• Hanah

Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?

Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?

• Svar på tråden Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?
  • Hanah
    mammaÅsa78 skrev 2009-12-01 21:04:05 följande:
    Hej!Jag förstår inte???? varför inte ha bonusbarnet hemma om man är föräldraledig och har möjlighet ? Jag förstår att man kanske vill att barnet ska vara på förskolan 15 timmar i veckan om det är 4-5 år och är i behov av att träffa jämnåriga....men inte mer än så.
    För att man inte vill???
  • Liten2008

Vill kommunen att du tar hand om andras barn för att du har ett eget?!?

Behöver man inte någon form av utbildning/godkännande för att jobba som barnflicka/dagmamma?

• Liten2008
    mammaÅsa78 skrev 2009-12-01 21:04:05 följande:
    Hej! Jag förstår inte???? varför inte ha bonusbarnet hemma om man är föräldraledig och har möjlighet ? Jag förstår att man kanske vill att barnet ska vara på förskolan 15 timmar i veckan om det är 4-5 år och är i behov av att träffa jämnåriga....men inte mer än så.
    Varför ha det barnet hemma, tar du hem grannens, kollegornas, bekantas, syskons etc´s barn också då du "ändå är hemma"?

Handlar du mat till dessa när du "ändå är och handlar" också?

Städar andras hem "när du ändå håller på att städa"?

Varje barn har föräldrar, föräldrar får ta hand om sitt barn.

Eller du kanske lämnar ditt barn till grannen, kollegor, bekanta, syskon etc fast de redan är upptagna med deras saker, typ ledighet, jobb, semester osv?

Var förälder får ta hand om sitt barn, skulle aldrig i mitt liv vara barnflicka såvida jag inte fick bra betalt.
  • Sofi 79

Den som inte är biologisk förälder behöver inte ha bonusbarnet om han eller hon är föräldraledig. Det är bara vårdnadshavarna som räknas. Jag har domen hemma (sitter på jobbet nu). Inboxa mig om du vill se den, så kan jag kolla upp diarienumret åt dig. Sen kan du ta med den och smälla i huvudet på kommunen om du behöver!

• Yohanna85

Jag fick ha min bonusson 15tim/v när jag var mammaledig. Det var säkert fel av kommunen! men i efterhand förstår jag deras tänk. Man flyttar ihop med någon som har barn, den bor i mitt hem. Den är halvsyskon med mitt barn.

Men 15tim/v tycker jag är för lite... nu är det förbi och nästa barn har jag förberett mig att bonusen inte kommer använda fritids. Men han kommer då va förhoppningsvis ca 8år gammal och kommer vara i skolan mellan 8-13 och det är en rimlig tid och jag behöver inte springa fram och tillbaka med flera ungar på olika tider. Så jag kommer inte bråka om detta med kommunen... men att ha ett bonusbarn på dagis och de inte är så gamla, och man får sitt första biologiska barn kan det bli mycket känslor och chockartat. Så jag hade nog bråkat mer om det idag... men jag började plugga halvtid mitt i ledigheten så då fick han vara mer på dagis.

Jag hämtar och lämnar bonus när han är här. Men inte alla dagar, allt beror på när jag börjar och slutar. Mer för att få en helhets känsla av en familj även när han är här.

Det är så mycket som spelar in. Och man ska göra det som gör att alla i familjen mår bra! Oavsett om man får ha bonus på dagis/fritids eller ej.

• ewis1

Den här tråden lägger jag till mina favoriter. Kan vara bra att ha.
    Jag har varit föräldraledig i 1,5 år och haft bonusen varannan vecka, även då pappan pluggade borta ett par dagar i veckan. Jag hade henne nästan hela sommarlovet då bebisen kom. Tack o lov kunde hon fixa mellis, klä på sig själv osv då jag hade väldigt svårt att röra mig efter förlossningen pga många stygn.
    Västerviks kommun sa att vi INTE fick ha henne på fritids då jag som bonusmamma var föräldraledig men de ville ha betalt av oss iaf men det totalvägrade vi. Aldrig att jag betalar om hon inte får vara där!!! Nu när jag har börjat jobba vill fritids att jag lämnar in mina arbetstider men det har jag ännu inte gjort för det har de inte med att göra. Nu jobbar min man till kl 20 ofta och då får jag hämta bonusen när jag har hämtat min dotter.

• Ts Mamma

Barnen ska gå sina BIOLOGISKAföräldrars tider, så klart att Bonusen får vara på förkolan/skolan så som Pappan/Mamman jobbar, däger det något annat så är de ute och cyklar.

Svar på tråden Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?