• pixerpie

Vi som har börjat en infertilitetsutredning...

Hej!

Har haft ett första besök hos läkare så nu är karusell i gång... Men jag trodde det skulle gå snabbt, ska på ytterligare ett vul nästa vecka, men inga blodprover tagna än... Har nog äl då vid nästa besök- ska bli intressant, men läkaren sa att utslag på äl sticka eg bara betyder att ett hormon finns i kroppen men det behöver inte betyga att ett ägg släpper...

Hoppas verkligen att vi hinner få "medicin" eller vad vi behöver till nästa månad... vill bli gravid nu... Men hoppas iaf på jan/ feb!

Ni då? Vad förväntar ni er?

• pixerpie

Hej på er! Ja, tiden den bara går och går... Känns som det bara är en evig väntan ibland... Men Cickan, det gör väl inget om du haft äl precis vid besöket, då konstaterar de ju bara det och så kan du ju lämna blodprov dag 21-24?

Jag hoppas få provsvar under nästa v, men vet inte vilket svar jag önskar att något är fel så vi får hjälp eller att vi ska försöka själva eftersom allt ser bra ut? Men läkare och bm har olika uppfattning i vårt fall, läkaren vill låta oss starta utredning men bm anser att eftersom jag ammat tills maj-09 så...

Dagis nu!!

• pixerpie
    Caf10 skrev 2009-12-18 07:46:52 följande:
    ?Pixan du skriver att du har ammat fram till maj -09, vilket gör att man förstår att ni i alla fall har ett barn, hade ni svårt att bli gravida den gången?Hoppas att allt ser bra ut även för er!/Cickan4
    Hej, jo vi har en dotter född feb -08 och vi fick vänta på den graviditen 15 mån efter att vi slutat med p-medel så nu efter vi fick henne har vi inte börjat med något p-medel och tycker ju att de borde hända något snart... Men icke!!

Nu har jag köpt något som heter munkpeppar... få se vad som händer + att jag fortfarande väntar provsvaren... måste bara få dem innan jul och nästa äl... Hjälp mig håll tummarna!

Ang blodprov så gör man det får att se om och hur stark äl är, man tar ett prov 7 dagar efter äl ( progesteronprov) och ett på dag 2-4 men det testet har jag inte fått gjort... Fl är jättebra att lära sig saker på... Progesteronet gör att du får pms och ömma bröst innan mens t ex.
    akita06 skrev 2009-12-19 20:44:14 följande:
    Jag vet..har en tendens att bli så när man e hos läkare....då är F.L. jättebra. Jag har lärt mig och fått reda på massor här på de olika forumen. Glad att jag kan vara till hjälp!Antar att man lär sig en del på vägen liksom. Har spolning på tisdag..lite nervös. Tyckerdet fruktansvärt otäckt bara att kliva upp i gynstolen..känner mig så jädrans utlämnad...men men.."a man gotta do what a man gotta do"...eller nått!? ;)
    Hoppas det går bra på tisdag! Men ta en alvedon innan för säkerthets skull. Följer din man med? Var glad att ni ens får göra undersökningarna- det får ju inte jag... iaf utgår jag ifrån det...

Vi hörs!!
  • pixerpie
    akita06 skrev 2009-12-21 16:01:15 följande:
    Pixan: Tack för infon! Ja mannen följer med och vi ska diskutera möjliga åtgärder/ tillvägagångssätt beroende på vad våra prover säger. Är sjukt nervös idag...Betyder det då att om man har ömma bröst o pms så har man haft ägglossning?? Har alltid det ju-förstår inte hur man ska känna skillnad på graviditetssymptom och vanliga pms..
    Det kommer gå bra imorgon! Vet ej om det är en garanti för att man haft äl, men kroppen och hormonen har förberett för det iaf.., Sen kan det tror jag vara obalans mellan hormonen och då funkar det inte heller... Typ!

Ang känna skillnad så kanske det är så att då du blir gravid så känner du inget istället... Eller känner du ingen skillnad... Så var det för mig, jag bara väntade att mensen skulle komma närsom... Känslan var precis densamma!
    Lycka till och skriv och berätta!
  • pixerpie

JaneD! förstår din förtvivlan! Men här finns fler med samma problem... Ang vad man kan göra åt det så läs lite under Manlig infertilighet... Hoppas du får råd på vad ni kan göra... Och jag tycker din huvudräkning verkar vettig ;)

Cecan, du kan läsa mer på fertilitetskliniken.se tror jag annars googla på det! Verkar som läkare och bm överlag är dåliga på att förklara därför måste man läsa på mycket själv...

Kram alla medsystrar!!

• pixerpie
    Caf10 skrev 2010-01-09 13:15:41 följande:
    Livet går verkligen upp och ner....Spolningen i torsdags morse gick hur bra som helst - ingen obehaglig upplevelse och positivt svar med fria gångar. Frågan kvarstår ju dock, varför blir vi inte gravida???Nästa steg är IVF. När jag och sambon känner att vi är redo för detta är det "bara" att sätta igång. Så nu ska vi bestämma hur länge vi ska fortsätta på egen hand...På fm fick jag sen det tråkiga beskedet att min kära morfar gått bort...Allt kändes så dubbelt för resten av dagen...Hoppas verkligen att året fortsätter mer positivt!?!
    Ja, det är väl det som är livet... Att det går lite upp och ner! Ledsen att höra om din morfar.

Positivt att ni ämdå får hjälp med IVF så fort! Håller tummarna att du får ett bra 2010 nu!

KRAM!
  • pixerpie
    Caf10 skrev 2010-01-10 14:42:27 följande:
    Tack! Pixan och Akita06. Att "främlingar" kan säga saker som får en att bli så varm i hjärtat är helt otroligt!?!Vi har bestämt att vi ska ge oss själva några månader till på egen hand och sen blir det åter kontakt med läkaren för att börja IVF. (Våran läkare har sagt att det inte är någon kö för vår del, jag hoppas att han har rätt.) Landstinget vi tillhör har avtal med Falun eller Uppsala, vi har bestämt oss för Uppsala. Så det kommer bli två resor dit när "förbehandlingen" är klar.Håller tummarna för att det blir positivt på stickan under våra "egna månader". Och jag håller även tummarna för alla er andra med! -liga kramar Cickan4
    Tack! Ja, nätet är fantasiskt på många sätt... Håller tummarna för ett spontant plus för er del!

Ja, jag behöver verkligen lite lycka till inför nästa vecka... både bim och provsvar... Men det känns annorlunda.. men det gör det inför varje bim... så jag är väl skenis som vanligt! Men ännu en mens blir så jobbigt, alla vänner börjar bli gravida med 2a nu... Suck, varför inte vi! Det har ju funkat en gång förut!

Kram tebax!
  • pixerpie
    akita06 skrev 2010-01-10 21:04:58 följande:
    Tack cickan..så glad att man hjälpa till med några ord.Pixan: samma för mig/oss våra vänner runt omkring oss väntar eller har redan fått bran nr 2 och är dessutom yngre än oss. Jättjobbigt!! Men det blir vår tur oxå..detta året är vårt år!!Kram
    Ja, nu j-lar ska vi bli gravida!! På ett eller annat sätt!!
  • pixerpie
    akita06 skrev 2010-01-22 22:12:45 följande:
    Försök att ha andra "delmål"..boka in saker som du kan se fram emot..t.ex. bio om 2 veckor med din kille sen bjuda hem vänner om 4 veckor på middag..ja du fattar...så går tiden lite snabbare o du fyller den med annat än väntan.
    Vill bara skriva att jag beundrar dig för alla bra tankar du verkar ha! Du är en klok tjej, lycka till nu med hopp om smått snart!!
  • pixerpie

Bra idé men kan vi inte göra en ny tråd som ligger under medlemsgrupper isf... Jag är kanske lite krånglig men mitt nick kan vissa känna igen om de är ute och snokar och vill inte att någon irl ska veta vad vi gör/ har för problem...

Men SÅ gammal är du väl inte? Jag tror vi är ganska jämngamla! Vi har bim samma vecka!

• pixerpie
    akita06 skrev 2010-01-26 13:27:21 följande:
    Pixan: nej..skämt å sido. Känner mig inte så gammal heller. Men här e många i tråden som är runt/under 25 år och då e ju jag lite äldre, född -78.Visst! Hur gör man det då? Och vad säger ni andra?? Trådstartaren har jag inte "sett" på ett tag nu..undrar vad som händer där!?
    Ja, då är vi lika gamla... Jag blir så frustrerad över hur svårt det ska va´... Nu är vi iaf kollade med de enklaste proverna och allt såg bra ut... Men varför tar det sig inte då!! Och vi får inte hjälp än... tidigast till sommaren eftersom jag ammade så länge som 15 mån men oavsett så blir ju andra gravida trots ammning... Får väl lita på kroppen och den kanske inte orkar med en grav än... Men eftersom första också tog tid (15 mån) så känns det ju inte så kul! Även om man borde vara van att vänta nu!! En kompis har hunnit med fyra (!) graviditeter under samma period om man räknar sedan vi blev gravida med dottern... Nu är hon i v 20!! Lite orättvist måste man ju få tycka!
Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...