• Caf10

Vi som har börjat en infertilitetsutredning...

Hej!

Har precis blivit medlem här, just för att få råd, tips, lätta hjärtat och förhoppningsvis hjälpa någon annan i denna svåra situation.

Är 31 år och är sambo sedan snart 12 år, har också startat en utredning och varit på de två första besöken: Jag har gjort en ultraljudsundersökning och min sambo har lämnat prov - såg bra ut. Väntar på att det ska bli den 7 januari så jag får göra min andra undersökning. Tyvärr kan det vara så att jag redan har fått min ägglossning då och får vänta ytterligare en mens innan ny tid kan bokas......tiden går......

Några av er skriver att ni fått lämna blodprov, när i proceduren gör man det? Det har inte våran läkare ens nämnt att vi ev ska göra?!?

Hur många i eran omgivning är det som vet om att ni går igenom detta?
    Jag har berättat för de närmaste tjejkompisarna och chefen med tanke på att jag kanske måste vara ledig en del. Men ingen av våra föräldrar eller syskon vet?! Ingen av dem har frågat rakt ut om det inte är dags snart, men vi vet att båda våra mammor bara längtar efter att få barnbarn. Det skulle vara det första för bägge två.

Tack för att denna tråd startades!

Ta hand om er allihop!

/Cickan4

• Caf10

Tack Akita06.

Det här med blodprov har som sagt inte våran läkare pratat om, men jag ska fråga om det när jag ska dit nästa gång. Då ska jag göra det du kallar spolning tror jag, läkaren sa inte just det ordet men det är om jag har fri passage som undersökningen ska ge svar på.

Vad länge ni fick vänta på svar?!? Kan det bero på att ni även lämnat blodprov? Vi var där en torsdag första gången och då gjorde jag som sagt en första undersökning och sen sa läkaren att min sambo skulle komma in med spermaprovet veckan där på. Sambon "fixade" provet hemma och åkte sen direkt till mottagningen, då tittade de på det tillsammans. Så han fick både se och veta hur de var på en gång. Och eftersom allt såg bra ut skulle jag ringa och boka en tid efter mens men innan ägglossning. Tyvärr hade jag precis haft ägglossning när jag fick veta att denna tid ska bokas, så nu får jag vänta tills efter nästa mens vilket är så gott som idag...men då hinner det, som jag skrev tidigare, gå över nästa ägglossning också med tanke på jul, nyår och öppettider på mottagningen...och då får jag vänta ÄNNU en mens.

Vet inte om jag orkar berätta för föräldrarna?!?

Hoppas ni får positiva svar på tisdag, håller tummarna!

Och här kommer vad jag tror är svaret på din fråga Pixan:
    Eftersom läkaren inte pratat om blodprov så tror jag att det är för att han ska vara säker på att jag inte är gravid när han gör spolningen. Har du fått någon information om när i cykeln man gör en spolning Akita06?

Pixan du skriver att du har ammat fram till maj -09, vilket gör att man förstår att ni i alla fall har ett barn, hade ni svårt att bli gravida den gången?
    Hoppas att allt ser bra ut även för er!

/Cickan4

• Caf10

Akita06: Vilken tur att du har svar på många av mina frågor. Alltid skönt att veta av vilken orsak saker ska göras. Kontraströntgen var ordet han använde!

Han berättad en hel del när vi var där, nervös och spänd som man var så gick det mesta in i ena örat och ut i det andra. Frågorna kom när vi varit hemma en stund och hunnit fundera på vad som egentligen blivit sagt!?!

• Caf10

Hej på er igen!

Akita06
    Skönt att höra att ni fått positiva besked. : )
    Förhoppningsvis "tar det sig" under de två månaderna på egen hand. Lycka till!!!

JaneD
    Jag håller med dig, en rackare som hittar rätt borde ju vara det som behövs!?!
    Och känn dig inte ensam, vi är väldigt många som förstår dig - har samma tankar och funderingar.

Sen verkar det vara väldigt olika i alla Landsting som sagt var.

Vi har inte fått veta några antal på min sambos spermier. Där emot så fick han se dem direkt när han var där och lämnade provet. Det enda läkaren sa var att det var godkänt...

Blodprov på speciella dagar har det inte varit tal om för min del?!?

Kurator är inte heller något som läkaren nämnt.

Jag har bara träffat läkaren en gång än så länge, men fick ett bra intryck av honom. Ska förhoppningsvis dit den 7 januari och träffa honom igen för att göra min spolning. Allt beroende på om jag hunnit få ägglossning eller inte...
    Men han var lugn, berättade hela förloppet för IVF, men sa precis som din läkare Akita06, vi tar det mer genomgående om och när det blir aktuellt.

Nu ska jag försöka att njuta lite av julen med snön och kylan som vi ändå har fått och "inte tänka så mycket"-som mina kompisar säger...

Hoppas ni andra också lyckas med det!

God Jul!

• Caf10

Hej på er igen och god fortsättning!

Har tagit det lugnt jul och nyår men inte kunnat släppa alla tankar....

Ska göra min spolning imorgon bitti!!!???!!!
    Och vad jag läst mig till här så är det blandade upplevelser, hoppas jag överlever??!!??

Hur har ni andra det?

Mvh
    Cickan4

• Caf10

Livet går verkligen upp och ner....

Spolningen i torsdags morse gick hur bra som helst - ingen obehaglig upplevelse och positivt svar med fria gångar. {#lang_emotions_smile}
    Frågan kvarstår ju dock, varför blir vi inte gravida???
    Nästa steg är IVF. När jag och sambon känner att vi är redo för detta är det "bara" att sätta igång. Så nu ska vi bestämma hur länge vi ska fortsätta på egen hand...

På fm fick jag sen det tråkiga beskedet att min kära morfar gått bort...{#lang_emotions_cry}

Allt kändes så dubbelt för resten av dagen...

Hoppas verkligen att året fortsätter mer positivt!?! {#lang_emotions_undecided}

• Caf10

Tack! Pixan och Akita06.
    Att "främlingar" kan säga saker som får en att bli så varm i hjärtat är helt otroligt!?!

Vi har bestämt att vi ska ge oss själva några månader till på egen hand och sen blir det åter kontakt med läkaren för att börja IVF. (Våran läkare har sagt att det inte är någon kö för vår del, jag hoppas att han har rätt.) 
    Landstinget vi tillhör har avtal med Falun eller Uppsala, vi har bestämt oss för Uppsala. Så det kommer bli två resor dit när "förbehandlingen" är klar.

Håller tummarna för att det blir positivt på stickan under våra "egna månader".
    Och jag håller även tummarna för alla er andra med!

{#lang_emotions_heart} -liga kramar Cickan4

• Caf10

Hej på er alla!

Ser att de flesta i alla fall är på väg åt rätt håll {#lang_emotions_smile}

Själv blir jag lite ledsen/irriterad över att det är så olika överallt!!! {#lang_emotions_cry}

Vi har gjort alla undersökningar och fått besked att allt ser bra ut, men de kan inte förklara varför vi inte blir gravida..........
    Varför har inte jag fått lämna något blodprov?!?!?!?!? Verkar som man kan avläsa en hel del på ett sådant??!??

Jag har inte ätit p-piller på 4 år och vi har inte använt något annat skydd. Vi väntade i och för sig länge med att söka hjälp - men man hoppas ju att det ska "lösa" sig naturligt.
    Nu har ju vi sådan tur att vi "bara behöver säga till" när vi känner att det är dags för IVF. Men vi har en bit att åka för att utföra den och känner att väglaget kan kosta oss livet istället för att ge oss ett nytt.

Mitt psyke klarar inte speciellt mycket mer  {#lang_emotions_undecided}

Svar på tråden Vi som har börjat en infertilitetsutredning...