• akita06

Vi som har börjat en infertilitetsutredning...

cickan4: Ja spolningen ska göras efter mens men före ägglossning och precis som du sa..för att man inte ska kunna vara gravid..är väl en försiktighetsåtgärd kan jag tro.
    Spolningen/kontraströntgen gör man för att se om där är fri passage..din läkare kan säkert använt sig av ett annat ord men det är i huvudsak samma undersökning.

• akita06

Jag vet..har en tendens att bli så när man e hos läkare....då är F.L. jättebra. Jag har lärt mig och fått reda på massor här på de olika forumen. Glad att jag kan vara till hjälp!
    Antar att man lär sig en del på vägen liksom. Har spolning på tisdag..lite nervös. Tyckerdet fruktansvärt otäckt bara att kliva upp i gynstolen..känner mig så jädrans utlämnad...men men.."a man gotta do what a man gotta do"...eller nått!? ;)

• akita06

Pixan: Tack för infon! Ja mannen följer med och vi ska diskutera möjliga åtgärder/ tillvägagångssätt beroende på vad våra prover säger. Är sjukt nervös idag...
    Betyder det då att om man har ömma bröst o pms så har man haft ägglossning?? Har alltid det ju-förstår inte hur man ska känna skillnad på graviditetssymptom och vanliga pms..

• akita06

Jaha..då var det över..var sjukt otrevligt men gjorde inte speciellt ont o läkaren var jättebra! Hyperventilerade nog lite när allting skulle in..när det var klart så tippade dem mej med huvudet bakåt-tyckte nog jag var lite blek om nosen..med all rätt för det var jag nog. Som sagt..undersökningen i sig var mer otrevlig än smärtan..för det hade jag knappt någon.

Status...Mannens simmare var ok..skulle ha minst 50 milj och han hade 216 milj..dock en del slöa-men det gjorde inget när det var så många.
    Mina prover var oxå bra..har nog lite senare ägglossning än jag trott. Spolningen visade fritt flöde så det finns ingen uppenbar orsak till att vi inte blir gravida!
    Nu ska vi försöka själva i 2 månader sedan blir det ivf-kö..väntetiden är 3-6 månader!! Inte alls länge ju :) Under tiden som vi står i kö kommer jag äta pergotime...men som sgat..nu försöker vi själva ett tag ..en sak i taget!
    Känns oerhört bra att allt var ok!
    Glömde ju dock ställa alla frågor som jag inte hade just då men som ploppa upp 10 min efter att vi lämnat läkaren...typiskt!

• akita06

Tyckte min läkare var jättebra..förklarade det nödvändigaste och sa att "nu testar vi detta så får ni mer info om det andra när och om det blir aktuellt". Bra för annars hade det bara snurrat i mitt huvud tror jag! Har inte blivit erbjuden någon kurator ..tror inte det hör till vanligheterna..men kan ju inte säga det helt 100...vill man ha det får man det säkert om man frågar!

Jane D: När det gäller manlig infertilitet tror jag det är IVF som gäller..kanske med "tvättade" spermier..vet inte riktigt hur det går till men dem "piggar" väl upp dem eller sållar bort alla dåliga på nått vis!

God jul allihopa!!

• akita06

Välkommen enjy!

Lycka till imorgon cickan..gjorde inte ont men jag tycker hela grejjen  e helt fruktansvärd-känner mig så utlämnad. Du fixar det! Inga problem!

Här händer inte så mycket ..fick min mens 11 dagar för tidigt denna månaden-har varit helt sjuk de sista månaderna o kommit lite när den själv velat..nåja..Nya tag igen!

• akita06

cickan84; Jättetråkigt med morfar..uscha mej..själv har jag mist alla far o morföräldrar så jag vet hur det känns. Min morfar var en viktig person i mitt liv och det händer fortf att jag gråter en skvätt. Nu e det 9 år sedan han gick bort.

Skönt för er att det rör på sig med "barnbiten" iaf. Kanske vi kommer följas åt. Ställs i kö till IVF nästa månad och beräknad kötid är 3-6 månader för oss!
    Kram

• akita06

Tack cickan..så glad att man hjälpa till med några ord.

Pixan: samma för mig/oss våra vänner runt omkring oss väntar eller har redan fått bran nr 2 och är dessutom yngre än oss. Jättjobbigt!!
    Men det blir vår tur oxå..detta året är vårt år!!{#lang_emotions_wink}
    Kram

• akita06
    piluttan1 skrev 2010-01-12 18:29:45 följande:
    "klockrent", svår fråga kanske, men hur lång tid tar det ungefär? Vad är det som tar tid, att få provsvar och så?
    Hej..det som tar tid är oftast att det bara är ett fåtal läkare som arbetar med detta på respektive klinik och att det är många före i kön. Mannens spermieprov kan ta flera veckor att analysera medans vårt blodprov går snabbt att få svar på. Sedan när detta är klart och det blivit er tur så skall läkaren ha en ledig tid som, om du ska spola livmoder-o-äggledare, skall passa din menscykel.
    Det är väldigt olika från landsting till landsting hur lång tid det tar men generellt sett kan man säga att det tar 2-3 månader innan ni blir kallade till besök.
    Hoppas du fick det svar du letade efter!
  • akita06
    piluttan1: Ja jag vet..det e skitjobbigt med alla gravida människor runt en. Hör på den här då: Min lillebrorsa kom hem för ett par månader sedan och sa att han hade haft ETT "one-night-stand" där han inte skyddat sig och nu var tjejen gravid..brorsan 19 år, tjejen 16 år! Vad är oddsen för det?? Du kanske kan räkna ut vad jag kände då..grät i flera dagar ju. Till råga på allt velade dem fram å tillbaka om hur de skulle göra och till slut i v 9 gjordes en abort. Fick helt sjuka tankar under den tiden..typ att jag kunde adoptera barnet bara hon inte tog bort det...eller att jag på nått sätt kunde ta över graviditeten..det går ju inte men tankarna var sådana.

Håll ut! Det blir vår tur oxå!
    Tänk såhär..har ni väntat såhär länge så kan ni säkert vänta 2-3 månader till. Det e en enorm lättnad när man väl får besökstiden! Många blir gravida själva då. Dessutom är du fortfarande under 30-strecket till skillnad från många av oss andra...om det nu e nån tröst?!

Kram
  • akita06

Jag har inga problem med vikten men blir inte gravid ändå...hittade inga uppenbara fel på varken mej eller min gubbe på utredningen heller...så det återstående frågan blir ju ändå..VARFÖR BLIR JAG/VI INTE GRAVIDA??

• akita06
    enjy; Jag vet det är jättejobbigt att vänta..fast nu när jag ser tillbaka till september/oktober-när vi lämnade sista provet tills vi fick läkartid, har det ändå gått ganska snabbt. Och som sagt...Nu e ni på väg!
    Försök att ha andra "delmål"..boka in saker som du kan se fram emot..t.ex. bio om 2 veckor med din kille sen bjuda hem vänner om 4 veckor på middag..ja du fattar...så går tiden lite snabbare o du fyller den med annat än väntan.

Cecan; då är vi isamma sits nu då..ska  oxå börja äta pergotime nästa cykel..är på dag 3 idag så om exakt en månad ska jag börja...kanske vi kan följas åt?!!
  • akita06
    Cecan skrev 2010-01-22 22:24:20 följande:
    akita06: Vore jätte skoj att följas åt=) ska du ta singel dos? jag kommer nog att börja ungefär 3 feb beror på när mensen börjar...längtar=)
    Jag tror jag ska ta singeldos..vet inte så noga ännu. Kommer nog starta lite senare än dig eftersom jag är på dag 4 nu. Skulle tro att jag startar runt den 21 feb. Ja jag längtar oxå..vill ju att det ska hända något liksom!
    Varför ska du äta pergo?
    Jag kommer göra det för att lättare kunna pricka ägglossnin i medan vi står i kö för IVF...ställs i kö nästa månad
  • akita06
    cickan4: Varför ni inte har fått lämna blodprov kan jag inte varken svara på eller för den delen förstå..har du frågat om ni skulle få kunna göra det?
    Vad skönt ändå att ni kan starta närsomhelst med IVF. Nu vet jag ju inte vart ni bor men snart kommer väl vägarna bli bättre...ge det 2 månader så är förhoppningsvis vägarna bättre i hela landet.
    Ni kanske kan säga att ni vill starta i mars-april och bestämma det med läkare/klinik då har ni ju det att se fram emot.
    Vi är oxå oförklarligt barnlösa och har nog oxå väntat förlänge innan vi sökte men vi kommer få hjälp inom kort. Börjar äta pergotime nästa månad och ställs då oxå i kö till IVF.
    Försök se ljusglimtarna i det vardagliga...Ni har varnadra!
    Styrkekramar.
  • akita06
    pixerpie skrev 2010-01-25 22:41:39 följande:
    Tack så mycket pixan! Gammal o vis ser du ;)
  • akita06

Jag har sett u andra forum att man skrivit en lista över vad alla håller på med/väntar på..Hade vart kul å ha det här oxå..så har man lite överblick på vad som händer med alla.. Vad tror ni?
    Jag börjar sen e det bara att kopiera in i inlägget och fortsätta för er som vi hänga på.

Akita06: Genomgått utredning, allt verkar normalt. Av mannens spermier var några slöa men det gjorde inget när där fanns så många (316 milj). Försöker en cykel till själva börjar sen med pergotime och ställs i kö för IVF.
    Bim 18/2

• akita06

Pixan: nej..skämt å sido. Känner mig inte så gammal heller. Men här e många i tråden som är runt/under 25 år och då e ju jag lite äldre, född -78.
    Visst! Hur gör man det då? Och vad säger ni andra?? Trådstartaren har jag inte "sett" på ett tag nu..undrar vad som händer där!?

• akita06

Ja absolut får man tycka det..hoppas det bara e så att kroppen inte "orkar".
    Var det så du menade med tråden??
    Du har ändå fått 1..jag har inte fått något! :(

Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...