• Bette

Riga?

kämpe82 skrev 2009-10-30 16:18:45 följande:
    Hej alla! Jag och min sambo har nyss fått beskedet på att vårt tredje och sista provrörsförsök misslyckats och sorgen och ångesten är enorm! vi har funderat på äggdonation eftersom mina ägg inte vill fortsätta dela sig. Vi skulle vilja göra detta i Riga men hur ska man gå tillväga? ngn som har ngt bra tips om hur man tar sig dit bland annat och hur mycket dessa försök kostar per gång?
    Ring till AVA kliniken i Riga om det är de som du syftar på annars så finns det en klinik till som heter EGV också. De kan hjälpa dig mer. Du får fylla i formulär på webben har jag för mig och sedan ringer man och bokar tid för ett första besök, sedan åker man hem och väntar på att de skall matcha en med en donator och sedan får man beh plan och så rullar det på.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2009-10-31 12:19:52 följande:
    Hej Kämpe! Vi är i en liknande situation som ni. Vi fick i veckan reda på att vi inte får lov att göra fler försök på vår IVF-klinik. De ansåg att våra chanser var lika stora (små) att lyckas med IVF som om vi försöker på egen hand. De rekommenderade oss att gå vidare med äggdonation och föreslog då att vi skulle vända oss till Riga för där var kortast väntetider. Precis som ni har man hur mycket funderingar som helst. Är där någon på kliniken som pratar svenska eller är det engelska som gäller? Ligger kliniken centralt i Riga?
    De pratar engelska i alla fall på AVA, det ligger nära båthamnen om man tar båten över till Riga. Jag har flugit alla gånger.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2009-10-31 13:27:41 följande:
    Tack för infon Bette. Det lär nog bli flyg för vår del, bor i Malmö. Såg att du är gravid, stort GRATTIS! Lyckades ni på första donatorförsöket?
    Vi lyckades på andra försöket. Jag är jättenöjd med kliniken och deras bemötande, jag hade en kvinnlig läkare andra gången som är jättebra. Jo min parvel kommer om en månad så det blir jätteskoj, har fått planerat snitt, han ligger i säte. Det känns toppen att ÄD finns tycker jag, det är så härligt att vara gravid.

Jag tror att man fyller i formuläret på deras webb och sedan så ringer man till de. Man behöver inte bo över i Riga, vi gjorde det vid första behandlingen och vid andra behandlingen så åkte jag över ensam och så åkte jag hem på kvällen igen. De har ett fint vilorum som man får stanna kvar i tills det är dags att åka om man vill.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2009-10-31 16:34:34 följande:
    Ja, det är fantastiskt att det finns ÄD. Hur länge fick ni vänta innan de hade hittat en lämplig donator? Vad händer om mot all förmodan skulle lyckas bli gravid på egen hand medan man väntar på donationen, får man betala ändå eller går äggen till någon annan istället? Man har så mycket frågor och funderingar. Hoppas det är okej att peppra dig med dem?
    Några veckor väntade vi på donator bara och vid andra försöket så hade de donator direkt i princip, det var superbra. Jag hade en vanlig mens mellan behandlingarna, vi valde att bara köra på.

Bette
  • Bette
    kämpe82 skrev 2009-11-02 16:53:30 följande:
    Hej tjejer! Grattis Bette till bebben, fantastiskt kul att höra! och tack rödluvan71 för all värdefull info...vi ska nog smälta detta nu och ha vårt avslutande samtal på RMC i Malmö för att sedan fatta beslut om hur och när vi ska gå vidare för att nå vårt stora mål... BEBIS! Det hade varit kul också Bengalen att pratas vid lite längre fram, ifall vi ska till Riga båda två kan det vara bra och skönt att ha ngn att prata med i samma situation, både för stöd och tips. Vi kan väl så fall skriva till varandra i inboxen då?
    Det är många svenska par som åker till Riga, Riga är praktiskti också för det tar bara en timme med flyg och du behöver inte något visum.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2009-11-04 19:07:59 följande:
    Här var det snabba bud. Har redan fått svar från kliniken och vi är välkomna på ett första samtal när det passar oss. De har inga väntetider för tillfället så vi kan köra igång omgående om vi vill. Sitter och kollar flygpriser nu. Shit, här går det undan!!!
    Jag sa ju det, det går fort, det är det som är toppen {#lang_emotions_wink}.

Kram

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2009-11-05 19:06:50 följande:
    Nu är det bokat, vi ska dit den 9 december Hur tar man sig bäst från flygplatsen in till kliniken? Taxi, buss? Vad kostar det ungefär? Ligger kliniken centralt i stan? Vi lär få ett par timmar att slå ihjäl efter besöket innan det är dags att ge sig ut till flygplatsen igen.
    Du kan antingen ta taxi, de röda taxibilarna då så att ni inte blir lurade, de har taxameter. Eller så åker ni med ladys taxi, det är bara tjejer som kör de och det är mycket seriöst. Eller så tar ni shuttle in, den stannar utanför det hotellet som Rödluvan skrev.

Jag har åkt med de röda taxibilarna och de är seriösa samt att jag åkt med ladys taxi och shuttle.

Gamla stan är fint att gå omkring och strosa i.

Bette
  • Bette
    Smulan96 skrev 2009-11-19 17:38:11 följande:
    Hej! Har lite frågor till dig. Vilka flyger ni med till Riga och från var? Vad kostar biljetterna? Vi var och träffade läkaren på Ava i augusti och har fått en tid i början av januari för att sätta in ett ägg. Vet inte om vi ska flyga eller ta färjan. Vad blir billigast?
    Antingen flyger man air baltic från Arlanda eller så flyger man från Skavsta. Air baltic är billiga om man kan boka lite längre i förväg.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2009-11-19 19:17:33 följande:
    När betalar man egentligen? Är det i förskott eller när man är på plats på kliniken?
    Du betalar efter behandlingen.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2009-11-22 17:23:01 följande:
    Ny fråga igen. Det är super att ha er här, Bette och Rödluvan71 att fråga Satt och kollade på ÄD på någon klinik i Polen och där skulle man ange vilken blodgrupp man har i frågeformuläret. Är det något som även AVA i Riga kommer att fråga om? Jag har nämligen inte en blekaste aning.
    De kan ta en blodgruppering där på dig, det är inga problem.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2010-01-07 18:55:52 följande:
    Redan veckan 16, vad snabbt det har gått! Efter att Bettina berättade om sin Zoladex-upplevelse i en annan tråd har jag lagt alla tankar på att ta den sprutan själv åt sidan. Jag vet inte hur mycket tid jag har lagt på att få reda på vart jag ska gå för att få hjälp med detta på söndag, helt otroligt! Senast idag har jag försökt fixa så att det ska finnas en remiss på jourläkarmottagning, annars lär de tydligen inte vilja hjälpa till att ge sprutan. Förresten, fick du mer än vanligt progresteron utskrivet från AVA?
    Hej,

Jag fick utrogest utav AVA i Riga vilket är progesteron tabletter förutom de vagitorier min dr här i Sverige skrev ut åt mig. Jag tog 1 G/1000mg progesteron per dag förutom det tog jag progynon fyra stycken per dag tror jag det var och sedan dexamethason, trombylen slutade jag med efter två-tre veckor för jag mådde dåligt av den.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2010-01-08 18:45:53 följande:
    Hmm, så du tog både Utrogest och Progresteron. Dessutom både Dexamethason och Trombyl. Får man fråga varför du fick så många olika preparat? På mitt behandlingschema står det bara Progresteron, kan det va att jag får något av de andra sen när jag är där för att göra ET eller tror du att jag måste tjata mig tilll det? Jag har ruvat 3 gånger på mina egna embryon. 2 av gångerna var det toppklass-embryo men ändå har jag aldrig sett röken av ett plus, så därför skulle jag vilja se om det kanske kan hjälpa med Trombyl etc.  
    Jag fick ordinerat dexamethason och trombyl/hjertemagnyl som är samma sak när jag var där och gjorde ET, dessutom så ordinerade läkaren då mer progesteron alltså tabletterna utrogest. Vilken läkare har du där? Jag hade Violeta Fodina.

Jag ringde i veckan och berättade att jag fått en underbar son och de var väldigt glada, bra för deras statistik.

Bette
  • Bette
    Rödhåriga tjejen skrev 2010-01-10 20:34:27 följande:
    Jag hade också Violeta Fodina. Jag hade enbart ordination på östrogenet när jag åkte dit inför ET. Dvs den medicinering som gällde innan ET. När väl ET skulle göras så hade vi ett samtal med dr Fodina och då ordinerade hon resterande mediciner. I mitt fall kortison och Progesteron. Efter att ha läst här i tråden att andra hade fått tex kortison och blodförtunnande mediciner efter ET så mailade jag AVA Riga i god tid innan ET och frågade dem vilka mediciner som ev skulle komma att bli ordinerade till mig efter ET. På det sättet hann jag skaffa mig svenska recept på dessa innan jag åkte dit. Det går att köpa all medicin på AVA Riga, men jag tyckte det var smidigt att få dem utskrivna i Sverige för att det underlättar när man ev behöver få ut mer läkemedel för att doser höjs.
    Tog du inte progesteron innan ET, det brukar man ju alltid börja med tre-fyra dagar före ET?

Bette
  • Bette
    Charlotta71 skrev 2010-01-11 11:16:50 följande:
    Bette; det låter som att du hade två olika donatorer vid dina behandlingar. Fick inte den första donatorn fram tillräckligt många ägg för att frysa ner? Är lite nyfiken då vi snart skall köra igång ÄD i Riga, har tagit kontakt med dem kring möte precis. Lottis
    Nej precis, det blev inte tillräckligt många ägg och embryona var inte av särskilt bra kvalitet. Men andra vändan så var embryona av bra kvalitet och det blev två embryon tillbaks till mig och nu har vi vår efterlängtade son som heter Christian och blir sex veckor imorgon. AVA kliniken är verkligen superbra tycker vi, vi är jättenöjda med de.

Bette
  • Bette

Hej,

Jag mailade kliniken och fick precis som Rödluvan status varje dag på antal plockade ägg, befruktade samt hur många som delat sig vidare etc. Kliniken är väldigt proffsiga. På mig gjorde de ett ultraljud över livmodern först för att se var någonstans i livmodern som det var bäst att placera embryona, sedan vid insättningen så gjorde sjuksköterskan ultraljud samtidigt som läkaren återförde embryona så de kunde se på skärmen var de skulle sätta in de, mycket proffsigt tycker jag.

Bette

• Bette
    Bengalen skrev 2010-01-13 19:20:56 följande:
    En annan fråga till er kunniga Jag ska ta Progynon 3 gånger per dag står det på behandlingsschemat. På receptet från min svenska klinik står det 1 tablett på morgonen och 2 stycken på kvällen. Hur har ni gjort fördelningen per dag?
    Jag tog fyra stycken per dag och då tog jag två på morgonen och två på kvällen, tror att du kan göra som den svenska kliniken skrivit men maila kliniken i Riga och hör med de vad de tycker.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2010-01-16 17:42:52 följande:
    Är Dexamethason och Prednisolon samma sak? Jag vill bara dubbelkolla innan jag slänger iväg ett mail till AVA. Trombyl heter bara Trombyl och inget annat i Lettland va?
    Hjertemagnyl heter trombyl, Dexamethason och prednisolon är två olika sorters kortison, jag fick dexamethason av AVA Riga.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2010-01-17 20:45:20 följande:
    Tack för informationen. Jag har slängt iväg ett mail nu till AVA så vi får väl se om det blir något mer än progresteron. Har du haft något MF/MA Rödluvan? Jag har aldrig någonsin fått ett plus, jag tänkte att de kanske bara ordinerar extra preparat till de som har haft MF någon gång tidigare.  
    Nej det gör de inte, jag fick både trombyl och dexamethason och jag hade aldrig haft ett plus tidigare, men ska lägga till att jag fick dessa extra preparaten vid min andra behandling av Dr Violeta Fodina tror jag hon heter, mycket skicklig Dr i allafall som gjorde min andra behandling.

Bette
  • Bette
    Bengalen skrev 2010-01-18 18:04:56 följande:
    Har fått svar från Nadia idag att all information om vilka mediciner doktorn kommer att ordinera får jag reda på på ET-dagen, bääh! Där smög sig den med att få ut det på högkostnadskortet. Bette: Fick du bara proggisar vid första försöket?
    Jo precis plus östrogenet såklart, men då hade jag den manliga doktorn på kliniken, jag vet inte om de kör olika linjer.

Bette
Svar på tråden Riga?