen kan jag stå ut med men jag blev besviken på att det inte kändes så underbart som jag hade föreställt mig att göra. Alla pratar om hur mjukt deras hår blir men mitt kanske är rätt mjukt redan? Har rätt fin och glansig kvalité så det kanske inte går att bättra på så mycket efter en omgång? Önskar att det inte kändes så tungt och fett dock. För drar jag med handen genom håret känns det rent men ändå som gammalt fettigt hår känns. Går inte att beskriva.
    Konstigt märke på aloe, balsam, honung?

Jag tyckte inte det var nåt speciellt i början, det har kommit senare... vet inte varför.
  • Björnmossa
    Swimpy skrev 2010-01-11 20:57:23 följande:
    Först vill jag be om ursäkt att jag inte läst alla TS och all info, det är helt enkelt för mycket att läsa utan att veta VAD jag borde läsa om. Jag tvättar mitt hår två gånger per vecka nu, första dagen är det fint och sen blir det uppsatt oftast eftersom det ser stripigt/fett ut vid hårbotten och väldigt hängigt. (har mkt självfall och antydan till lockar, men det syns bara första dagen innan jag borstar ut det) Håret kan ofta vara stripigt och fett upptill men se torrt och poröst ut nedtill. Vilken metod passar sånt hår bäst, vad rekommenderar ni att börja prova med? (sen ska jag inte störa med dumma frågor utan läsa mig till allt, men just nu känns det som för många metoder för att välja en, när det inte verkar finnas något tabell för vad som funkar för vilket hår) Är så tacksam för svar, vill så gärna "go no poo" men vet inte vart jag ska börja!
    Jag säger också TESTA... tycker själv att balsammetoden är svårt och rekommenderar bikarbonat, men alla har lätt för olika saker!

Om du har torrt hår ska du nog prova en inpackning för att få bukt med det (antingen med olja eller en SMT som i första tråden) men börja med en vanlig tvätt.
  • Björnmossa
    Titrania skrev 2010-01-11 21:23:38 följande:
    Hej och välkommen till oss Swimpy, kul att fler "hittar hit" Tänkte bara fråga er tjejer, med allt snack om mineraloljor och liknande... vad tror ni om www.tikei.se? Första gången jag läste om det blev jag väldigt nyfiken och tyckte det lät bra, men nu är jag osäker...
    Mineralsmink är super, inte alls samma som mineraloljor. Mineralsmink innehåller inget fett som kläggar igen porerna utan utnyttjar ansiktets egna oljor. Huden blir inte sämre, snarare bättre och det funkar som solskyddsmedel också.

Jag använder Everyday Minerals men det finns många märken som är bra. Priset kan variera så ett tips är att kolla runt på sminkbloggar och läsa recensioner.
  • Björnmossa
    Lilja84 skrev 2010-01-12 01:41:22 följande:
    Oavsett vilken metod ni använder er av , hur ofta tvättar/rengör ni ert hår? Jag ligger på 3-4 dagar i sträck utan rengöra håret  i dagsläget . Hur långt i mellan tvättarna är det optimala , jag menar även fast man tvättar håret med dessa metoder så sliter väl det också ?
    3-4 dagar här också. Mer om man inte räknar havretvättar och SMT-inpackningar som tvätt.

Jag antar att det optimala är att tvätta så sällan som möjligt. Vad det innebär varierar nog för var och en. Man får prova sig fram.

Själv funderar jag på att börja skölja håret med vatten dagligen och se om det hjälper så att fettet inte byggs på. Men kanske väntar med det tills nån varm vecka vid kusten i sommar
  • Björnmossa
    Lilja84 skrev 2010-01-12 02:09:37 följande:
    Ah , okej . Nu till dumma fråga nr 3 , vart köper man svinhårsborstar ?
    Kicks och Åhléns har.
  • Björnmossa
    Magrat skrev 2010-01-12 09:21:41 följande:
    Nja, vatten torkar ju också ut (om än mindre än rengöringsprodukter) så sebumproduktionen hålls i gång om du sköljer håret ofta. Det är nog bättre att rengöra ordentligt men försöka sprida ut tillfällena. Sätt upp håret, knyt en sjal runt om eller något liknande dagen innan tvätt om du tycker det ser ut som om det börjar bli fett.
    Jag är ju inne på att hårbottnen borde funka som resten av huden. På andra håll gäller det att pytsa ut lagom med vatten lagom ofta.
  • Björnmossa
    Taggtroden skrev 2010-01-12 12:40:35 följande:
    Usch, jag har gett upp för att hitta något som hjälper mot mina torra händer... hela händerna är alldeles fnasiga och de spricker lite nu och då och rinner blod och håller på varenda dag. Har provat med vanliga handkrämer, olivolja, aloe, kokosfett och jojobaolja men inget hjälper mer än de kommande 10 minutrarna, sedan är det som vanligt igen :/ Kokosfett är dock det jag trivs bäst med för det går rätt snabbt in i huden och kladdar inte så man kan smörja oftare med det iaf.
    När läpparna blir så brukar jag ta honung, om jag inte har nåt bra cerat hemma. Det blir en klibbig hinna först men man får hålla ut. Värt att prova kanske?
  • Björnmossa
    Taggtroden skrev 2010-01-12 19:37:35 följande:
    Ni andra, ser ni också en ganska tydlig gräns på ert hår där det bara är "no pooat" hår och håret som innan schamponerats?
    Allt mitt är no-poo vid det här laget skulle jag tro, har hållit på i två år och har 2-3 decimeter. Synd att man inte dokumenterade mer.
  • Björnmossa
    Poloc skrev 2010-01-12 23:15:23 följande:
    Apropå mineralsmink: är det någon av er, som testat det, som har riktigt torr hy ? Någon märke som ni tycker funkar trots torr hud ? (Jag tänker främst på någon underlagskräm el dyl.) Fick själv prova mineralsmink hos en bekant för ett par år sedan, men det lade sig i de små rynkorna i ansiktet och resultatet blev att rynkorna såg ut som stora fåror.  :-S  Kände mig som en gammal ödla...  
    Jag brukar göra en OCM innan när det behövs.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo