Inlägg från: Hypnotica |Visa alla inlägg
  • Hypnotica

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Nu är iofs inte mitt mål att använda bara naturliga produkter (har dock inget emot det, bara det funkar) utan att få så långt hår som möjligt, men jag har exprimenterat med "alternativ" hår- och hudvård i ca 3 år.

Bikarbonat rengör extemt bra. Så bra att mitt skalphår blev alldeles uttorkat. CO/WO-metoden fungerade inte heller, rengör för lite vilket gör att jag får kliande hårbotten och finnar.

Nuförtiden blir det Family Fresh (den i blå flaska). Sambon använder den till kroppen/håret, så vi har iaf minimerat antalet tvättprodukter i duschen. Tvål använder jag inte på kroppen heller.

Hittills har jag använt Coops X-tra som balsam, men de la ner den Coop-butiken jag brukade gå till. Men nu har det öppnat ett Lidl på gångavstånd! Hittade Cien-balsam där (iofs med en silikon lååångt ner i listan på ingidienser, men men...) så där sparar man in bensinen iaf.

Däremot är väl min hårpinne/hårgaffel/Ficcare-besatthet inte den mest miljövänliga....men ack så roligt! (Och att slänga upp hårvideos på YouTube?

Är det någon annan här som siktar på långt hår?

• Hypnotica

gröna hönan skrev 2009-11-01 22:33:20 följande:

Hypnotica: jag siktar också på långt hår, typ midjelångt! (Du har säkert stött på mig på longhaircommunity...) Jag är helt hårbesatt och försöker låta bli att prata för mycket om det med folk som inte förstår. Jag har dock lyckats värva en person på jobbet till att sluta använda schampoo. Själv använder jag bara balsam och ibland honung+balsam att tvätta med och det funkar så himla bra! (Jag kan dock få finnar i hårbottnen om balsamet innehåller protein.)
    Haha, jo - det har jag nog isf (Jag heter detsamma där som här). ;) Jag kan tjöta öronen av folk när det kommer till hår, henna, hårpinnar och annat.

Just nu är mitt hår så långt att det kittlar skinkorna när det är utsläppt. Jag siktar på knäna eller kunna linda flätan ett varv kring huvudet....vad än som kommer först.
  • Hypnotica
    Magrat skrev 2009-11-02 09:27:03 följande:
    Det är jättekul med hårprydnader! Jag har visserligen ingen Ficcare, annars har jag väl det mesta. Samlingen inkluderar nu saker från 60th street, Papadohn, Ketylo, Baerries (inte helt nöjd, tyvärr), Quattro, Queqraft, flexi-8. Ochså har jag ett par beställningar på gång hos Nightblooming. Jag skulle gärna ha lite längre hår, men mitt verkar ha "terminal length" strax under midjan.
    Nightblooming är en pärla...! Min samling inkluderar de flesta, men mest nöjd är jag nog med mina monkthemonk.
  • Hypnotica

Mamma Freja skrev 2009-11-02 14:25:23 följande:

Japp, ja ska ha längre hån.. Än e de "bara" ca. 95 cm. längt och de ska få växa tills de inte vill mer.. Min stackars syster vill ha medjelångthår, men kan inte få längre än strax neranför axlarna.. Frisörerna påstår att hon har "ett sånt hår som inte kan bli långt".. De fnyser ja åt.. Ja har funderat på om de e alla schampo som torkar ut håret, så de går av och att hon inte får längre hår för de.. Hon har ett typiskt skandinaviskt hår.. Spikrakt me tunna, tunna hårstrån.. Hon kan inget göra me håret, för de tar typ 5 minuter så ligger allt platt igen.. De tror ja beror på silloconer och mineraloljor.. Vad tror ni??
    Silikon brukar inte vara en höjdare på tunna hårstrån, nej. Men jag tror i hennes fall att slitage är den stora boven (manuellt sådant då). Men jag tror inte att just hon skulle vara en passande kandidat för CO eftersom det lär bli för mycket fukt.

Jag skulle råda henne att titta över sin arsenal av hårbostar/kammar och börja att sätta upp håret för att skydda det.
  • Hypnotica
    Niccan88 skrev 2009-11-03 08:48:05 följande:
    Tack alla gulliga för info och tipsen!Nu har ja blivit bra mkt klokare. :)Använder min menskopp för tredjegången nu, och kan ju lätt säga att ja aldrig kommer byta tillbaka till tampong!!Äntligen slut me klåda och irritiaton....Va tror ni om detta?? När mitt hår e nytvättat känns topparna+10cm upp tort och slitet, men efter ca en vecka när håret börjar bli lite fett å smutsigt igen, är d bara dom 2 yttersta cm som känns slitna och torra. räcker d att ja klipper de 2cm eller ska ja klippa av allt som känns slitet när d e nytvättat???
    Kokosfett på topparna! Men börja först att testa det på fuktigt hår, tex efter dusch.

Jag använder en hårsalva varje dag innan sängdags på fuktat hår (vanligt vatten i en blomspruta funkar utmärkt) och det har nog i slutänden räddat mitt hår från torrhetsdöden. Nu nämner du inte hur långt ditt hår är, men tänk på att utsläppt hår som blåser omkring och skavs mellan rygg och stol blir tråkigt väldigt snabbt.
  • Hypnotica
    RedTopaz skrev 2009-11-03 22:49:21 följande:
    hmm.. jag skrev ett mess imorse som tydligen inte kom med..Tack för kopp tipsen! Har nu beställt en lady cup i L. Bara för att vi pratade om det kom den förhatade tanten i hela sängen imorse yeeeah! =(Gyn säger att allt har flyttat på sig hos mig, jag har alltid haft en lång tapp men nu är den ännu längre och mer lutad eller något sådant...Men jag provade min diva när sonen var typ 4-5 månader och jag tror att allt dragit sig tillbaka mer nu.Sitter med en SMT i håret (honung, aloe och lush veganese) och lite jojobaolja i topparna (den var närmast i skåpet..) får se om håret ser skumt ut när jag sköljer ur!Jag vill färga håret i en mkt light ask/röd/ blond ton och funderar på att beställa på www.mehandi.com, har inte hittat någon liknande butik i sverige.. eller finns det?Behöver nog blanda cassia med mkt små mängder henna och buxus dioica/ katam (heter vad på svenska?).
    Inte vad jag vet, däremot brukar jag beställa från HennaBoy med tanke på att de finns i UK = snabbare leverans.
  • Hypnotica
    Denebola skrev 2009-11-04 12:14:34 följande:
    Är det någon som har några tips på hur jag kan sätta upp mitt hår? Hästsvans sliter ju om man har det jämt. Jag har hittat hårsnoddar utan metallgrej, visserligen är det en lim/plastfog i stället, så det kanske är same shit.Men grejen är att mitt hår är som längst 30 cm, så flätor eller roliga knutar är inte riktigt att tänka på... Håret går till axlarna men är uppklippt. Jag håller på att glesa ut hårtvättarna, så jag går med fett hår så länge jag står ut när håret inte är nytvättat, och då vill jag gärna ha det uppsatt. Då blir det hästsvans.Finns det andra sätt, har jag bara dålig fantasi eller måste jag vänta tills håret blir längre?
    *skamlös marknadsföring*

Här finns lita av varje, men du kanske får modifiera ett par för att funka för dig.
  • Hypnotica
    RedTopaz skrev 2009-11-04 22:57:13 följande:
    Ok.. Cassia, Katam/ Buxia och Henna från Yemen är beställt på Hennaboy.Ooooh, hoppas att jag lyckas bara... får väl provfärga små slingor i nacken tills jag träffar rätt! Inte billigt dock.. Tack så jättemycket för tipset!!
    Men drygt.

Jag beställer 300 g henna i stöten, vilket brukar räcka mellan 6-9 månader.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo