Jmia skrev 2009-11-01 18:39:09 följande:
Pormoicheia, Taggtroden- tack för de svaren. Jag är mest nyfiken eftersom jag vill försöka minimera användadet av kemikalier men det här är helt nytt för mig och det känns lite komplicerat. Jag hade förstått det som att vissa ingredienser i shampoon och tvålar är direkt skadliga men att inte alla produkter innehåller de ämnena, fast jag tror jag får googla på saken. Kanske är lättare.
Det är mycket att läsa i början men vill du minska ner på kemikalierna så haka på!
Jag vet inte vad som är skadligt om man tänker giftigt, men jag vet ju att händerna blir torra om man tvättar, läpparna av lypsyl osv. Kroppen har ett skyddande fettlager som inte är samma sak som smuts och som man inte vill tvätta bort. Samma sak gäller i håret, starka schampon kan man få torrt hår av och hellre än att torka ut och sen försöka återfukta med inpackning kan man tvätta med något milt från början.
Enligt samma tänk så använder de flesta här olja när vi tvättar ansiktet istället för uttorkande tvålar. Jag har aldrig haft så fin hy, för övrigt.
Google är bra men du får också en bra översikt i tråden jag länkade till i #27 så börja där. Det blir lätt överväldigande i början eftersom alla är så entusiastiska och drar iväg åt olika håll och gräver ner sig i olika sorters fettsyror.