• Min älskade dotter

Vi som har börjat en infertilitetsutredning...

börjar utredning i feb.då tas det blodprover på mig+ul,sambon lämnar spermaprov dagen innan.troligtvis beror barnlösheten på min endo.någon som vet hur lång väntetid det är för ivf här i uppsala?

• Min älskade dotter

Hej Päronsplit!
    Vi börjar vår utredning 3 feb.har oxå försökt få barn sen sommaren -08. I vilken stad gör ni er utredning?

• Min älskade dotter
    Päron1986 skrev 2010-01-11 12:20:37 följande:
    I Karlstad! Ni då? Vad roligt (om du förstår mig rätt!) då kan vi följas åt :)
    Vi börjar utredning i uppsala.ja,förstår hur du menar:)absolut!hur gamla är ni?ganska oväsentligt,bara nyfiken..
  • Min älskade dotter
    Päron1986 skrev 2010-01-11 13:02:48 följande:
    hehe vi är i 24årsåldern båda två :) ni då? jag ringde åbåkade tid för utredning idag.. det känns så jobbigt att vänta en månad!
    jag e snart 24, sambon snart 27.ringde i torsdags,mmm,det känns som det e så lång tid kvar...man tänker ännu mer på allt när man har en tid att "se fram emot"...
  • Min älskade dotter
    enjy skrev 2010-01-11 21:22:30 följande:
    Jag blir så förvånad över hur olika det verkar gå till i olika landsting....Jag läser om många som gör spolning, när o varför får man göra det? Har inte ens blivit erbjuden? O som "klockrent" skrev att din man fick gå till urologmottagningen...Det känns som vår läkare hoppas över en massa....men det där med spolning undrar jag verkligen...? Sen undrar jag om någon vet vad ett sånt här kromosomavvikelseprov kan visa, skulle det kunna visa att det är helt kört?
    har ni kommit långt i er utredning?vilket landsting gör ni er utredning?
  • Min älskade dotter
    enjy skrev 2010-01-11 22:18:50 följande:
    Vi bor i Jönköping så vi kommer få åka till Linköping för att göra "ingreppen" men sköter resten här hemma hos en privatläkare som samarbetar med jönköpings landsting....lät det rörigt...;0) Just nu väntar vi på ett provsvar (min mans kromosomavvikelseprov) innan remiss till Linköping kan skickas. Tråkigt nog så tappade de bort det första gången, så nu har min man varit o tagit ett nytt o idag är det en vecka sedan, ska ta ungefär 2 - 3 veckor. Känns så surt att de schabblade bort provet, det var 2 månader onödig tid som gick där....men men Läste att ni precis börjat... hur är det med väntetider o så där ni bor? eller ska ni göra det privat?
    aaa,okej.gör man alltid kromosomavvikelseprov?.men va jobbigt att tappade bort testet,fy va slarvigt...trist med ännu mer väntan...vi ska börja 3 feb på akademiska i uppsala.ringde torsdags o bokade tid.haft kontakt med gyn i uppsala i höstas då de misstänker endometrios..jag ska inte in innan o ta blodprover,det ska jag ta i samband med läkarbesöket o sambon ska lämna spermaprov dagen innan.
  • Min älskade dotter
    Cecan skrev 2010-01-12 10:29:05 följande:
    ja vad kan man säga...all denna väntan man får utstå=( jag gjorde ett vul och lämnade blodprov den 15 dec sen lämnade min sambo spermieprov den 29 dec. Igår kontaktade jag dom för man vill ju veta vad provsvaren gav för resultat men de hänvisade bara till att man har rätt att få svar inom tre månader och då också träffa läkare som lämnar svaren, så det känns ju som en jätte jobbig väntan...
    jag har gjort ett vul i somras och ett i höstas,så de antar att det e endo.ska väl göra ett till nu i feb när vi ska dit.tror att utredningen kan se lite anorlunda ut om de antar endo..jag ska ju lämna blodprov vid vårat läkarbesök o sambon lämnar spermieprov dagen innan,så vi ska få veta sen på läkarbesöket hur dom är.allt ska man få vänta på....vilket landsting tillhör ni?
  • Min älskade dotter
    Päron1986 skrev 2010-01-12 19:48:09 följande:
    Dagarna sniglar sig fram.. jag hoppas innerligt att det bara "sitter i huvudet" eller är något väldigt enkelt att åtgärda! Försöker att inte tänka för mkt på det, hoppas och "köra på som vanligt"
    ja,eller hur...för oss är det troligen min endometrios som ställer till det,(de antar att jag har det),varit innen i somras o i höstas och gjort vul.så vet inte om vår utredning kmr se annorlunda ut när det kanske beror på endo....

man har ju aldrig trott att man skulle ha problem att få barn,något som de flesta tar för givet.man har ju bara gått och hoppats på det där plusset som aldrig kommit...känns så jävla orättvist!skitjobbigt när många runt omkring en blir gravida....varför just jag!?!?!
  • Min älskade dotter

ja,vi har velat ha det tryggt och stabilt,med både jobb o allt.osen när man då bestämmer sig att vi vill ha barn så funkar det inte som det borde,det känns så orättvist när många lixom "råkar" bli gravida...här har man verkligen fattat beslut tillsammans o sen skiter det sig ändå...

Kopierar från vårdguidens hemsida:
    Endometrios innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinnan förekommer utanför livmodern.
    Symtom

Det vanligaste symtomet är menstruationssmärta, dysmenorre. Vid endometrios börjar smärtorna oftast före menstruationen för att sedan bli kraftigare under mensens första dagar. Djup samlagssmärta förekommer ofta redan i början av sjukdomen. Symtom från tarmen är mycket vanligt, till exempel smärta när du bajsar. Symtomen kan likna dem vid IBS, känslig tarm. Besvär som påminner om urinvägsinfektion förekommer ofta. Mensrubbningar, såsom rikliga blödningar, mellanblödningar, oregelbunden mens och korta menscykler, det vill säga att du har mens oftare än en gång i månaden. Infertilitet, ofrivillig barnlöshet, är vanligare hos kvinnor med endometrios
  • Min älskade dotter

ja det känns skitorättvist...o så såg jag på nå program igår familjer som har typ 10 ungar...varför ska vissa kunna få hur många barn som helst,när det e så många som inte för en bebis ens...det e så många som inte förstår hur det här känns att inte bli gravid...vissa kan fråga:"när ska ni skaffa barn då"?vafan e det för en fråga....gör så ont...o sen dom som bara snackar om sina ungar hela tiden,man orkar faktiskt inte höra hur mkt som helst....så säger vissa:"slappna av så ska du se att de blir bra".usch jag blir så ledsen och förtvivlad...

• Min älskade dotter
    Päron1986 skrev 2010-01-16 23:17:22 följande:
    Något nytt? :)
    väntar o väntar på tiden den 3 e feb....när va d ni hade tid?kram
  • Min älskade dotter
    Päron1986 skrev 2010-01-17 20:11:52 följande:
    Frida1010 vi har den 9 feb! Och natt till idag fick jag mensen, inom mig hade jag gått åriktigt hoppas på att nu, nu släpper "spänningen" o lyckas bli gravid... men näe.. men det är skönt att mensen komer iaf, då är det inte fel på det! men undrar vad det kan vara? och jag gjorde en abort i tonåren, det svider idag, även fast jag vet på alla logiska sätt att det inte fanns ett bättre beslut för mig att fatta då.. det är 8 år sedan. jisses.
    mmm,jag fick mens i tisdags...hade väl iofs inte förväntat mig någe annat...men har så sjukt oregelbunden mens,så det e många ggr man trott och hoppats att det skulle va ett +....menmen...
    fundera inte på din abort,du gjorde vad som va bäst då!men förstår att det svider då ni vill ha barn...

Tror att det kommer lösa sig för oss tjejer,vi kämpar på!

fick senast igår frågan,"ska inte ni skaffa barn snart",det e sjukt jobbigt....

kram på er!
Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...