• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan?

Mell skrev 2010-01-07 16:27:13 följande:
    Hoppar in här utan att ha varit med i diskussionen för att berätta för Frikadellen att det var mitt första symptom när jag var gravid med dottern. Ömma och svullna bröst redan en dryg vecka innan BIM. Lycka till!
    Åh det låter bra. Jag ska inte jaga upp mig för mycket, men hoppas så mycket!
  • Rondellen
    ewaulrica skrev 2010-01-07 16:44:59 följande:
    har haft äl nu i måndags, den 4/1. fick förra mensen på julafton, och AJ, vad den tog. Blödde som, ja...jag vet inte vad. Nu har jag JÄTTEONT på vänster sida, på den sidan som X:et satt och där man tog bort äggledaren. Hade inte det förra månaden...Ringde idag till gynavd och de sa att jag skulle komma in om det inte bli bättre...Orkar inte mer...
    Tycker att du ska gå dit. Det är säkert spöksmärtor, det har jag också haft efter operationen. Om det var på vänster sida kan det vara tarmen du känner, den gör en sväng där och ibland kan det göra ont, och sammanfalla med mens då man ibland kan vara gasigare då. Gå till gyn så får du veta att det inte är någon fara, det är värt det bara av den anledningen. Jag har också tyckt att jag ahft ont både på vänster och höger sida, så jag gick på undersökning, och det var väldigt skönt att höra att allt var bra. Lycka till!
  • Rondellen

Nu är jag i testträsket! Testade med RFSU testa tidigt imorse, mest för att jag tycker att jag har ahft så mycket symtom. Min mens ska komma på lördag, jag räknade fel när jag trodde den skulle komma på torsdagen. Var det för tidigt? Jag fick ett fet-minus...

• Rondellen
    Stella 78 skrev 2010-01-11 17:52:31 följande:
    Heja Frikaellen! Ja, det var för tidigt att testa Skit i de där testa-tidigt testen! Jag har fått massor spökstreck på dem och när jag väl var gravid var det de som visade utslag sist av alla test (testade då dessutom med testlagrets billiga, CB digital, baby or nots stav) Alla blev positiva och jag tog ju dessutom blodprov samma dag och då hade jag 10 i hcg! Alltså så borde enbart testa tidigt visa rätt, men det var det som var negativt. Efter det har jag köpt massor av trestlagrets tester. De funkar utmärkt och ger svar tidigt! (ganska svaga men aldrig spökstreck).
    Attans, jag som precis beställt en hög testa tidigt från internet inför nästa gång. HAr helt ställt in mig på minus nu. MEn jag väntar o ser ifall mensen kommer, om inte så testar jag igen med ngt från apoteket. När jag tänker efter så borde jag kunant räkna ut att testa tidigt var sämre. När jag var gravid första gången, men som slutade i mf fick jag ett tydligt pluss med clearblue. I samma kopp med urin stack jag sedan ned ett testa tidigt där det bara blev ett spökstreck. Så det kunde jag ju gissat... 
    Vilket test tycker ni är bäst från apoteket? Jag vill inte fundera på om testet var dåligt nästa gång jag testar o får minus...

Stella:
     "Jag är sååå lycklig idag! Varf på vul idag i v. 9+6 igen. Och vi såg en klump med huvud och kropp och 2 små pyttearmar!!! Hjärtat tickade på regelbundet och fint. Sambon blev lite orolig då det tog så lång tid innan han kunde hitta hjärtat och menade att det syntes bättre när vi kollade i 6+1. Men då betsod pyret i stort sätt enbart av hjärta Oh jag som var så rädd att hjärtat skulle ha slutat slå. Fick även veta att moderkakan sitter precis vid livmoderhalsen och att jag inte ska oroa ihjäl mig om jag får mindre blödningar, främst vid sex (stackars sambon har inte fått komma till sen ÄL i november...). OM det kommer blod så beror det säkert på moderkakan. Det ska tydligen inte vara någon fara och de kommer ha uppsikt över det så att den flyttar sig uppåt med tiden. Det värsta som kan hända är att jag inte kan föda naturligt om moderkakan sitter i vägen, men i normalfallet så flyttar den sig uppåt. Håller tummarna för det och att pyret får fortsätta må bra! Pyret var hela 3,3 cm idag! Han daterade mig till 10+2 men jag fortsätter räkna enligt det gamla tills rul. FIck även tid för kub-test om 2 veckor. Ska lämna blodprov denna vecka och sen har jag BM den 25 januari och KUB 27. Så nu händer det grejer! Snäll läkare som förberedde för kub trots att jag inte fått bli inskriven ännu hos BM. Sorry, blev lite långt men är så glad! Är det äntligen vår tur nu!?"

Så roligt för dig! Vad skönt att du fick så mycket info också. Blödningar är ju det läskigaste, och om du redan nu vet att om det blir, så vet du varför, är ju underbart, ett orosmoment bort liksom! JAg håller alla tummar för dig. Det känns som man personligen engagerat sig i de man pratat med här, då vi alla går igenom liknande saker. Vi har ju tom följt varandra sedan i somras. Så när det går bra för dig, ger det en power boost som sitter i hela dagen! Jag är så glad för dig!
    Stora kramar!
  • Rondellen
    Stella 78 skrev 2010-01-11 22:22:44 följande:
    Min sambo kunde inte hålla sig utan berättade direkt efter vul i 6+1 för en kompis och för sin kollega (mest för att det ska bli lättare för honom att smita från jobbet när det behövs). Jag berättade också för en kompis som vet allt vi varit med om tidigare. Sen berättade vi för min familj på julafton med viss tvekan eftersom jag bara var i 7+2 men var svårt att bortförklara mitt illamående och att jag ej drack vin under en veckas tid. Sen berättade vi för svärmor på nyår när hon var här. Hon åkte och köpte tulpaner till mig direkt (sambon berättade för henne bara en månad tidigare hur dåligt jag mådde över alla mf och att min svägerska skulle få barn samtidgt när vi hade bf från X:et). Jag har ej sagt något på jobbet ännu men kommer nog berätta för en av mina chefer nästa vecka då jag behöver vara ledig en eftermiddag när jag ska till bm. Hon vet allt om mitt X då det var hon som körde mig till akuten en av gångerna. Har inte velat berätta något ännu för att inte oroa eller få massa ögon på mig. Tänker vänta med att berätta för mina kollegor så länge det går. Risken är att det läcker ut om jag berättar för någon så bättre att vänta tills det känns ok att alla vet.
    När jag fick mitt X fick alla i min arbetsgrupp på jobbet veta. Alla är olika, men jag som person tycker alltid att det är lättare om folk vet. Särskilt när det finns faktorer som gör att man inte mår bra psykiskt som det var med X:et. BAra det faktum att folk visste gjorde att jag mådde bättre och kände mig mindre stressad. JAg kan tänka mig att det är likadant om man äntligen är gravid efter många dåliga erfarenheter. Själv har jag precis börjat ett nytt jobb. Jag är en sån där tjej som blir gravid på en gång som alla blir irreterade på, men men... Men eftersom jag är ny kommer jag nog tvärt om vänta väldigt länge med att berätta om jag blir gravid, det kommer nog bli väldigt  väldigt jobbigt. Mycket enklare när folk vet varför man kan må dåligt!
  • Rondellen

Ewaulrica, hur har det gått? Har du hoppat ned i testräsket tillsammans med mig ;) ?

• Rondellen
    volvo bm 814 skrev 2010-01-15 12:18:20 följande:
    Väntar och väntar på svar om vi får vår utredning om varför allt går fel. Har ÄL nu och får inte lov att försöka på egen hand än pga cystorna. De är rädda att de små simmande ska ta sig förbi och befrukta och att ägget fastnar i en cysta på väg ut. Mår skit för det. Är snart 31.
    Förstår att detta stressar dig, men tycker inte att du ska känna dig stressad över åldern! 31 är faktiskt ingen hög ålder och du har många fertila år kvar. Härligt med utredning, då kanske du kan få en behandling som hjälper! Varför provar ni inte ivf? Då kommer du ju förbi problemet med cystorna...
  • Rondellen
    ewaulrica skrev 2010-01-15 16:05:45 följande:
    hehe.. jo det går bra..! :) Tycker att jag har fastnat lite i att testa, testar med älstavar så att jag har koll på äl, och nu i dagarna har jag köpt high sensitive gravtester, eftersom jag har ruggiga gravtecken.. Men som förmodligen bara är skentecken eller önsketänkande, för jag fick negativt i morse.. :( bim-5. Visst-det kan vara för tidigt än... men med tanke på att ägget släppte på vänster sida (min felaktiga sida) så är ju inte chansen så stor att det tagit sig... :( Så nu väntar jag väl mer eller mindre på mensen så jag får köra igång med en ny omgång ältester...
    Men det ska inte vara ngn skillnad vilken sida det skäpper på! Och BIM -5 kan vara alldeles för tidigt. Men, samtidigt, förstår att man vill mentalt rusta sig för att det kan vara negativt, så att man inte blir besviken.

Själv tycker jag att jag har världens symtom, men jag vill vänta med att testa så att jag verkligen är säker på resultatet. Har BIM idag, skulle jag få negativt idag skulle ajg säkert ändåv ara där o testa igen om ett par dagar, testar jag om 4-5 dagar skulle jag nog lite mer på neg. FÖrutsatt att man inte fått mens så klart. Att jag itne fått min mens idag är inte ett tecken dock, för min mens varierar mella 28-35 dagar. Av den anledningen vet jag med mig att ajg itne skulle ta minus på allvar nu. Lika bra o vänta lite.
  • Rondellen

Jag fick mens nu. Skulle precis ta ett gravtest när jag såg det. GJorde testet ändå, för det har verkligen känts som jag har haft symtom. Tyckte att jag såg ett spökstreck, så nu gäckar oron.

• Rondellen

Miny: Nu har mensen kommit igång på riktigt med ordentlig menssmärta, det känns alldeles normalt, så förhoppningsvis var det där spökstrecket bara inbillat. VAr ganska skärrad igår, men det känns bättre idag. Får bli vän med det faktum att denna oro kommer att komma varje månad som man får mens...

Honungsgatan: Det är många som det har gått bra för också, det finns flera soma v förklarliga skäl blivit mindre aktiva i denna tråden, och det är för att de blivit gravida på nytt, och på rätt ställe! Jag försöker förtrösta mig på vad läkaren som opererade mig sa: Om det bara är äggledarna som är problemet så går det utmärkt att få barn på andra sätt.
    Vi har ju alla, som haft ett X, fina och funktionella ägg, och det är viktigt att komma ihåg. Jag tänker på att det finns de som inte får barn för att äggen eller spermierna inte räcker till. Då är ju ivf mkt mkt svårare att lyckas med. En tjej som jag pratat med mkt råkade ut för mardrömmen att få två X och har nu inga äggledare kvar. MEN, när hon gjorde ivf så lyckades hon på första försöket! När man får en bebis så spelar det ju igen roll hur den har blivit till!

VIsserligen kostar det mkt när man inte har sina landstingsfinansierade försök kvar efter att ha fått första barnet, men det finns ändå mycket man kan göra där. Bland annat så finns det ställen där man kan få reducerad kostnad om man köper ett flerförsökspaket, och dessutom så kan ens arbetsgivare betala behandlingen. Kostnaden drar arbetsgivaren från ens oskattade lön. Jag tror det kallas bruttolöneavdrag. Hur som helst, det blir en utlandsresa man inte kan åka på det året. Kostnaden är världslig i sammanhanget. Jag vet itne om det hjälper dig, men för min del, så är det ett stort stöd att tänka på att man faktiskt lever en tid där man kan få den hjälp man behöver, och slutligen lyckas med att få de barn man vill ha!

Häng med i tråden, vi hjälper och peppar varandra här. Under hösten har jag hittat mycket stöd och pepp här. Stor kram!

• Rondellen
    Miny skrev 2010-01-20 14:11:49 följande:
    Frikadellen: Vi tänkte väl vänta en mens, så fort den nu kommer ! Eller när ägglossningen kommer, det kan ju dröja för båda, när kom det igång för dig?
    sex veckor ungefär
  • Rondellen
    Rondellen skrev 2010-01-21 16:54:02 följande:
    sex veckor ungefär
    kan tillägga att den blev regelbunden på en gång
  • Rondellen
    missan skrev 2010-01-21 00:12:33 följande:
    Fått rätt ont i magen eller äggstockarna idag. Är på dag 20 i cykeln. Äter Pergo. Mina ägglossningstest jag beställde förra veckan verkar ha försvunnit på posten, och nu är det försent. Kändes som ägglossning i innan förra helgen men nu är jag svullen och har ont.Kan jag va överstimulerad? Blir lite orolig. Nytt X på g? Testade med gravtest som var negativt såklart..
    Ibland när man har ont över vad som känns som äggstockarna är det tarmarna som rör sig! Viktigt att när man oroar sig tänka på att konstig känsla i magen inte bara kan häröra från tjejdelarna... Själv blir jag extra hispig när det känns där så klart, eftersom man är rädd för att råka ut för nya hemskheter, men det är ofta tarmarna som jobbar och känns!
  • Rondellen
    Miny skrev 2010-01-22 08:25:07 följande:
    Vad skönt! Hoppas det kommer igång för mig också, kände av ägglossning igår (känner av det jättestarkt) och har alltif gjort det, så blev rätt misstänksam, och självklart så hade jag en ÄL sticka hemma. Och visst var misstanken rätt :) har aldrig testat med stickor förut, men nu ville jag bara veta att jag inte hade fel och att kroppen spelade mig ett spratt, eftersom jag alltid annars vetat när ÄL är pga känningarna..
    Vad skönt! Härligt att känna att kroppen är igång och fungerar somd ens ka hormonellt! En lustig sak som kom efter utomkvedet, det är att min mens helt plötsligt blev superregelbunden från att ha varierat mellan 26-35 dagar varje gång. Efter att mensen kom igång efter X:et har variationer handlat om 28-31 dagar vilket aldrig haft innan! Det var som att hormonerna fick "starta om". Kanske en tillfällighet men ändå...
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan?