• Miola

SNABB förlossning?

Man blir ju smått nervös när man läser dessa historier...

Mitt första barn kom på dryga 4 h efter första lilla magkänslan. Var fullt öppen när vi kom in på fl och hon föddes på två krystvärkar. Nu har vi ca 45 min till fl. Är i v 35 nu och har hela tiden kännt mig nervös över vad som komma skall. På onsdag ska jag på Aurorasamtal, vilket jag hoppas kunna stilla min oro och kanske ge mig alternativ på vad man kan göra. Har bett om planerad igångsättning men blivit avrådd från flera håll. Vet inte riktigt vad mer man kan göra? Någon som har en idé? Kanske att få en hinnsvepning och vara beredd nära ett sjukhus... eller att få regelbundna kontroller nu i slutet med tillväxt-ul?

• Miola

BebisIAug: Har du diskuterat din rädsla med din bm? Vilka råd har du fått?

• Miola

Låter ju precis som mina farhågor. Jag hade dock ett rätt långt telefonsamtal med en bm på en privat mottagning som stillade min oro rätt mycket. Det hon sa i stort var att min dotter inte kommer få några men om hon är med bara man själv är lugn. Blod och sånt har de inte ont av i den åldern (hur gammal är din första?), utan kommer tycka det är spännande och speciellt att få vara med. Hon tyckte också att jag skulle förbereda mig för att föda hemma OM det mot förmodan skulle bli så, alltså ta reda på vad man gör och hur OCH att man måste ringa ambulans så de kommer och möter upp. Det är sååååå irriterande med vårdpersonal som skrattar åt ens orosmoment. Varför kan de inte bara möta en i den sits man är och besvara det i stället för att skratta bort det ? Ska som sagt på Aurorasamtal på onsdag för att diskutera vad man ska göra in case of hemmaförlossning, och jag ska baske mig inte går därifrån utan ett gäng tips på hur man kan kontrollera när det kan tänkas dra igång. Jag menar, det måste ju finnas kontrollmöjligheter.

• Miola

Bm jag pratade med sa att man skulle säga "kom och sitt här bredvid i soffan så ska du få se att det kommer en bebis snart" till syskonet. Hur de klarar att mamma skriker vet jag inte.... Min dotter fyller 3 i februari.

Tror att det är rätt sunt att oroa sig lite bara man inte oroar sig för mycket. Då blir man nog mentalt förberedd. Hittade detta idag när jag surfade runt:

se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/labourcomplications/emergencyhomebirth/

Nu ska jag ta och packa bb-väskan, så det orosmomentet också är ur världen om bäsan skulle komma i förtid . En telefonlista till alla frivilliga barnvakter har jag också skrivit ut och satt upp på väggen.

• Miola

Hejhej. Nu har jag varit på samtal på Aurora. MYCKET bra! Vi kom fram till att det är ambulans som gäller i första hand när fl startar. Barnvakt får vi försöka lösa på vägen. Bm menade att de absolut inte kör ut en om man kommer med barnet. Dock är det ju inte det bästa om barnet är med i förlossningsrummet.

Skulle det bli så att bebisen hinner komma hemma är det viktigaste att ha varma handdukar och filtar att stoppa om bebisen, lägga den på bröstet och torka av den runt mun och näsa. Sen får man ju hjälp av ambulanspersonalen.

För att jag inte ska oroa mig när det börjar närma sig tyckte hon att min bm på mvc skulle göra kontroller av livmodertappen och när den är mogen kan hon ringa och boka tid för en igångsättning om jag skulle vilja. Jag påtalade riskerna med igångsättning, men hon menade på att en omföderska som haft en lätt första fl har väldigt goda chanser till en lyckad igångsättning.

Så summa summarum känns det oerhört bra att jag gick dit.

• Miola

Tack för lugnande ord, VeronikaK . Hoppas det blir så för mig med.

• Miola
    Tiesto skrev 2009-12-09 19:26:05 följande:
    Min andra bebis föddes efter 1 tim och 30 min efter första känningen. hann inte riktigt förstå var så tidigt på morgonen (kvar över fem) så det kändes som att jag gick och la mig med ett barn och vaknade med två. ska tilläggas att bebis kom hemma i sängen. sov ju liksom. hehe. ambulans 10 min efter att han var ute så ganska smidigt ändå. :)
    Hur lång tid tog din första förlossning? Förstår att det måste vara lite chockartat den tiden på morgonen...
Svar på tråden SNABB förlossning?