• piluttan1

Vi som har börjat en infertilitetsutredning...

Päronsplit, Vi är i samma ålder som er och bor också i Karlstad, ska på första samtalet för utredning 16:e februari!

• piluttan1

"klockrent", svår fråga kanske, men hur lång tid tar det ungefär? Vad är det som tar tid, att få provsvar och så?

• piluttan1
    akita06 skrev 2010-01-12 22:57:08 följande:
    Hej..det som tar tid är oftast att det bara är ett fåtal läkare som arbetar med detta på respektive klinik och att det är många före i kön. Mannens spermieprov kan ta flera veckor att analysera medans vårt blodprov går snabbt att få svar på. Sedan när detta är klart och det blivit er tur så skall läkaren ha en ledig tid som, om du ska spola livmoder-o-äggledare, skall passa din menscykel. Det är väldigt olika från landsting till landsting hur lång tid det tar men generellt sett kan man säga att det tar 2-3 månader innan ni blir kallade till besök.Hoppas du fick det svar du letade efter!
    Tack! Tråkigt att det ska behöva ta sån tid.. Man vill ju att allt ska gå så fort, när man redan försökt så länge...

Har också kommit dit där jag knappt kan se gravida eller små bebisar längre.. Förstår inte varför så många knappt ens behöver ta av sig kläderna innan de blir med barn, eller t ex tonåringar som blir gravida hela tiden och gör aborter, när vi som inte vill nåt hellre inte blir det...{#lang_emotions_frown}
  • piluttan1
    Päron1986 skrev 2010-01-13 15:02:34 följande:
    Åh.. nu undrar man förstås om det är så at tvi känner varann :)Lycka till!
    Ja det vet man ju aldrig.. {#lang_emotions_smile}

Svårt att säga riktigt hur länge vi försökt.. Först gjorde vi 6 försök med ÄL-tester, sedan började jag med p-piller igen i ett halvår. Dels för att vi tänkte få ordning på lite praktiska saker, och dels för att jag blev så ledsen varje gång mensen kom att jag nästan blev lättad av att veta att "nu kan jag inte bli gravid".. Efter pillerätandet gjorde vi 7 försök till med ÄL-tester, tills vi kände att vi båda blev så stressade av att räkna dagar och ha sex på beställning att vi sa att vi slutar testa och bara kör när vi känner för det. Det har vi gjort över ett halvår nu och ingenting har hänt..
  • piluttan1

Päronsplit, tråkigt att du fick mens :/ Hoppas också lite på att det ska räcka att ha ringt till gyn så blir man gravid..

Annars händer det inte mycket här, ska ha mens om lite mer än en vecka.. Denna månad har varit konstig då jag haft ont i brösten och molande värk ända sedan mensen slutade, men jag gjorde ju gravtest som var negativt, och nu har symtomen börjat klinga av.. vet inte alls varför kroppen betett sig såhär..men men.
    Tror vi missade att sexa vid ÄL denna gång, tar ju inga stickor nu och vi har ju sagt att vi inte ska räkna dagar, men det blir ju lätt att man gör det ändå...

Är jättenervös för vad de ska säga på gyn.. Är även rädd att anledningen att vi inte blir gravida är min vikt, som är lite för hög... Vikten är ett känsligt ämne för mig och jag är rädd att de ska pika mig för den.. Försöker sköta mig så gott det går, men jag har ätstörningar i grunden som bara väntar på att dyka över mig så fort jag försöker gå ner i vikt. Skiter jag i det så funkar det.. men jag är rädd att jag måste gå ner om vi ska bli med barn..

• piluttan1

akita06: Hoppas det löser sig för er! Förstår att det känns jobbigt när allt är som det ska men det ändå inte vill ta sig.. :(

Päronsplit: Hur gör du för att försöka komma i form? Här känns det tufft, eftersom det inte bara är några kg jag borde gå ner, utan en hel del.. väger inte långt ifrån 3-siffrigt, och inte blir det ju bättre av att man går runt och är deppig för att det inte vill ta sig.. :(

• piluttan1

Pärolsplit: Ok, då är vi i nästan samma sits.. förutom att du gör något åt det :) Som jag skrev förut är det så svårt för mig att göra det eftersom jag har ätstörningar i grunden, så om jag börjar träna 3 ggr/vecka och äter nyttigt så går det till överdrift inom ett par veckor och jag övertränar och svälter tills jag inte orkar mer, sen tillbaks på ruta 1.. så jag vet inte hur jag ska bära mig åt :( Usch.. och med största sannolikhet kommer gyn påpeka att jag måste gå ner.. 

• piluttan1
    Päron1986 skrev 2010-01-18 23:23:59 följande:
    Du måste verkligen berätta det här för dem på gyn! Och så kanske de har numret till någon bra dietist som kan det här med ätstörningar?
    Ja det ska jag göra..

En sak som jag tycker är lite konstigt är att vi kvinnor kan när som helst gå och kolla om vi fungerar normalt, men en man kan inte gå och göra ett spermatest bara sådär.. Jag var på gyn för ett halvår sen ungefär, ingen grundlig undersökning men jag ville iaf kolla med VUL att allt såg bra ut. Sedan beställde vi spermatest från testlagret till sambon, och det visade positivt, men blev längst ner på skalan. (det var färger man skulle tyda). Därför började vi fundera på om han kanske skulle kolla sina simmare, så det var därför vi tog kontakt med gyn nu. De sa att han inte kunde kolla sig utan först måste vi dra igång en utredning.. Visserligen är väl det kanske bra eftersom vi försökt ett tag, men jag tycker det är konstigt att en man inte kan gå och kolla sina spermier när han vill.
  • piluttan1
    Päron1986 skrev 2010-01-19 13:25:48 följande:
    Det låter onekligen dåligt! Varför har inte de samma rätt att kolla så "allt står rätt till"??
    Precis.. hade aldrig kunnat tänka mig att de skulle neka honom det! Det borde man inte behöva dra igång en utredning för att göra, men tydligen.. :/
Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...