• Spartacus

SNABB förlossning?

Min förlossning var väl inte i det extremaste... men jag kom in med nytilkomna värkar, 7 cm öppen och fick gå direkt in till förlossningen. där var jag dock så jävla trött att dom gav mig ryggbedövning för att kunna vila innan krystvärkarna.
    10 cm öppen fick jag bedövningen och vilade i ca 2 timmar innan jag krystade ut min dotter. jag misstänker starkt att hon redan varit född långt tidigare om inte bedövningen hade tagits, men vi gjorde den bedömningen då, dom såg väl hur trött jag var!

nu till saken...

bad om råd från min bm om hur vi skulle gå till väga om den här förlossningen går riktigt fort. Med bedövningen var den förra på 5 timmar, men skulle säkert gå på ca 4 utan, därför vill jag åtminstonde öppna upp för möjligheten att den här ungen riskerar födas hemma eller på väg.

jag har alltås ingen rädsla eller tror att det MÅSTE bli så, men vill vara förberedd.
    men min bm är irriterande i sitt sätt att sänka mig. -men det var ju inte så snabbt, nä jag tror inte du kommer få hemma, och ni har ju ändå nära till bb.

jo, jag är inte helt utanför vad gäller medicin, har läst mina förlossningspappaer och VET ju dessutom hur saker gick till. MEN jag vill ju fortfarande ha råd OM det skulle hända... men hon är omöjlig på den punkten. hon har nåt sätt att försöka lugna ner en fast än man bara vill ha ett enkelt svar på en enkel fråga i alla välmening, men störigt! (som att bli idiotförklarad)

snälla ge exempel på en snabb förlossning och hur man/ni gick till väga! vill ju gärna att sambon ska kunna vara förberedd om detta inträffar eller att ajg åtminstonde kan ge lite guidning?

tacksam för dom tips ni har...

• Svar på tråden SNABB förlossning?
  • sleeping angel

Asså jag hade väl en snabb fl, dottern är född 2 timmar efter vi kom in och mina värkar var inte outhärdliga innan vi kom in men såfort jag kom in så försvann jag in i mig själv.

jag är inte gravid nu men tänker att nästa gång så kommer jag åka in såfort jag får värkar för jag har inte lust att föda i bilen men jag har en kompis som fick sin första nästan så, dom kom in och barnet föddes 5 min senare. Hon säger att OM dom inte hunnit in så skulle hon ha fixar att föda i bilen för allt skedde så instinktivt men hennes sambo kände inte att han hade fixat bebis i bilen.

Men mitt tips är kanske att
    1: programera in förlossningens nummer i sambon mobil och din mobil
    2. åk in vid minsta tecken på att det är på G

Personligen tänker jag be om igångsättning en vecka innan BF om jag får en 2a, men då ska man ha en bra BM, din verkar ju inte fatta, kanske tror hon att du överdriver (ingen vet ju hur länge eller hur intensiva värkar du haft innan du kommit till FL, kanske tror hon att du överdriver och gått med värkar mycket längre)

Men du ska prata med din sambo och vet han om din oro så kanske han kan fatta ett lugn och visa att du ska lita på att han tar dig till fl i tid.

Känner man att man kommer få barn på motorvägen så är det ju 112 så kommer ambulans eller så ringer man polisen och säger "vi kör i 140...eskortera oss för annars föds det barn i bilen"

• Annamamma 83

Det tog 5 timmar för mig med första, från att vattnet gått. ca 4 timmar efter värkar kommit, hade inga förvärkar. Jag tog ryggbedövning när ja kom in till förlossningen.

2 an var helt annorlunda, det tog bara 2,5 timma efter de "riktiga" värkarna kommit igång. (alltså,de etiblerade värkarna eller vad de heter), Men jag fick förvärkar flera timmar innan med detta barn. jag åkte in alldeles för tidigt,just för jag var så uppskrämd av min bm att ja kanske föder hemma.

Nu väntar jag nr 3 och jag kommer inte åka in till förlossningen förän jag inte står ut med smärtan, utan när jag måste ja lustgas!

• nelli08

Jag hade oxå en snabb förlossning.
    Min dotter e född efter 2 timmar från att vi kom in till förlossningen.
    Började med att jag vaknade på morgonen & det kändes som lätt mensvärk, inget märkvärdigt. Men eftersom att jag var i v.39+5 & aldrig varit med om detta innan & inte riktigt visste vad som skulle hända så ringde jag till FL kl 10 för att få råd.
    Så jag sa hur det kändes & om de trodde att det var på G. 
    Bbm sa att det kan kanske vara på g, men vilket fall som helst var jag förstföderska så hon sa att det kommer att ta flera dygn så det var inget att oroa sig för.
    Kl 14.00 fick jag starkare smärtor så vi ringde till Fl igen.
    Då frågade de om vi kunde försöka klocka värkarna.
    Så vi gjorde detta & svarade.. Det är 2 minuter mellan.
    Oj, sa BM sätt er i bilen & kör nu!
    Så vi gjorde det, vi har ju dock 1 timmes bilresa.
    Sista milen stod jag upp i bilen :)
    När vi kom fram var jag öppen 7-8 cm
    & två timmar senare har jag min dotter i famnen :)

Så bara för att man är förstföderska så betyder inte det att det kan ta långt tid.
    Det kan faktiskt gå snabbt.
    & jag som endast kände lite mensvärk på morgonen fick en flicka några timmar senare. Så det sa lixom pang!

Det sägs ju att andra förlossningen får snabbare än den första oftast iallafall.
    Så om det blir fler barn så kommer de väl halvvägs mellan hemma & fl =)
    Skulle jag känna mensvärk den gången oxå så skulle jag nog åka in direkt, för att vara säker på att hinna fram..
    Men det e väl för att man vet att första gången gick så snabbt.

• mirrebarre

Jag var "dum" och väntade hemma in i det sista när jag skulle föda mitt andra barn. Hade värkar med 10 min intervaller i 5timmar, vilket jag tyckte var hanterbart. Ringde förlossningen som sa att vi borde komma in. Väntade in värkarna så de kom var 5minut SEN åkte in till förlossningen. Var öppen 7cm, och 1timme 15min senare var beisen född.
    Hann inte med önskad smärtlindring (hade vi åkt in tidigare hade mina önskemål säkerligen kunna uppfyllts). Allt gick bra, även om jag nu i efterhand kan tycka att det gick för fort inne på förlossningen. Det blev så "intensivt".

Mitt råd är att ringa förlossningen i god tid. Lyssna på din kropp.

• Frugan80

För mig tog det tre timmar från första sammandragningen tills min dotter var född, och därför födde jag min flicka hemma i vår säng i sovrummet. Absolut inget planerat men så blev det. Hon var 2v för tidig och vägde 2845g. Jag hade inga jobbiga värkar alls tills ca 1h före hon föddes. Det tog 16h för mig att föda fram min första flicka så jag hade tänk mig att det skulle kanske ta mellan 6-10 h denna gång. Dessutom mindes jag hur jävla onda värkarna var förra gången så jag bara väntade och väntade.. vilket jag inte skulle ha gjort. Men att föda hemma var det bästa som kunnat hända mig. Jag är superlycklig över det men är mycket medveten om att många hemska saker kunnat hända..

Jag tycker att man ska åka in så fort man känner av sammandragningarna, för det kan ju som sagt gå jäkla snabbt!

• Ninni76

Med min första åkte jag ambulans in, hade han inte luggit fel (vidöppen hjässbjudning) hade han kommit hemma. 5 min inne på förlossninge kom han.
    2:a åkte jag in när vattnet gick, inga värkar 2,5 timme senare var hon född
    3:e Åkte in när vattnet gick....men värkarna kom inte igång förren flera timmar senare, så jag var på förlossningen i 7 timmar innan hon kom.... (jag har iof 9 år mellan mina sista)

Men jag rekomendera nog att då åker in på någon koll vid minsta känningar på att det är på g.....Lycka till

• Stålmamma

det e så olika
    min först aförlossning tog 4 timmar från första värk
    andra tog 2 timmar från första värk
    3e tog 6 timmar.
    min bm sa när jag vänta andra barnet att oftast tar andra barnet ca halva tiden av första förlossningen

• melonfabriken

Med andra barnet var jag öppen nästan helt när jag kom in och efter 30 min på BB så var hon född. Jag tänkte att med nästa barn ska jag åka in tidigare, det blev inte riktigt så, jag hann nämligen bara vara 10 min på BB innan mitt barn nr 3 kom!! Om det blir en fyra nån gång tänker jag åka in från första värken! ;)

• Toka2

Min första vaginala förlossning tog 8½ timme från första känning (vattenavgång) till bebis. De första sammandragningarna kom ganska omgående, men så smygande att jag inte fattade först. De kom med 2-3 minuters mellanrum från start, och varje var liiite ondare än den förra.

Detta gjorde att jag nojade inför nästa förlossning, tänk om jag åker in för sent? Men alla bara skakade på huvudet, vad du är fånig..
    Andra vaginala förlossningen.. Jag vaknade 04:40 av att jag behövde kissa. På väg till toaletten kom första värken, och herrejävlar nu har det startat! Åtta minuter och fyra värktoppar senare har jag kissat (inte lika lätt som det låter..) och haltar ut till köket för att ringa Förlossningen. Jag flämtar mig igenom samtalet/värkarna och uttrycker min oro för att inte hinna in. Damen i andra änden undrar var jag bor? Jag talar om det (20-25 minuters bilresa) och får ett "Åh, det hinner du nog" käckt framskrattat i örat.
    Jag väcker maken, han ringer sina föräldrar (barnvakt) och vi klär på oss. Maken packar bilen, jag har fått på skorna och ska kliva ut - då kommer första krystvärken. 05:06 - 26 minuter efter att jag vaknade av att jag var kissenödig.
    Maken ringer ambulans, och jag ställer mig på alla fyra i hallen och försöker att bara andas. Lyssna på kroppen, andas, inte trycka på, i väntan på ambulansen. Rasmus är född 05:36, assisterad av ambulanssjukvårdare. Hade jag inte väntat in dem hade det gått betydligt fortare. Nu drog förlossningen ut på tiden, till hela 56 minuter. Eller egentligen någon minut kortare
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Toka2

Det funkade alltså bra för mig att stå på alla fyra. Maken hade SOS Alarm i luren ända tills ambulansen kom fram, och de är himla duktiga på att assistera via anhörig, eller hur man nu ska uttrycka det.

Är du orolig för att föda hemma, se till att ha en kasse rena textilier lättåtkomligt. Lakan, handdukar, etc. Dels för att det inte ska bli för kladdigt på golvet, men också för att kunna vira in bebis om ambulansen inte hinner larmas / komma fram. Tejpa upp en lapp med ditt namn och ditt personnummer bredvid telefonen - det är inte helt säkert att den blivande pappan kommer ihåg infon !
    Lycka till
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden SNABB förlossning?