• MissJulie

Spyfobi - hjälp!

Bara 5 veckor kvar till beräknad förlossning (första barnet) och jag oroar mig MASSOR för att spy.

Nån mer här som också har spyfobi och som har några bra knep och tanketips, hur jag ska tänka för att få en mer positiv och avslappnad inställning inför förlossningen?

Jag vill inte höra "du kommer inte tänka på det för du kommer ha så ont". Du som har spyfobi VET att det inte hjälper att höra. Jag HOPPAS INNERLIGT att det ÄR så. Men det hjälper inte mina tankar nu innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 16:20
    Jag vet att inte ALLA spyr, men jag är rädd för att JAG ska spy.

• Svar på tråden Spyfobi - hjälp!
  • MissJulie

MissLillan - och detta skulle hjälpa mig hur..? Jag VET att inte alla spyr. Men en del GÖR det. Eftersom jag har fobi så är jag rädd för att JAG ska göra det.

Hannah76 - Det var ju inte direkt lugnande att höra att du spydde EFTER förlossningen, då kan jag ju inte lugna ner mig efteråt heller...

• MissJulie

gamlingen - Ja, det är ju det som är problemet, man håller emot och får enorm ångest.

KickiÖ - TAAAACK! Äntligen ett vettigt svar!! Min barnmorska har inte brytt sig ett dugg om min fobi trots att jag har tagit upp det flera gånger. Jag har själv skrivit i förlossningsbrevet om min fobi men visste inte att man kunde få medicin mot det. Då ska jag komma ihåg att ta upp det på mitt samtal med BM nästa gång så att hon skriver in det. TUSEN TACK!

• MissJulie

Hannah76 - OK, "skönt" eller vad jag ska skriva... Inte skönt för dig, men för mig... :) Tack för din feedback.

• MissJulie

Jag är rädd för lustgasen med... Tänkte bara köra syre... vi får väl se hur det går...

• MissJulie

Lilla mig - Precis som PCO20 (tack) skriver, "Nån mer här som också har spyfobi och som har några bra knep och tanketips, hur jag ska tänka för att få en mer positiv och avslappnad inställning inför förlossningen? "

DET är vad jag vill ha ut av den här tråden. Inte skräckberättelser, inte "jag spydde inte", för det är klart att alla inte spyr.

Den som själv har en fobi förstår nog vad som är "bra" att skriva och inte...

• MissJulie

pluttskrutt - sorry, förstår inte syftet med ditt inlägg - att skrämma upp mig ännu mer? eller bara tipsa om att skippa mediciner o sånt?

• MissJulie
    echobananas skrev 2009-10-28 09:47:58 följande:
    Det går att behandla fobier hos psykolog. Prata med din barnmorska så kanske hon kan remittera dig vidare.
    Ja, jag har gått i terapi vilket har gjort att jag numera kan tex äta ute och äta tillsammans med andra. Men det finns fortfarande en hel del situationer som är väldigt jobbiga. Tror inte jag hinner behandla det nu, det är bara 4 veckor kvar till BF... ;)

Har pratat med min barnmorska, hon förstår inte allvaret. Säger det klassiska "du kommer inte tänka på det när nästa värk kommer"....
  • MissJulie

Fenomen a skrev 2009-10-28 09:54:53 följande:

Jag var oxå livrädd för att kräkas men klarade mig som tur är, pratade om detta med min man så att han visste och hur jag ville ha detkändes lite lugnare att han kunde föra talan åt mig. Hade bara lustgas under krystvärkarna som gav illamående tyvärr.Nu är jag gravd igen och har kräkts massor men fått en bra medicin som heter typ: ondansetron mylan. den tas innan narkos och likn. för att undvika illamående så prata med bm om du kan få någn tablett innan/när du kommer in. Så du slipper tänka på det.Och tyvärr så tänker man på det om man har en fobi man kopplar inte bort allt bara för att man kliver in på bb men under vissa stunder blev det så.
    Jag ska träffa min barnmorska i nästa vecka och ska ta upp det där med medicin då. Tack för namntipset! Och bra att man kan ta det innan för att, precis som du säger, slippa tänka på det. Bara att veta ATT det finns medicin lugnar ner mig en hel del... Tack!
  • MissJulie
    MissLillan skrev 2009-10-28 11:38:16 följande:
    Det jag menade var att alla inte spyr när de föder. Undrar då om du är konstant rädd för att spy. Det kan ju hända när som isf.
    Inte konstant rädd men väldigt väldigt ofta. Men jag har ju gått i terapi så, som jag skrev högre upp, numera kan jag äta med andra och äta ute (oftast). Förr åt jag alltid själv, jag kunde inte gå på bio, inte sitta i föreläsningssalar osv. Mycket handikappande. Nu är det främst om jag mår konstigt eller om man tex ska åka båt, flyg, tåg och andra såna "risksituationer" som fobin gör sig väldigt påmind.

Jag har mått illa hela graviditeten och gör det fortfarande (4 v kvar) och det har varit väldigt jobbigt psykiskt. Har lyckats hålla emot att spy, har torrkräkts och sprutat saliv istället. Eller vet inte om man ska skriva "lyckats" när man håller emot, för det hade nog varit bra för min fobi att spy, men det gick inte, jag vågade inte.
  • MissJulie
    Fridayyy skrev 2009-10-28 12:51:42 följande:
    TS, här är en tråd som jag tror passar dig.www.familjeliv.se/Forum-11-308/m47314014.html****Jag har också samma fobi, jag har inte spytt sen jag var 16 år (är 31). Genomgått 2 förlossningar varav den ena kejsarsnitt. Vi fobiker brukar ju inte spy lika lätt som annat folk..=) Tyckte jag mådde lite illa vid den vanliga förlossningen med det gick över på 5 sek. Dessutom hade jag ju ont och inte hann jag tänka så mycket på det. Lustgasen gjorde mig dåsig men inte illamående. Testa lite lungt i början så märker du hur du mår. Lycka till med förlossningen, jag tror du klarar det galant.
    Tack, ska kolla in den tråden!

Jag är också 31 och har inte heller spytt sen jag var 16! :) Samma kväll/natt som VM-finalen i fotboll 1994, fick salmonella...

Hoppas verkligen att det går lika bra för mig som för dig. Innan jag blev gravid tänkte jag alltid att jag ville ta snitt för att minimera risken för att spy men sen kom jag på att narkosen också är högrisksituation... Så jag försöker mig på en vaginal förlossning och hoppas veeerkligen att jag klarar det galant. :)
  • MissJulie
    TS, här är en tråd som jag tror passar dig.www.familjeliv.se/Forum-11-308/m47314014.html****Jag har också samma fobi, jag har inte spytt sen jag var 16 år (är 31). Genomgått 2 förlossningar varav den ena kejsarsnitt. Vi fobiker brukar ju inte spy lika lätt som annat folk..=) Tyckte jag mådde lite illa vid den vanliga förlossningen med det gick över på 5 sek. Dessutom hade jag ju ont och inte hann jag tänka så mycket på det. Lustgasen gjorde mig dåsig men inte illamående. Testa lite lungt i början så märker du hur du mår. Lycka till med förlossningen, jag tror du klarar det galant.

Jag är också 31 och har inte heller spytt sen jag var 16! :) Samma kväll/natt som VM-finalen i fotboll 1994, fick salmonella...

Hoppas verkligen att det går lika bra för mig som för dig. Innan jag blev gravid tänkte jag alltid att jag ville ta snitt för att minimera risken för att spy men sen kom jag på att narkosen också är högrisksituation... Så jag försöker mig på en vaginal förlossning och hoppas veeerkligen att jag klarar det galant. :)
  • MissJulie

• MissJulie
    sangeus skrev 2009-10-28 21:02:42 följande:
    Hej!Vet precis hur du känner dig.Jag har gått igenom 2 förlossningar och den tredje kommer igång inom ett par veckor och det enda jag sagt till min bm ang tankar om förlossningar är att jag kan ta all smärta i världen bara jag slipper att spy!!Jag är oerhört rädd för detta och får panik bara jag tänker på det.Kan berätta att jag inte har kräkts mina andra två förlossningar.Mitt råd är att säga till direkt när du kommer in om dina tankar så de tar dig på allvar. Allt kommer gå bra då ska du se
    Tack! Skönt att höra att man inte är ensam. Jag känner också det, att jag kan ta all smärta i världen bara jag slipper spy! Är däremot rädd att FÖR mkt smärta ska ORSAKA att jag spyr... Vi får hålla tummarna för att vi tar oss igenom det utan några olyckor...
  • MissJulie
    Fridayyy skrev 2009-10-30 13:08:51 följande:
    Oj, den matchen var i juli va? Jag blev matförgiftad i juli av en sån där pizza man värmer i ugnen (köper inte sådana sen dess). Det var en varm sommar det.Jag var också jättenervös när jag skulle göra snittet, och jag var inte sövd men bedövad i underkroppen, det var en otäck känsla men jag mådde aldrig illa. Blev bara lite nervös. Men jag föredrar vaginal förlossning. När har du BF?
    BF 29 nov.. Ok, skönt att höra att du föredrar vaginalt trots allt.
  • MissJulie

pluttskrutt - Ja, tyvärr har ju jättemånga smärtlindringar illamående som bieffekt. Tex EDA, en del spyr av smärta och mår bättre om de får EDA, men en del mår illa av själva EDA:n... Typiskt.. :/ Så jag är inställd på att bara ta syre (inte lustgas), akupunktur, massage och sånt. Sen får jag se hur jag känner mig, om det blir EDA eller nån annan bedövning ändå. Helt omöjligt att säga innan ju...

Absolut, jag är mkt mer orolig för att spy än för smärtan. Däremot kan jag ibland känna rädsla för att spy PÅ GRUND AV smärtan.

Tabletter ska jag absolut fråga om, det skulle ta bort typ 80% av oron. Minst.

• MissJulie

Nu har jag kollat in Ondonsetron Mylan, men det står att man inte ska amma om man tar det.. Innebär det att man måste låta bli att amma bebisen när den kryper upp på bröstet direkt efter förlossningen?? :(

Har också hittat medicinerna Zofran (samma där, med amningen) och Amosyt (ok amma, men verkar inte lika stark som de andra medicinerna).

Får se vad min BM säger, fast hon verkar ganska ointresserad av hela grejen...

• MissJulie

Minxy - Tack! Jag ska till BM idag och prata med henne. I mitt förlossningsbrev har jag redan skrivit ner om min fobi + att jag vill ha medicin och jag LÄR ju ta upp det när det är dags... :)

Shadily - Tack :) Nej, jag har aldrig spytt av smärta förut, jag brukar bara få andnöd. Fast har ju aldrig haft så ont förut som det nog gör att föda... :)

Xgirl & Fridaoo - Jag gick i KBT för spyfobi för 10 år sen. Kanske dags att ta tag i det igen, om det behövs sen efteråt... Med tanke på att bebisar kräks mycket så lär jag vänja mig, fast rädslan kanske ändå sitter i att själv kräkas och då måste jag ju ta tag i det. När jag gick i KBT:n så fick jag rangordna 10 saker som fobin hindrar mig från att göra, från lätta saker (1) till svåra (10) och sen gick vi från 1 till 10. Jag fick till läxa att göra sakerna en och en helt enkelt. Nr 10 var att spy, men det lyckades jag aldrig med...

Fridaoo - Jag kommer köra bara syrgas i början så får vi se om jag vågar lägga på lite lustgas om smärtan blir för svår. När jag har ont är det främst andning jag har problem med och det känns ofta som att jag hyperventilerar och behöver syre. Nu har jag gått en förlossningskurs och lärt mig andas :) så förhoppningsvis ska det gå bra... :)

• MissJulie

Tänkte bara tala om att bebisen är född! Det tog allt som allt 2 timmar. Ingen smärtlindring förutom en tablett citodon. Lustgas vågade jag ju inte och EDA hanns inte med.

Ville ha medicin mot illamående i förebyggande syfte men det gav de inte. Ville även ha akupunktur men det kunde hon inte... Barnmorskan hann inte läsa mitt förlossningsbrev heller, så när jag sa att jag var rädd för att spy sa hon "väldigt många kräks när barnet passerar spineataggarna och det finns ingen medicin som kan ta bort den reflexen"... Åååh preciiiiis vad jag ville höra - NOT!

Men jag mådde inte illa en sekund! Tjohoo!

Svar på tråden Spyfobi - hjälp!