• Yohanna85

Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?

Jag fick ha min bonusson 15tim/v när jag var mammaledig. Det var säkert fel av kommunen! men i efterhand förstår jag deras tänk. Man flyttar ihop med någon som har barn, den bor i mitt hem. Den är halvsyskon med mitt barn.

Men 15tim/v tycker jag är för lite... nu är det förbi och nästa barn har jag förberett mig att bonusen inte kommer använda fritids. Men han kommer då va förhoppningsvis ca 8år gammal och kommer vara i skolan mellan 8-13 och det är en rimlig tid och jag behöver inte springa fram och tillbaka med flera ungar på olika tider. Så jag kommer inte bråka om detta med kommunen... men att ha ett bonusbarn på dagis och de inte är så gamla, och man får sitt första biologiska barn kan det bli mycket känslor och chockartat. Så jag hade nog bråkat mer om det idag... men jag började plugga halvtid mitt i ledigheten så då fick han vara mer på dagis.

Jag hämtar och lämnar bonus när han är här. Men inte alla dagar, allt beror på när jag börjar och slutar. Mer för att få en helhets känsla av en familj även när han är här.

Det är så mycket som spelar in. Och man ska göra det som gör att alla i familjen mår bra! Oavsett om man får ha bonus på dagis/fritids eller ej.

Svar på tråden Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?