Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Titrania skrev 2009-12-12 15:38:14 följande:
    Hej Noo 'Pooare! Exprimentlustan föll över mig idag. Tvättade som vanligt med BS (tror jag överdoserade lite idag dock ) och som sist med lite honung i. Håret blev sist gång fantastiskt mjukt, så har beslutat att ha det i varje BS. Men tycker dock att håret känts lite strävt efter ÄCV'n, så idag eftersköljde jag ÄCV'n med lite honung utrört i vatten. Känns mjukt nu, väntar på att det ska torka, och luktar väldigt mycket bättre än ÄCV-doft
    Nejmen jag som tycker att håret blir ännu mjukare med ÄCV - skölj! Vad olika det kan va!
  • Taggtroden
    polkagris skrev 2009-12-12 15:13:50 följande:
    Hej! Vad händer med håret om man använder balsam med mineralolja? Är det lika illa som med silicon, eller är det som ett protein som är ok att använda, om håret klarar av det? Tacksam för svar!
    Hallå! Här har du bra info om mineraloljor: www.lockig.se/
  • Taggtroden
    Taggtroden skrev 2009-12-12 17:42:50 följande:
    Hallå! Här har du bra info om mineraloljor: www.lockig.se/
    Du kan också kolla på rubriken "ingridienser" och klicka vidare på silikoner om du vill läsa om det också :)
  • Taggtroden

Jag gör som Magrat och det funkar jättebra! Jag fryser när jag duschar hur hett vatten jag än har. Tycker att vattnet är hett men fryser ändå, jättekonstigt. Men jag klarar inte kallvatten, så jag duschar bara över håret precis på slutet också...

• Taggtroden

Jag och syrran håller som mest på att göra egna julklappar! Vi har gjort badbomber (de måste stå någon eller ett par veckor för att torka så ska man göra dem innan jul så är det i sista sekunden idag skulle jag tro!) badsmoothie och eget schampoo som vi ska ge bort. Och även badsalt och så har vi i fredags gjort tvålar!
    Vi köpte tvål- block på panduro och smälte ner, tillsatte lite jojobaolja och solrosolja och lite doftblad (sådana man kan köpa i en påse som man har i en korg som luktar gott typ) och så eterisk olja som luktar gott :)
    Det blev bra faktiskt!

Har man inte panduro i närheten där man bor eller inte kan få tag på sådan färdig tvålmassa så kan man säkert köpa vanliga enfäragde tvålar utan så mycket lukt på hälsokost eller så och smälta ner också!

• Taggtroden

Blev inget kokosmjölk för mig, hittade så mycket kokosfett hemma så jag slängde in det i håret. Tvättade med bara vatten först. Sedan var jag ut en sväng för att vädra lite grejer hemma och när jag kom in igen så var håret som stela isbitar, fast att det var typ torrt från vatten. Haha!

Sitter nu med SMT och hoppas att resten av kokosfettet ska åka ur.

• Taggtroden
    Titrania skrev 2009-12-13 20:45:25 följande:
    Får en väldigt kul bild framför mig
    Haha jaa, kan ju tillägga att jag har hår långt ner till midjan så det var lååånga isbitar ;)
  • Taggtroden
    Denebola skrev 2009-12-13 21:27:38 följande:
    Istappar? =) Inte så konstigt att du fick ishår av kokosflott, det är ju vad man använder till ischoklad :P
    Hahaha ja precis!
  • Taggtroden

Min syster har anmält sig till en biodlar- kurs i vår samt en KY- utbildning för biodlare så snart kanske jag har två biodlare i familjen (min mamma och hennes man har ju också bin) och kommer ha överflöd med ful- honung som jag brukar få från mamma... vilken innehåller mer nyttiga ämnen men är fulare i utseende så den brukar man inte sälja.
    Vilket no poo- lyxproblem

Men tipsar återigen om att fråga på en lokal butik om de inte kan ta hem honung från närproducenter om det finns. Dom brukar alltid tycka att det är kul om man visar intresse för deras sortiment och för närproducerat. Fick en hel föreläsning om honung och vilka märken som fanns en gång för något år sedan när jag frågade på vårt lokala ICA (hade slut på mammas honung så jag var tvungen att köpa).

• Taggtroden

Ja det förstår jag. Hade jag varit tvungen att köpa min honung så hade jag köpt den billigaste, faktiskt. Eftersom att jag använder så mycket...

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo